2016.
režija:
Andre Techine
scenario:
Andre Techine, Celine Sciamma
uloge:
Kacey Mottet Klein, Corentin Fila, Sandrine Kiberlain, Alexis Loret,
Jean Corso, Mama Prassinos, Jean Fornerod
Nešto
se dešava sa francuskim filmom da jednostavno ne može biti veliki
kao nekada. Evidentna je kriza velikih pokreta, jer od Novog vala
nije bilo nijednog globalno relevantnog (Novi Ekstremni Film je bio i
ostao margina), a neki tvrde da je u pitanju kriza nešto šireg
obima – kriza velikih autora. Namesto toga imamo besomučnu
reciklažu Novog vala što od strane još preživelih, što od strane
njihovih naslednika, povremene bljeskove, neujednačene autore, Ozona
koji je majstor, ali ne i lider, i gomilu solidnih, pametnih,
nastudiranih i u konačnici potpuno “sigurnih” autora koji po
pravilu čine “staple diet” festivalskih programa.
Jedan
od tih pametnih, nastudiranih i pomalo sterilnih kalkulantskih autora
je i Andre Techine, čovek čiju sam karijeru ovlaš ispratio ne
primetivši u njoj nijedan supstandardni i nijedan nadstandardni
film. Svi su oni bili OK do dobri, nikad dosadni i naporni,
gledljivi, “to the point” i vrlo korektno napravljeni. Uostalom,
on i nije bio razlog da obavezno pogledam ovaj sveži berlinski
naslov na Festu, iako bih ga najverovatnije svejedno “overio”.
Razlog za to je ko-scenaristkinja Celine Schiamma, autorica filmova
Tomboy i Girlhood, sposobna da sjajno uhvati
adolescente u datom vremenu i prostoru i da njihovu relevantnu priču
ispriča bez foliranja, popovanja i prenemaganja, što je čini mojim
izborom za sledeću francusku veliku autoricu.
Najveći
štos sa Quand on a 17 ans je što manje-više od starta znamo
šta gledamo, a istovremeno i nismo baš sigurni jesmo li u pravu.
Upoznajemo se sa lokacijom, neimenovani gradić u kotlini i planinska
sela okolo, te sa našim junacima, drugarima iz istog razreda. Oni su
po skoro svemu različiti jedan od drugog, Tom (Fila) je usvojen i
živi u udaljenom selu na farmi, pa svaki dan putuje kao đak-pešak,
a Damien (Mottet Klein) se može nazvati maminim sinom, jer ga majka,
ugledna doktorka (Kiberlain) vozi u školu i iz škole, dok mu je
otac, pilot helikoptera (Loret) po pravilu odsutan na misijama. Iako
obojica momaka vode računa o svojoj fizičkoj spremi, bivaju
poslednji izabrani za basket na času fiskulture i tu počinje
njihovo rivalstvo.
Damien
je pomalo povučen, a pomalo i “pičkast” umetnički tip koji
briljira na časovima književnosti i majci sprema gurmanske večere,
pa će ga Tom, zdravo-seljačkih manira, zbog toga napasti. Ovaj će
mu kasnije vratiti, što će izazvati sukob koji se nastavlja i biva
primećen u školi. Istovremeno, Damienova majka posećuje Tomovu
koja je trudna u poznim godinama, pa predlaže da Tom pređe kod njih
u kuću u predgrađu, gde će moći da uči na miru i što će i
njemu i Damienu poslužiti kao “brzi kurs tolerancije”, odnosno
prilika da izglade odnose. Jednom pod istim krovom, momci će
svejedno nastaviti sa sukobom koji očito nešto skriva.
Ne,
nisu to ni rasne (Tom je, naime, tamnoput), ni klasne razlike, niti
klasična tinejdžerska iritacija osobom različitog senzibiliteta.
Ne, sedamnaestogodišnji momci su gay, i mi to pretpostavljamo od
početka filma, samo oni to ne znaju, niti njihova okolina to zna.
Uzevši u obzir da je u pitanju poslovično homofobna francuska
provincija, možda bi im zdravorazumski i bilo lakše da ostane tako.
Možda su i oni kondicionirani, ako ne u kući (Damienovi roditelji
se čine suviše modernima da bi bili homofobi, otac je čak
najatipičnije vojno lice kakvo se viđa u filmu, apsolutno nenasilni
“letač” po ubeđenju, a Tomovi se doimaju prezaposlenim oko
farme da bi se bavili tako efemernim stvarima kao što je to nečija
seksualna orijentacija), onda verovatno u okviru vršnjačkih grupa.
Pa ipak, svako potisnuto osećanje se vraća sa kamatom...
Neko
će iz dosadašnjeg teksta pomisliti da imamo francuski tinejdžerski
Brokeback Mountain, što ne može biti dalje od istine. Jedino
slično sa tom hollywoodskom aktivističkom, plačljivom melodramom
su gay osobe i netaknuta priroda. Quand on a 17 ans je
suptilan, ne služi podizanju svesti i senzibilizaciji, već iskreno
ispituje jedan fenomen, a to je ne baš uobičajeno seksualno
sazrevanje dvojice tinejdžera i kako se oni nose sa tim. U pozadini
toga videćemo i školski sistem i skrivanje od sveta i osamljivanje
kao mehanizam koji primenjuju i iskusniji, otvoreni gayevi i raspravu
o nasilju i nenasilju, o prirodi i civilizaciji, o instinktu, veštini
i samokontroli. Quand on a 17 ans je film o odrastanju, samo
su okolnosti tog odrastanja neobične.
Za
to se treba zahvaliti školski veštoj režiji Andrea Techinea,
odgovornoj pre svega za rad sa glumcima, kao i za vrlo upečatljivu
vizualizaciju, široku prirodu koja stoji nasuprot tinejdžerskoj
teskobi. Međutim, ničega od toga ne bi bilo da scenario nije tako
fluidan, tempiran i savršeno složen. Celine Sciamma ne piše po
prvi put sa drugim i za drugog, ali po prvi put se bavi momcima u
svom ozbiljnom i perceptivnom maniru. Rezultat je isti kao u njenim
filmovima o curama: jedan više nego dobar festivalski film.
No comments:
Post a Comment