kritika objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Dexter Fletcher
scenario:
Sean Macauley, Simon Kelton
uloge:
Taron Egerton, Hugh Jackman, Jo Hartley, Keith Allen, Tim McInnerny,
Iris Berben, Jim Broadbent, Christopher Walken
Michael
“Eddie” Edwards, globalno poznatiji kao Eddie The Eagle, bio je
britanski olimpijski skijaški skakač u Calgariju 1988. godine.
Naravno da Britanci nisu svetska velesila u skijaškim skokovima i
Eddie je bio prvi britanski skakač nakon 68 godina, ali u tome je i
štos. On je svojim olimpijskim duhom i iskrenošću u ubedljivom
porazu postao medijska zvezda i, simpatičan i poslovno bistar kakav
je, takav status je održao do danas.
Naravno,
bilo je i većih amatera od njega, čak i na istim Olimpijskim
Igrama, recimo jamajčanski bob-četverac je još i ranije dobio svoj
“biopic” Cool Runnings (1993). Bivalo je i kasnije afričkih i
karipskih skijaša, ali čini se da se štos potrošio. Ipak, kad
vidimo dežmekastog cvikeraša kako (poprilično loše) skače sa
utreniranim sportistima, čak i najvećom legendom skokova Mattijem
Nykanenom, nekako nam bude toplo oko srca i ne možemo a da ne
navijamo za njega. I upravo u tome leži privlačnost ovog uveliko
fikcionaliziranog biopica.
Još
od detinjstva, Eddie je sanjao da postane olimpijac. Zašto,
otkrićemo u toku filma kroz prilično blentavo objašnjenje. Samo,
njegov problem je bio to što apsolutno nije bio sportski tip:
debeljuškast, sa debelim naočarima i gotovo komično nespretan,
verovatno bi polučio veće uspehe da se posvetio šahu ili bridžu.
Kada su njegovi snovi o atletici, gimnastici ili plivanju pali u
vodu, Eddie (Egerton) se okrenuo zimskim sportovima dobro
procenjujući da su mu tu veće šanse. Britanci, naime, nisu ludi za
tim. Kako mu je izmaklo mesto u spustu, okrenuo se skokovima,
spakovao kofere i otišao u Nemačku da trenira.
Zez
je u tome da su skijaški skokovi ne samo opasan, nego i vrlo
zahtevan sport koji iziskuje godine i godine napornog treninga.
Skakači dosta često treniraju od detinjstva i potrebne su im godine
da bi sa jedne faze (skakaonice određene visine) prešli na sledeću,
a da se ne polome. Eddie ne samo da ima možda nekoliko meseci od
svog prvog skoka do Olimpijade, nego pritom ima vrlo skromna sredstva
(i podeljenu moralnu podršku roditelja, o materijalnoj ne vredi
trošiti reči), nema potrebnu opremu niti trenera. Ovo poslednje će
priskrbiti u liku bivšeg šampiona Bronsona Pearija (Jackman), sada
pijanca čiji je posao da vozi ralicu.
Ono
što sledi je klasična topla “underdog” sportska priča koja
prolazi kroz sve kliše momente priprema na visoki cilj: građenje
odnosa između njih dvojice, ismevanja od strane drugih, povremeni
sukobi, međusobni ili sa drugima (recimo nadobudnim norveškim
favoritima ili nadmenim britanskim olimpijskim odborom), naravno
neizbežna montažna sekvenca treninga, sve do konačnog odlaska na
Olimpijadu i (ne)uspeha tamo. Glavni štos je u tome što Eddieju
nije bilo do pobede koliko do učešća (olimpijski duh), kao i to da
bi bilo kakav pravi uspeh u tim uslovima bio još manje moguć.
Ono
što scenaristi Sean Macauley i Simon Kelton i reditelj Dexter
Fletcher u svom odlučnom igranju na “feel-good” formulu sportske
drame sa komičnim momentima zapostavljaju je upravo medijski fenomen
zvani Eddie the Eagle. Da, on je za novinare na tom mestu zvezda bez
premca, ali razmatranje ne ide u dubinu. Možda je Eddie kao fenomen
(osoba limitiranog talenta sa zacrtanim ciljem, rešenošću i
prirodnim talentom za auto-marketing) pokrenuo ono što ćemo kasnije
nazivati reality show kulturom u kojoj anonimusi po svaku cenu žele
svojih 15 minuta slave, često bez dostojnog pokrića.
Sa
druge strane, Eddie the Eagle je topao, lagan i vedar film koji nas
puni pozitivnom energijom. Likovi su možda plošni, ali od ovakvih
filmova ne očekujemo neku dubinsku karakterizaciju, pa nam nije
mrsko pratiti te manje ili veće “skupove osobina”. Odigrani su,
moram reći, odlično. Taron Egerton (Kingsman) pokazuje dosta širok
raspon i mogućnost transformacije i jako je simpatičan kao Eddie, a
Hugh Jackman se na ovom filmu ludo zabavlja igrajući tip pijanca i
plejboja koji je prokockao svoju karijeru jer ni sport ni sebe nije
shvatao ozbiljno. Njihova međusobna hemija je izvrsna, a kao dodatni
bonus imamo dvojicu vrhunskih glumaca, Christophera Walkena i Jima
Broadbenta, u pamtljivim epizodicama.
Opet,
da li zbog budžeta ili iz drugih razloga, ne može se reći da baš
sve štima kada se radi o skijaškim skokovima. Zapravo, jedini
kadrovi koji izgledaju realno su arhivski snimci iz Calgarija, dok
Eddiejevi skokovi na treningu mogu delovati samo manje ili više
atraktivno. Štos je u tome što se poredeći snimke mogu utvrditi
brojni propusti: od opreme, preko načina skakanja i doskoka, pa do
toga da arhivska i igrana skakonica u Calgariju nisu iste. Skijaške
skokove nismo često imali prilike da gledamo na filmu (ima nekoliko
dokumentaraca i vrlo opskurnih biografskih filmova) i to je šteta
jer je sport sam po sebi atraktivan i da se lepo uslikati, a ni
životne priče pojedinih skakača nisu ništa manje zanimljive od
onoga što ovde imamo prilike videti.
Čak
je i ova fikcionalizirana priča o Eddieju možda čak i nekako
tipskija i manje zanimljiva od one stvarne. Zbog podvlačenja humorne
note je izostavljeno to da Eddie nije bio baš toliko nespretan i da
mu je mesto u spustu izmaklo za dlaku, iz razloga produkcije je
trening izmešten iz Amerike u Nemačku, uveden je lik pijanog
trenera koji noću skače u “civilnoj” odeći i sa cigaretom u
ustima (što je suicidalno ponašanje), ali ne shvatam zašto su
propustili detalj da je Eddie u toku svoje predolimpijske turneje
radio u Finskoj kao građevinski radnik i spavao u mentalnoj
instituciji gde je bio neka vrsta domara. Takvo apsurdno blago se ne
ispušta.
I
pored toga Eddie the Eagle zaslužuje moju preporuku za gledanje.
Nema veze što dolazi van sezone. Biće vam svakako toplo oko srca, a
možda će vam dobro doći hladni zimski pejzaži u predstojećim
toplim danima. Posebno ako ste fanovi skijaških skokova i
simpatičnih gubitnika.
No comments:
Post a Comment