2015.
režija:
Lucile Hadžihalilović
scenario:
Lucile Hadžihalilović, Alante Kavaite, Geoff Cox
uloge:
Max Brebant, Julie-Marie Parmentier, Roxande Duran, Mathieu Goldfeld
More
kao izvor života. Dečak koji u njemu pliva. Ostrvo Lanzarote sa
svojim crnim, vulkanskim peskom. Drugi dečaci. Njihove majke. Igra i
učenje novih veština. Večera koja ne izgleda nimalo primamljivo.
Lek. Bolnica koja deluje sablasno. Eksperimenti ili kakvi već
medicinski zahvati. Medicinske sestre. Žene koje noću odlaze na
obalu i predaju se ritualu dok su dečaci pod ključem. Gde su
odrasli muškarci? Gde devojčice? Šta znači izolacija?
Jasno,
ovo nije realni svet u kome važe pravila koja se sama po sebi
podrazumevaju. Ovo je bliže logici radoznalog deteta, logici sna ili
bolje rečeno košmara. Filmski poznavaoci će tu pronaće odjeke
Cronenbergovih ranih body horora, još ponešto od drugih autora, ali
to bi bilo lenjo razmišljanje. Lucile Hadžihalilović je jedna od
zanimljivijih pojava u savremenoj kinematografiji, ne samo u rodnoj
Francuskoj, nego i šire.
Većini
publike je najpoznatija kao ko-scenaristkinja Gaspara Noe na Enter
the Void i iza sebe u dvadesetak godina karijere ima samo dva
kratka filma, jedan srednjemetražni i Evolution joj je drugi
dugometražni naslov. Tempom stvaranja je donekle slična Noeu, ali
reč je o sasvim drugačijoj autorskoj ličnosti sa samo svojim
spektrom tema i ideja koje izlaže u eliptičnim fantazijama od
filmova koji se uglavnom bave transformacijama usled odrastanja.
Uostalom, izuzetno zanimljivi Innocence (2004) to potvrđuje,
a Evolution samo nastavlja.
Kvaliteti
Evolution ne odnose se samo na Lucilinu autorsku viziju i ideju,
koliko na izvedbu u pojedinim segmentima. Lokacije su pažljivo
odabrane i vrhunski usnimljene kamerom Manuela Dacossea, uglavnom u
tamnim tonovima morskih dubina, sumraka, noći i slabo osvetljenog
enterijera. Briljantan je i izbor glumaca i rad sa njima, naročito
sa decom (Lucile Hadžihalilović očito ima žicu za to koju je
demonstrirala još u Innocence), a mali Max Brebant je pun
pogodak za glavnu ulogu koja je esencija detinjstva.
Problem
sa Evolution je samo i jedinu njegova preterana eliptičnost.
U redu je “slowburn” pristup i odsustvo “crtanja” na koje je
većina gledalaca naviknuta, ali problem nastaje kada nema dovoljno
imaginarnih tačaka koje bismo morali da povežemo. Naslov je tu i
očito je on ključ u kojem tumačimo začudne stvari koje vidimo
pred sobom, moramo samo dokontati radi li se o razvoju jedinke ili
razvoju vrste, ili jednom kroz drugi, ali to ne uspevamo. Praznine
koje treba popuniti su prevelika distrakcija, a autorica nam ne
ostavlja dovoljno jasnih putokaza, kao što reče jedan uvaženi
kolega.
Sve
to mi daje štofa za razmišljanje o jednom drugom filmu, tematski i
izvedbeno sličnom, ali dosta uspešnijem u konačnici. Under the
Skin (2013) Jonathana Glazera isto se u neku ruku bavio
evolucijom i razvojem jedinke, bio je jednako eliptičan i začudan,
narativna linija je možda bila čvršća, ali je išao ka nečemu
određenom i na odredište stigao. Sa Evolution pokušava
slično, ali zapravo komplicira i petlja, što je nepotrebno,
naročito u formatu od 80-ak minuta u kojem fali barem 15 minuta
nečega što bi povezalo razasute tragove u nešto konkretnije. Mada,
i da se našlo tih nekoliko minuta više, čisto sumnjam da bi bili
potrošeni na ublažavanje elipse.
No comments:
Post a Comment