2015.
režija:
Matthew Leutwyler
scenario:
Shahin Chandrasoma
uloge:
Mark Webber, Lucy Griffiths, David Clayton Rogers, Rainn Wilson
Oduvek
sam mislio i isticao da je najekonomičnije imati dobru priču, ma o
kom žanru se radilo. Onda nema potrebe za skupim i stalnim efektima
za mazanje očiju gledaocima, a i glumci su uglavnom voljni da igraju
u zanimljivijim projektima za manje honorare. Ovo važi i za
tradicionalno produkcijski zahtevan žanr SF-a, ali već je nebrojeno
puta dokazano da se dobar SF na osnovu razrađene ideje može
odvijati u okruženju od nekoliko likova i u jednoj jedinoj
prostoriji. Podrazumeva se, digitala je pojeftinila i snimanje i
efekte, naročito ovih potonjih nema mnogo i nisu nadrkani.
Evo,
Uncanny je primer toga. Idejom se nastavlja na Her i Ex
Machina, pokušavajući da odgovori na pitanje postavljeno još u
Blade Runneru i brojnim knjigama ranije: šta raditi kad
veštačka inteligencija poprimi sve karakteristike ljudskosti, pa i
osećanja. Ex Machina se može osetiti i u izvedbi, u pitanju
je opet komorna drama u jednom stanu sa samo četvoro likova, od
kojih se jedan pojavljuje tek na kraju, ali je budžet dosta bliži
ciframa koje su imali Coherence i Time Lapse, što
apsolutno ne ugrožava kvalitet filma.
Novinarka
Joy Andrews (Griffiths) dolazi da napravi intervju sa naučnikom
Davidom Kressenom (Webber) i njegovim najnovijim, najnaprednijim i
potpuno “čovekolikim” robotom Adamom (Rogers) koji zapravo ima
zaduženje njegovog laboratorijskog asistenta. Naravno, Joy nije
obična novinarka, nego ima znanja iz robotike i programiranja, bila
je nagrađena i za jednu igricu. Intervju traje sedam dana i dok Joy
procenjuje njegov Davidov rad, verovatno za paranoičnog i skrivenog
šefa korporacija Castla (Wilson), David nju koristi kao ljudski deo
Turingovog testa kojem podvrgava Adama.
Međutim,
stvari nisu onakve kakvim se čine, posebno ako uzmemo u obzir da je
Adam veoma napredni robot koji genijalnom Davidu savršeno parira u
šahu i intelektualnim razmerama, kao i da se između Davida i Joy
javljaju varnice strasti (on njoj vraća strast za nauku, ona njemu
za ljudskim, naročito ženskim društvom), pa Adam postaje dvostruko
ljubomoran. Na novinarku jer dobija većinu pažnje njegovog
kreatora, ali i na kreatora zato što s njom može raditi “stvari
za ljude”. I šta uostalom znači biti ljudsko biće...
Reference
na Ex Machina i poređenja s tim filmom su neizbežna, ali
istina je da su dva filma snimana odvojeno i u prilično slično
vreme, tako da nisu uticali jedan na drugi. Znači, Uncanny ne
varira premisu iz Ex Machina utoliko što menja polove
ljudskom i androidskom delu Turingovog testa, nego pre okreće
premisu iz nekih drugih filmova u kojima su žene po pravilu (ili po
nekoj zastareloj analogiji) dovođene u vezu sa mašinama. Blade
Runner je još držao brojčanu jednakost polova kroz dobar deo
filma, ali je, recimo, u Her inicijalni konzument muškarac, a
konzumirani operativni sistem ima ženski glas. (Naravno, dok se ne
preokrene to ko je superiorniji i ko koga konzumira.) Čak su i u
Under The Skin koji se ne bavi toliko veštačkom
inteligencijom koliko ljudskošću, ljudi isključivo muškarci, a
naša junakinja je vanzemaljka, dakle nešto strano, preteće, nešto
što izaziva sumnju.
Već
samim stavljanjem žene u poziciju nekoga ko posmatra i zaključuje,
a muškarca kao zamorca, Uncanny se pozicionira kao sasvim
drugačiji film. Razlike, međutim, tu tek počinju. Ne bih išao u
detalje u strahu od spoilera, ali hajdemo reći da se dinamika odnosa
stalno menja u ovoj partiji preferansa, sve do opakog “twista” na
kraju, pa nije lako zaključiti ko ima kakve ciljeve i namere u celoj
priči.
Rezultat
je vrlo zanimljiv film koji u kompaktnom formatu nikad ne zaboravlja
šta je neophodno, a šta začin. U skromni budžet su upali i efekti
koji nisu razmetljivi, ali su fini i generalno dodatno podižu utisak
o filmu. Upali su i glumci kojih se možda sećamo iz indie filmova i
sa televizije i koji jednostavno nisu imali prilike da zablistaju.
Uloge su možda tipske, ali su oni na visini zadatka i spremni da
unesu i malo inovacije u njih. Od svih četvoro, Mark Webber ipak
iskače svojim kvalitetom i sigurnošću u izvedbi, dok David Clayton
Rogers ima par nespretno napisanih dijaloga i situacija na kojima se
spotiče, pa deluje karikaturalno.
Zapravo,
ono što se ne uklapa u celu priču ovog filma je njegov reditelj,
Matthew Leutwyler. Kao reditelj potpisuje baš svašta, i žanrovski,
i tematski i po kvalitetu, ali uglavnom filmove zakopane duboko ispod
radara relevantne kritike. Kao producent čini to isto, samo u nešto
većem obimu. Naravno, njegova režija ovde se može nazvati školskom
i neupadljivom, što će reći primerenom za SF film koji je u osnovi
komorna drama. Čini se da je imao sreće da mu ovakav projekat padne
u ruke, pa makar ga videlo relativno malo fanova i makar ostao u
senci nekih prominentnijih filmova. Uncanny je svakao vredan
gledanja.
No comments:
Post a Comment