2015.
scenario
i režija: Alejandro Amenabar
uloge:
Ethan Hawke, Emma Watson, David Thewlis, Lotharie Bluteau, Dale
Dickey, David Denick, Devon Bostick, Aaron Ashmore, Peter MacNeill
Po
svemu što mogu primetiti u poslednjih par godina, 90-te nam se
vraćaju. Politička situacija u Srbiji i Hrvatskoj, “air max”
patike, šišanje “na opasno”. Evropa opet preplavljena
izbeglicama. Sa pozitivne strane, tu su novi The X-Files, Twin
Peaks je u pripremi, Faith No More imaju novi album, isto
planiraju i Deftones, a nešto se šuška da će se i Guns
n' Roses ponovo okupiti u originalnoj postavi. Pitam se šta je
sledeće. Grunge revival? Ne znam da li se samo tragedija ponavlja
kao farsa ili se na farsu mogu obrnuti i dobre stvari.
Evo,
recimo, novi Amenabar. Vraća se u 90-te i svojim izborom tema i
donekle stilom, dakle darkerajem, mada se ne vraća u Španiju gde je
u to vreme stvarao, ali i vremenom u koje smešta radnju filma. Ma
koliko sve to, taj spoj težnje za intelektualnom obradom podataka i
razumevanjem sa “settingom” brutalne američke provincije i temom
moralne panike o satanističkim kultovima, te neo-noir pristupom
delovao zanimljivo, Regression ima velike šanse da postane i
ostane redundantan film kojem je mesto u nekom drugom vremenu i nekoj
drugoj paradigmi.
Ali
ljudski je nadati se, posebno kad je u pitanju Amenabar sa kojim imam
poseban odnos. Moj prvi susret s njim bio je negde krajem 90-ih,
najkasnije 2000. godine, pri početku moje srednje škole i dark faze
koja me je preuzimala. Abre los ojos. I dalje sjajan,
svevremenski film nepogrešivo mračne, pesimistične atmosfere, ali
tada u mojim očima filmčina koja mi nije samo opredelila ukus, nego
me je u velikoj meri formirala. Thesis sam pogledao naknadno i
bio mi je više nego dobar, ali opet ni prineti gothic-punk
remek-delu.
A
onda je Amenabar napravio dve vezane greške kojima mi se “zamerio”.
U oba slučaja se prodao. Dozvolio je, i čak učestvovao u
hollywoodskom “šav na šav” remakeu Abre los ojos, pod
imenom Vanilla Sky, kojeg sam dosta vremena odbijao pogledati
zbog šminkerske glumačke postave. Posle sam počeo da cenim
Croweovu lagano pop rekontekstualizaciju i zamenu crno-zelenih tonova
madridskih noćnih klubova sa newyorškim tužnim jesenjim, ali to
je druga priča. Druga “greška” su mu bili The Others,
još jedan komercijalni proizvod, klon meni prilično dosadnjikavog
The Sixth Sense i prosto sam izgubio interes za autora koji je
obećavao. Toliko da sam The Sea Inside pogledao naknadno i
gotovo slučajno (bio mi je dobar film, ne i fascinantan), a Agoru
nisam, iako sam sebi obećao, pa smetnuo s uma. Dešava se.
Već
na početku filma Amenabar sebi čini medveđu uslugu sa “bazirano
na istinitim događajima”. Prva greška je što je sledeća kartica
iza toga ime fiktivnog grada. No dobro, autor štiti anonimnost
aktera priče, pa što ne bi i slučajnih svedoka i stanovnika jednog
provincijalnog grada. Međutim, kada nakon nekoliko tipskih uvodnih
psiho-triler / neo-noir scena shvatimo o čemu se tu radi, a radi se
o moralnoj panici glede satanističkih kultova i ritualnih ubistava
koja je sporadično izbijala po američkim zabitima od 80-ih nadalje
i brzo hvatala plamen, ali je svaka pojedinačna panika ostajala
ograničena. Naravno, sve i jedna od njih su se na kraju ispostavile
kao glupost, manipulacija i predstava za dobre hrišćanske ovce,
tako da Amenabar sa uvodnom karticom puca sebi u nogu i spoila ceo
film. Dakle, znamo da nas rade, samo je pitanje kako i ko to tačno
čini i zašto.
Realno,
priča nije jača strana filma. Pored toga što je predvidljiva, još
je i prilično rupičasta glede logike. Da ne gnjavim puno i ne
odajem detalje, evo neke osnove. Angela Gray (Watson) je pobegla od
kuće i živi u crkvi pod budnim okom sveštenika (Bluteau)
opsednutog zlom i satanističkom panikom. Ona je optužila svog oca
(Denick) da ju je silovao, a nesrećni, tupavi bogobojazni bivši
alkoholičar je to priznao, samo se ne seća kako, jer njegova
mezimica ne laže. Slučaj je pao šaka detektivu Bruceu Kenneru
(Hawke) koji misli da se tu krije nešto veće i opasnije (iako je
nominalno ateista, to ne znači da nije budala) pa u pomoć poziva
psihologa profesora Rainesa (Thewlis), specijaliziranog za regresivnu
hipnozu i izvlačenje potisnutih sećanja. I dok kažeš “Krvava
Marija”, jedan slučaj navodnog silovanja počinje da poprima
neslućene razmere zavere Nečastivog, satanističkih rituala,
grupnih silovanja i žrtvovanja tek rođenih beba.
Na
sve to kao dodatak imamo obilje horor i psiho-triler “tropa”.
Imamo sataniste našminkanih lica u crnim ogrtačima na liniji Eyes
Wide Shut – The Ninth Gate. Imamo babu Rose veštičijeg
izgleda koja mnogo pije i izgleda strašnije nego Melissa Leo u
Prisonersima. (Igra je Dale Dickey, televizijska i epizodna
glumica, “najpoznatija” po epizodi u Winter's Bone i to
čini vrlo efektno.) Imamo crne mačke. Imamo lupanje vratima. Imamo
jedan efektno urađen, ali ne baš potreban “jump scare” momenat.
Imamo košmare. I paranoju, mnogo paranoje. Sve to bi moglo
funkcionirati kao posveta, ali pitanje je čemu.
Nasuprot
priči, likovi su jača strana. Njihova osnova je tipska, ali su u
pojedinim segmentima solidno dorađeni i dinamika njihovih međusobnih
odnosa je interesantna i fluidna. Recimo detektiv sa klasičnom
pozadinskom pričom o razvodu koga Ethan Hawke igra sa manijom u
očima i često nadrkanim stavom je bez problema najpametnija osoba u
prostoriji, ali samo ako je to policijska stanica. To, naravno, nije
neko naročito postignuće, ali njega uljuljkava u iluziji da je
temeljit i nepogrešiv. Njegov glavni partner u istrazi, profesor,
ima onaj engleski pragmatični stav zbog kojeg deluje samouvereno
iako su njegove teorije prilično bizarne i pseudo-naučne, a zapravo
bi hteo da se igra detektiva. Angela je možda tipična noir fatalka,
ali sa tim “twistom” da zapravo dolazi iz “white trash”
okruženja i da je, uprkos svojoj potrošenosti težačkim životom,
ipak premlada i nedovoljno mudra da bi dugoročno uspešno igrala
takve igre. Nju Emma Watson igra sa strašću i zanosom, ali sa preko
potrebnom aurom slatkaste, stidljive naivnosti.
Da
se Regression pojavio kada je trebalo, 90-ih, bio bi to jedan
od onih ne baš sjajnih, ali svakako zabavnih filmova za jednokratno
gledanje kakav bismo posudili iz videoteke ili uhvatili u noćnom
programu na televiziji. Paradigma je bila odgovarajuća, a mi smo
gutali i veće nebuloze. Ali dvadesetak godina kasnije, sve to deluje
malo otužno, redundantno i nepotrebno. Možda je Amenabar tražio
pravog, starog sebe. Možda je, sklon taštini, snimao posvetu samom
sebi u svojoj najproduktivnijoj fazi. Bilo kako bilo, nije uspeo.
Nije Regression katastrofalno loš, ali slaba je to uteha kada
nije dobar. Od Amenabara sam očekivao više.
No comments:
Post a Comment