2016.
scenario
i režija: Dejan Vlaisavljević Nikt
uloge:
Dejan Vlaisavljević Nikt, Marija Šević, Nebojša Pajkić, Ilija
Labalo, Vanja Ejdus, Saša Radojević, Dejan Vasiljević
Dejan
Vlaisavljević Nikt dosta je zanimljiva pojava na umetničkoj sceni
Beograda i Srbije. On je multidisciplinarni umetnik, samouki filmski
i video autor, performer i muzičar, jedna od gradskih faca iz
mitskih 80-ih (naravno da je sarađivao i sa Johnnyjem Rackovićem),
međunarodno priznat (dugo je živeo u Amsterdamu, a trenutna adresa
mu je američka) i sve u svemu lik za poštovanje. Pionir je
elektronske i industrial muzike u Jugoslaviji, autor brojnih
video-radova i filmskih eksperimenata u kojima je radio intervencije
čak i na traci, pulen Bate Petrovića i Joce Jovanovića, sa
kino-klubaškim i praktičnim, a ne formalnim filmskim obrazovanjem.
Njegov
prvenac, Ovaj film neće biti prikazan (1986) je, prema
njegovim rečima prvi jugoslovenski alternativni film. Do sledećeg
filma je prošlo 15 godina, snimio ga je u Amsterdamu, zove se
Twisted Spirits i u pitanju je takođe “no budget”, ali
ipak konvencionalniji film na tragu špijunskog trilera. U Amsterdamu
je snimio i svoj naredni film, krimi-priču smeštenu u milje ex-yu
gangstera Big Bang Kiss (2006). Neki od njegovih filmskih
projekata su ostali nedovršeni, a 30 godina posle prvenca i još ko
zna koliko otkad je po prvi put uzeo kameru u ruke i počeo da se s
njom zabavlja i da s njom eksperimentira, Nikt ponovo ima film. U
Beogradu.
Ovog
puta imamo noir varijantu klasičnog zapleta i sa svim osnovnim
sastojcima, smeštenu u Beograd. Imamo, dakle, “hard boiled”
detektiva Johnnyja Palubu (sam Nikt sa šeširom i cigaretom),
penzionisanog inženjera, sada slikara-amatera (Pajkić) koji ga
unajmljuje da pronađe njegovu muzu Doroteu (Šević), nju kao
klasičnu noir “fatalku”, njenog dečka kriminalca koji je upravo
izašao iz zatvora (Vasiljević), korumpiranog inspektora (Radojević)
jednako tvrdokornog kao i detektiv i kriminalac i dvoje ljudi iz
artističko-dilerskog podzemlja (Ilija Labalo i Vanja Ejdus). Imamo i
noć, i monologe, i “hard boiled” dijaloge, i muziku, i pljačku,
možda čak i ubistvo i misteriju, mnogo misterije.
Kako
to izgleda u praksi? Probajte sami da odgovorite na to pitanje,
uzevši u obzir da je ovo film noir snimljen u Srbiji i to sa
prilično mizernim budžetom (jer koga još snimanje film noira u
srpskom filmskom establishmentu) i uglavnom neprofesionalnim
glumcima. Izgleda u najmanju ruku amaterski i ne baš uspelo.
Zapravo
je tu budžet najmanji problem. Znali smo po opisu šta nas čeka.
Ako ne tada, onda čim smo ugledali ime Saše Radojevića, sinonima
za srpske garažne filmove. Čak i notorna činjenica da noir replike
zvuče dobro jedino na engleskom i možda na francuskom (neki stari
pariski sleng), a da se na srpskom može eventualno čitati nije ovde
glavna otežavajuća okolnost, mada poprilično paraju uši, naročito
izgovorene od strane neprofesionalnih glumaca čiji je “line
delivery” nikakav.
Ono
što je smrtna presuda za ovaj film je što nisam baš siguran šta
su Nikt i društvo pokušali s njim i zašto su, dovraga, to činili.
Paluba ispod Terazija niti preispituje noir žanr, niti ga
približava beogradskom kontekstu. Deluje kao da je društvance htelo
da snimi klasični noir za malo para i to je to. Lepo za njih, ali,
iskreno, nije mi baš trebalo da to gledam.
No comments:
Post a Comment