2015.
scenario
i režija: Filip Gajić
uloge:
Bojan Dimitrijević, Lucija Šerbedžija, Rambo Amadeus, Marija
Pikić, Hana Selimović, Goran Jevtić, Bane Vidaković
Bavljenje
filmom, naročito bavljenje filmom kao umetnošću je često
sizifovski posao. U filmskoj industriji, što je prilično rastegljiv
pojam u zavisnosti od geografije, tržišta i koječega, stvari još
nekako i idu, onako industrijski, ali kod umetničkih filmova to
često nije slučaj. Koliko je dobrih ideja predloženo, pa nije
odobreno na nekim konkursima? Koliko je samo projekata prekinuto u
nekim razvojnim fazama? Koliko je nedovršenih filmova? Koliko je
onih koji su “na mišiće” dovršeni, a da rezultat nije
odgovarao autorskoj viziji sa kojom su započeti?
Sizif
K. Filipa Gajića, inače pozorišnog reditelja koji na ovaj
način debituje na filmu, pogled je u “sizifovštinu”
rediteljskog posla, i to vrlo iskren. Od ideje, preko skupljanja
ekipe, pronalaženja ionako kukavnih i nedostatnih finansija,
organizacije, snimanja, pa do kreativnih razlika, kompromisa i
neizbežnog upliva privatnog života u delo. Njegov cilj da snimi
film i to baš o Sizifu (zanimljivo je primetiti da filmova o
sizifovskim poslovima ima, dok onih o samom Sizifu ne), modernom
Sizifu, čiji su koreni možda u antičkoj književnosti, ali je do
kraja dat tek kod Camusa, neraskidivo spojenim sa Kafkinim Jozefom K.
u apsurdnom svetu.
Naš
je Sizif, kao i mitološki, počinio neka nedela iz kojih se često
izvlačio lukavstvom, više instinktivnim nego pažljivo planiranim.
Prevario je Smrt. Ogrešio se o bogove, naročito o Zevsa, i inače
osvetoljubivog. I on po Sizifa šalje kaznu i još kazne...
Samo
on nije nekakav obesni kralj nego prosti pastir koji nije svestan u
šta se upleo. Čak ima i prezime. A ni Olimp nije Olimp, nego
napuštena fabrika u kojoj stoluju bogovi u vojnim uniformama. Ni
smrt nije jedna, nego ih je tri. Sizif jednu od njih drži vezanu u
podrumu kafane u kojoj se skriva i sluša vesti o sebi kao o beguncu
od pravde i druge aktuelnost na tranzistoru, na raznim jezicima
pride, dok je još jedna zarobljena u sceni večite partije šaha kao
u Seventh Seal. Zato ni Sizifova sudbina nije kamen, nego kamenolom
Jozefa K.
Zvuči
bizarno i potpuno je neopisivo, ali verujte mi, ipak radi. Iz scene u
scenu se vidi autorska vizija i ambicija, ali i iskrenost i
improvizacija, u čemu dosta pomažu raspoloženi i posvećeni
glumci, a “no budget” estetika samo dodatno popravlja ugođaj.
Sizif K. je gotovo idealan primer uspelog autorskog filma u
kojem shvatamo šta nam autor poručuje, čak i kad mislimo da smo se
potpuno izgubili.
Apsurdnu
potvrdu možemo videti i u sudbini filma koji je imao premijeru na
prošlogodišnjem FAF-u i ceo jedan termin na ovogodišnjem Festu.
Između toga bila je kratka bioskopska distribucija, verovatno van
nekih bitnih dvorana i bez jake reklame. Entuzijazam? Ma, budimo
realni. Film je verovatno videlo jako malo zainteresovanih ljudi i to
je to. Sizifovski posao filmskog autora je obrnuo pun krug: uložiš
sredstva, materijalna i nematerijalna, isteraš sve do kraja uz
neplanirane troškove i možda žrtve, a onda to vidi uzak krug
ljudi. Nadajmo se da su barem svi bili zadovoljni viđenim kao ja.
No comments:
Post a Comment