2015.
režija:
Guillaume Senez
scenario:
Guillaume Senez, David Lambert, Marcia Romano
uloge:
Kacey Mottet Klein, Galatéa Bellugi, Laetitia Dosch, Catherine
Salée, Sam Louwyck, Cédric Vieira
Tinejdžerska
trudnoća nikad nije prijatna stvar, ali je očito dovoljno
intrigantna tema da nađe prostora u medijima. Lako za kćerku
izvesne kandidatkinje za potpredsednicu Amerike i cirkus oko njenog
ekspresnog venčanja u hrišćansko-republikanskom duhu, stvar je
ukorenjenija od tog jednog incidenta. Na glupavim reality kanalima
postoje specijalizirane emisije na tu temu i onda shvatamo da tih
lakomislenih mulaca nije baš ni tako malo.
Što
se filma tiče, tinejdžerska trudnoća tumačena je lansirala
karijere Jasona Reitmana i Diablo Cody, kao i Ellen Page i Michaela
Cere. Juno je bio sasvim solidan i pitak film koji se izvukao
na svoj simpatični gorko-slatki ton karakterističan za američke
indie filmove. Tako nešto je skoro nemoguće ponoviti u Evropi i
zato Guillaume Sanez bira drugačiji, evropskiji put za svoj prvenac
iako u suštini priča istu priču.
Maxime
(Mottet Klein) i Mélanie (Bellugi) imaju po 15 godina i par su. U
svoje slobodno vreme rade ono što i ostali teen parovi, cilj je
uglavnom kratkoročno seksualno zadovoljstvo (pušenje je velika
tema), a o posledicama se ne razmišlja baš puno. One će im se
sručiti na glavu u vidu trudnoće i eto problema. Po njihovim
instiktivnim reakcijama vidimo da oni za to nisu spremni, ali oni to
još uvek ne znaju: klinci su.
Iako
je abortus logično rešenje, Maxime insistira na tome da Mélanie
dete zadrži. Nije tu stvar religijskih ubeđenja, pa čak ni
moralnog standarda. Njemu to jednostavno ne izgleda kao problem: on
ima mlađeg brata i zna s klincima, a i već je osmislio svoj život
za sebe: fudbaler je, golman (što naslovu filma daje i treći
smisao), time će se baviti i imaće puno love. Mélanie mu se
prepušta, ne toliko iz ubeđenja da je to ispravno, čak ni iz
poverenja prema njemu niti zbog unutarnjeg osećaja koliko zbog
sklopa svoje ličnosti. Ona je naprosto takva.
Pitanje
je i koliko su odrasli u njihovoj okolini svesni problema. Oboje
dolaze iz familija koje se ne mogu pokazati kao uzor. Maximovi
roditelji su razvedeni, otac je u priči samo vikendom i oko
Maximovog fudbala, majka je prezauzeta sa svojim poslom, kućom i još
mlađim detetom. U toj situaciji, još jedna beba svakako nije
najbolji sled događaja, ali možda i neće činiti toliku razliku.
Znate ono naivno, gde je ljubavi i sloge... Mélanie je, sa druge
strane, dete samohrane majke koja ju je vrlo mlada rodila i koja
možda baš zbog toga nije uspela da se ostvari kao osoba onako kako
je htela. Ono “sve se može” je samo šablon, teško primenjiv na
konkretnu situaciju, i ona to zna, zato i služi kao glas razuma u
filmu.
Međutim,
njihovi roditelji neće dobiti dete, Mélanie će. Njihov organizam
neće biti šokiran na taj način, njen će. Oni neće imati probleme
sa hormonima, sa promenama raspoloženja, sa stresom tog tipa, ona
će. Oni možda čak i ne bi bili nespremni, ona je. A dovoljno je
pametna da to sve bolje i bolje uviđa. Slično važi i za Maxima,
koji se prvo maskira iza nekakve fingirane odgovornosti i lažne
odraslosti, ali i on postaje svestan koliko se situacija usložnjava
i kako on za to ne pokazuje spremnost, ma kako se trudio. Klinci, od
beba pa do studenata, po prirodi su egocentrična bića naviknuta da
koriste svoje roditelje. Je li moguće jednostavno odrasti preko noći
i potpuno promeniti paradigmu, postati neko ko vodi brigu a ne neko o
kome se briga vodi.
Sastojci
su uglavnom tu i stil braće Dardenne se sam nameće: okruženje
malog, ali ne premalog grada, natuknute klasne razlike, razrađena
psihologija likova i jedan junak koga kamera prati i u čijoj blizini
ostaje. Zanimljivo je, međutim, da u priči o trudnoći autor bira
mušku perspektivu i da je film fokusiran na Maxima, iako Mélanie
ima više toga na kocki. To ovde potpuno ima smisla, promene na njemu
i odrastanje su dovoljno zanimljivi, detaljno osmišljeni i napisani,
a Senez ne zaboravlja ni na Mélanie, iako se njene promene doimaju
skokovitijim, a raspoloženja opisiva jedino kroz trudnoću.
Fokus
na Maxima se pokazao kao ispravna odluka i zbog snage glumca koji ga
igra. Kacey Mottet Klein će u budućnosti biti veliko ime evropskog
ili makar frankofonog filma. Moj prvi susret s njim je bio
intrigantni švicarski film Sister u kome on igra malu lopinu
koja pelješi po skijalištima na način koji nije samo simpatičan,
nego ima i težinu. Takvo glumačko prisustvo se retko viđa i reč
je o prirodnom talentu koji ovde koristi maksimalno, i bez foliranja
uspeva da nas uveri u svoj lik i iskrenost njegovih namera.
Moj
problem sa ovakvim filmom je nekako lični. Jednostavno ne kupujem
premisu da tako mlad muškarac, pa i muškarac uopšte, ima očinski
instinkt. Drugo, sa moralne strane, je li zaista uputno da on donosi
odluku, makar samo inicijalnu, umesto svoje cure koja se još nije
snašla, te da li je za očekivati da donese baš takvu. Treće, iako
imaju samo 15 godina, mislim da su ipak videli nešto života da bi
znali šta znači šta i doneti racionalnu odluku. Pravdanje njihovih
neobičnih postupaka klinačkom racionalnošću je arbitrarno. Možda
sam ja samo cinik, ali čisto sumnjam da su tinejdžeri baš toliko
iracionalni. Kome to ne smeta, uživaće u filmu.
No comments:
Post a Comment