Napomena: Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Naslov novog filma Naomi
Kawase je gastronomski pojam. An
je nadjev od slatkog kuhanog crvenog graha koji je, uokviren dvjema
malim, debljim (“američkim”) palačinkama, sastavni dio japanske
poslastice “dorayaki”. Naziv, a i svaki mogući prijevod, ukazuje
na kulinarsku tematiku, i nekoliko takvih scena kuhanja ima u filmu,
jedna od njih, ona u kojoj se polako i elaborirano priprema naslovni
nadjev, čak zauzima centralno mjesto, ali ovo nije jedan od onih u
poslednje vrijeme popularnih i “inspirativnih” gastronomskih
filmova. Nećemo napajati oči predivno aranžiranom hranom, niti će
netko od naših junaka u kuhinji konačno pronaći sebe. Hrana je
uvjet da se radnja postavi u kiosk sa “dorayaki” palačinkama kao
svojevrsnu fokalnu točku mikro-kvarta, mjesto gdje se ukrštaju
sudbine, ekonomske i socijalne prilike, umnogome nalik na duhansku
radnju Auggieja Wrena u Auster-Wangovom diptihu Dim
/ Modri u licu.
Sličan je i profil vlasnika: u pitanju su zatvorene, povučene osobe
s izrazitim osjećajem za radnu etiku i za zajednicu, ovisne o svojim
dnevnim ritualima. Međutim, za razliku od gospodina Wrena, naš
slastičar Santero (igra ga Masatoshi Nagase, nekima možda poznat po
ulozi japanskog turista u Jarmushovom Tajanstvenom
vlaku) je šutljiv,
tajnovit i nimalo konfliktan, jedan od onih koji će svaku
reklamaciju riješiti tako što će dati novi kolač besplatno, samo
da ga puste na miru. Jedina osoba s kojom zapravo razgovara je
srednjoškolka Wakana, također usamljena duša. Trio središnjih
likova zaokružen je s Tokue, fizički hendikepiranom staricom na
izmaku snaga koja počinje raditi kao ispomoć u Santerovoj radnji
upravo zbog naslovnog nadjeva. Njen odnos prema hrani koju kuha isti
je kao i odnos prema životu: osjećajan i pozitivan. Uvjerenje ove
udovice da svako biće i predmet ima svoju priču koju treba
saslušati, presudno će utjecati na živote drugo dvoje usamljenika.
Prije nego što je
počela pisati scenarije i režirati igrane filmove, Naomi Kawase
bavila se dokumentarnim filmom. To njeno stvaralačko porijeklo se
osjeti i u njenim igranim filmovima. Riječ je o, po pravilu, “slice
of life” pričama umirenog tempa, u kojima autorica pušta likovima
da se razviju i da se nose s različitim životnim temama. Ovdje će
se dotaći i ekonomske predestinacije, i otuđenja u urbanoj sredini,
i odrastanja nepopularne djevojke, ali An
je najviše film o usamljenosti i izopćenosti. Najmanje je izopćena
Wakana, ona je “samo” nepopularna u školi, zanemarena kod kuće
i vjerojatno joj je uskraćena mogućnost za studiranje i napredak,
ali to su stvari s kojima se ona i sama može boriti, pa je njen
segment u filmu zapravo najkraći i najslabiji. Tokue je leprozna,
živi u koloniji u šumi na kraju grada, i to će se vrlo brzo
saznati i utjecati i na nju i na Santera, koji je počeo osjećati
odgovornost prema njoj. Opet, njegova izopćenost je stvar mračne
prošlosti te moralnog i materijalnog duga prema karikaturalno
snobovskoj vlasnici lokala u kojem on drži radnju. Kao što samoća
može biti izbor, a usamljenost ne, tako povučenost može biti izbor
za razliku od izopćenosti koja je nametnuta. Wakana se mora naučiti
nositi s okolinom i ovladati socijalnim vještinama. Tokue nije imala
izbora. Santero je svoju poziciju prihvatio kao svojevrsnu kaznu ili
pokoru, i to je promijenilo njegovu ličnost.
An
je imao premijeru u Cannesu, festivalu inače naklonjenom Naomi
Kawase, gdje je već nagrađivana. Iako autorica ima već dvije
nagrade iza sebe, Zlatnu kameru za prvijenac Suzaku
i Veliku nagradu žirija za Žalosnu
šumu, ovoga puta
za nju nije bilo mjesta u glavnoj konkurenciji, pa se natjecala u
program Izvjestan pogled. An
je uglavnom primljen ravnodušno, uz tek poneku pozitivnu kritiku.
Glavne primjedbe kritičara odnosile su se na meandrirajuće teme i
relativno površno skicirane likove bez ikakve dubine. Te zamjerke
donekle stoje, ali An
je poetičan i tehnički dorađen film u kojem se autorica ne koristi
“štakama” i trikovima kojima inače zna pribjegavati (kao npr.
zen-filozofiji “sažvakanoj” na parole u svom prethodnom filmu
Mirna voda).
Naomi Kawase koristi veoma raspoložene glumce i njihovu prirodnu
dinamiku (karakterna glumica Kirin Kiki koja igra Tokue i Kyara
Uchida koja utjelovljuje Wakanu su baka i unuka u stvarnom životu),
pa uspijeva ispričati priču izvornog romana Duriana Sukegawe tako
da ona djeluje posebno i autentično, a da njena poruka o životu i
prolaznosti ostane univerzalna.
An
nije film koji će ući u antologije filmske umjetnosti, ali je
sasvim pristojan primjerak tzv. festivalskog filma, sa svojim
nedostacima, ali koji ostaje u pamćenju dovoljno da zadovoljni
gledatelj o njemu još koji put razmisli.
No comments:
Post a Comment