2015.
scenario
i režija: Jan Cvitkovič
uloge:
Žiga Fondrašperg, Marko Miladinović, David Furlan, Jana Prepeluh,
Petere Arsovski, Marijana Brecelj, Aleksandar Rušić, Marjuta Slamić
U
filmskom životu Slovenije teško je naći autora sa impresivnijom
karijerom od Jana Cvitkoviča. Počevši od pronicljivog scenarija i
glavne uloge u filmu V leru (1999) Janeza Burgera i
briljantnog rediteljskog debija Kruh in mleko (2001), preko
sjajnog Od groba do groba (2005) do umetnički ambicioznog
Archea (2011) i učešća na projektu Venice 70: Future
Reloaded (2013), Cvitkovič je uvek sonosio hrabre, umetnički
relevantne i argumentima potkrepljene autorske odluke. Šiška
deluks je njegov ubedljivo najslabiji film, jedini koji deluje
nedokuhano i kao igra na sigurne i lake poene kod potencijalne
publike.
Što
je šteta jer počinje dovoljno intrigantno, kao dokumentarac
snimljen amaterskom kamerom i sečen igranim scenama lociranim u
ljubljanskom soc-realističkom kvartu Šiška. Naši protagonisti su
simpatični zgubidani: skinhead Žiga zvani Fedr (Fondrašperg),
punker David zvani Zekir (Furlan) i čefur (osoba poreklom iz
južnijih krajeva bivše Jugoslavije) Marko zvani Mile (Miladinović).
Svoje dane provode u dangubljenju i pričanju o poslu, bez ikakve
šanse da se zapravo pokrenu. Fedr za sobom ima propali brak, Mile
još uvek živi sa majkom, dok Zekir kuburi da uopšte nađe neki
posao.
Njihova
blejačka svakodnevica brojanje siće za pivo u kvartovskoj birtiji
će se promeniti kad Fedru umre tetka i ostavi mu krojačku radnju.
Sad, kako niko od njih nema pojma sa šivenjem, niti ima dostupa do
klinaca iz Bangladeša, oni reše da na tom mestu, u vlažnom i
mračnom haustoru otvore piceriju, ma koliko to bizarno zvučalo.
Pa, kako zvuči tako i izgleda, naročito kad se napiju na
otvaranju, zeznu prve mušterije sutradan, a jedini koji ih redovno
obilazi je reketaš (Rušić). Međutim, ta trojica zgubidana sasvim
slučajno dobijaju genijalnu ideju: naslovni specijalitet kuće za
koji sama mušterija bira sastojke. Ne, nije tu štos u feferonima,
ajvaru ili majonezu, nego se na toj pici može naći sve, recimo
karte za koncert ili živi labud, kao u najuspešnijem štosu u
filmu.
Štosevi
nisu problem, Cvitkovičev smisao za humor je pomeren kao i obično.
Problem je što one najbolje ispuca do polovine filma. Jasno je od
samog početka da će Šiška deluks biti “feel good”
film, ali šta nam ostaje kad dobri štosevi, očekivani ili ne,
prođu?
Ostaje
nam samo sentimentalnost. Svaki od likova ima svoju tipsku i cendravu
pozadinsku priču i svaki od njih mora da pređe put kako bi postao
bolja osoba. Fedr će bataliti alkohol i postati bolji čovek i bolji
otac, Mile će morati da razreši sukob sa svojim ocem i dileme koje
ima sa samim sobom, a Zekir će se zaljubiti u “magičnu klošarku”
Janu (Prepeluh). U filmu zapravo nema negativaca, čak će i reketaš
sticajem okolnosti postati grubijan dobrog srca.
Sve
smo to već videli, nekoliko puta. Čak ni auditivna ni vizuelna
shema nisu ne znam kako impresivne. Prosto, imamo kvart, nekoliko
prepoznatljivih ulica (naravno, za one koji su se našli u tom delu
Ljubljane), doduše ne i Kino Šišku kao jedini pravi “landmark”,
ambijentalne zvukove života u jednom takvom naselju i kvartovsku
muziku, što će reći punk i oi!
Možda
te vinjetice funkcionišu kao posveta jednom kraju grada i možda je
priča tu samo kao neki kostur. Par štoseva će biti univerzalno
smešni, neki drugi lokalno, neki treći će biti suviše pomereni da
bi funkcionisali, a neki četvrti suviše izlizani. Na momente ćemo
se zabaviti, ali u celini Šiška deluks će ostati prolazno
iskustvo koje se brzo zaboravlja. Od Cvitkoviča sam očekivao ipak
nešto više. Makar malo pronicljivosti i vešto zapakovane oštrice.
No comments:
Post a Comment