2015.
režija:
Pavel Hvalejev
scenario:
Aleksandra Hvalejeva, Oleg Mustafin, Jevgenija Mustafina
uloge:
Polina Davidova, Ljubov Ignatuško, Jevgenij Gagarin
Jedna
od zanimljivosti Festa su i ruski filmovi. Prošlih godina ne samo da
je bilo gostiju iz Rusije i njihovih retrospektiva, nego se kroz
programske celine Fokus relativno pratila i savremena ruska
produkcija. Fest nam je, recimo, otkrio Jurija Bikova čiji su
filmovi svakako puni nedostataka, ali koji je bez sumnje jedan
obećavajući i svestran autor. Posle ovogodišnjeg Festa čini se da
je ruska produkcija u defanzivi, da je naslova prošle godine bilo
malo i da oni baš i ne spadaju u vrh svetske produkcije. Istini za
volju, novi Sokurov i German sin su svoje filmove imali na FAF-u i
oni su svakako globalno relevantni, ali to ne opravdava maksimalno
isfuravanje dva loša do prosečna ruska filma (Brata Dejana
nisam pogledao, biće prilike) na Festu.
Jedan
od njih je i III, mikro-budžetni art horor film Pavela
Hvalejeva. Zanimljivo, kao nekome ko prati i horore i rusku
kinematografiju, ovo mi je prvi susret sa ruskim hororom. Nadam se,
odnosno uveren sam da III ipak nije reprezentativan za ceo
žanr u velikoj ruskoj kinematografiji. Bilo bi zaista porazno ako bi
na tome ostalo.
A
zašto sam uveren? Prvo, ma koliko to čudno zvučalo, Rusi skoro da
nemaju horor filmove. Misterije, fantazije, visokobudžetne spektakle
i SF da, ali to je druga priča koja uglavnom počinje sa
literaturom, a nastavlja se ili sa umetničkim nadahnućem (kao kod
Tarkovskog) ili sa velikim budžetima i željom da se Amerikancima
konkuriše na njihovom polju, što je prisutno i drugim žanrovima.
Malo šta je tako besmisleno kao ruski film katastrofe. Najbliže
hororu što je iz Rusije došlo do mojih očiju je originalni Vij
(1967), novu 3D verziju iz 2014. nisam ni gledao, ali to se opet
nadovezuje na literarnu i folklornu tradiciju. III je, dakle, moj
prvi ruski horor.
I
ovde je osnova za priču bajkovita. U neimenovanom gradiću u
neodređeno vreme vlada opaka bolest koja kosi stanovništvo. Doktor
i ako se pojavi je neučinkovit, a ni sveštenik, otac German
(Gagarin) se nije ništa bolje pokazao. Naše junakinje su dve sestre
Aja (Davidova) i Mira (Ignatuško) koje planiraju da napuste grad i
odu u svet, ali moraju da se brinu o bolesnoj majci. Njihovi
problemi, međutim, tek počinju kad majka umre. Mira se ubrzo
razboli i Aja mora učiniti sve što je u njenoj moći kako bi joj
pomogla.
Put
vodi preko knjige sa mističnim ritualima koju Aja pronalazi u
sveštenikovoj biblioteci. Ni on nije baš najsigurniji u njih, ali
kad post i molitva ne pomažu (očekivano, je li), ne može izgubiti
ništa ako pokuša nešto drugo. Rituali će voditi Aju kroz tri sna
u kojima mora da se suoči sa svojim strahovima i kojekakvim
nadnaravnim bićima i situacijama. Posle svake te seanse Miri je malo
bolje, ali kraj se još ne nazire...
Ljudi
moji, to vam je sve od priče. Malo je tu “mesa” čak i za film
od 80-ak minuta, pa Hvalejev polazi za kupovinom vremena i
razuđivanjem i razvlačenjem koliko je to moguće. Tako ćemo imati
te elaborirane snolike hipnotičke seanse, poneku stramputicu ili
detalj viška (poput sukoba dveju sestara sa lokalnim vlastima) i
nagomilanu meni ne baš uvek razumljivu simboliku. Problem je, dakle,
u scenariju za kojeg se jasno vidi da su ga pisali amateri, ali i u
režiji koja te nedostatke ne “pegla”. To ide teže kada glavna
scenaristkinja i reditelj dele prezime...
Jedini
razlozi zašto III nije baš kompletno gubljenje vremena su sjajan
“value for money” u produkcijskom smislu i osećaj reditelja i
direktora fotografije za likovnost filma. Što se produkcijskih
vrednosti tiče, film ne izgleda kao da mu je budžet bio “evo mi
skupili nešto, tako, skromno”, za šta možemo zahvaliti
zanimljivom izboru ruskih i nemačkih lokacija koje daju sablasni
ugođaj, generalno profesionalnom nivou opreme i solidno izabranim
nepoznatim glumcima, dovoljno dobrim za svoje uloge. Likovnost filma
se vidi u retkim trenucima kada film malo uspori (ili ako ga
zaustavite) i svaki kadar deluje brižljivo složen kao umetnička
slika.
Kadar
za kadar, sve je to u redu. Ali ovo nije neki kratkometražni filmski
eksperiment sa čistim likovnim formama. Ono što spaja te kadrove je
problem. Ovako nepovezan film u principu nije vredan ni tih 80-ak
minuta vremena. Više sreće sledeći put.
No comments:
Post a Comment