2014.
scenario
i režija: Tal Granit, Sharon Maymon
uloge:
Ze'ev Revach, Levana Finkelstein, Aliza Rosen, Ilan Dar, Raffi Tavor,
Hilla Sarjon, Ruth Geller
Nije
teško zauzeti stav po nekom pitanju, kao što nije teško izabrati
stranu u sukobu, religiju, naciju, klub za koji navija... Svoj izbor
treba u nekom trenutku i u nekoj debati braniti, a sa inteligentnim i
jednako uverenim sagovornikom na suprotnoj strani argumenti tipa
“tako je to i kraj” nisu dovoljno ubedljivi. Priznajem, i sam
ponekad idem linijom najmanjeg otpora i izabranog sistema verovanja i
vrednosti preko kojih odlučujem šta podržavam a šta ne. Moj
liberalni svetonazor izvire iz pretpostavke, zapravo uverenja, da
(civilizovani) čovek zna šta bi sa svojom slobodom, pa u skladu sa
tim većinu pitanja provlačim kroz filter liberalno-neliberalno.
Možda sam naivan, možda grešim, ali još nisam čuo bolju
alternativu.
Izraelski
film Mita Tova na svom putu od lake komedije do teške drame testira
čvrstinu naših uverenja na jednoj kompleksnoj temi. Temi eutanazije
i prava na dostojanstvenu smrt bez patnje. Tema je škakljiva sa
svakog aspekta, čak i ako zaboravimo na religijske dogme i prostu
legalnost, ona ostaje u etičkoj sivoj zoni toga ko je kvalifikovan
da donese kakvu odluku. Argumenti su jasni, slušamo ih dugo, a ono
što mi se čisto filmski učinilo zanimljivim je kako takvu ozbiljnu
temu upakovati u komediju. Ali Izraelcima su uspevali i čudniji
eksperimenti.
Rekli
smo da nećemo o religiji, a ni film ne insistira na njoj, iako
počinje sa Bogom koji se Zeldi (Geller) javlja putem telefona. Bog
je zapravo komšija Yehezkel (Revach) sa glasovnim sintisajzerom koji
je sam patentirao, dežurni pronalazač i spadalo koje popravlja
raspoloženje i uliva nadu svojim susedima u jednom jerusalimskom
staračkom domu. On, žena mu Levana (Finkelstein) i susedi i
prijatelji imaju, reklo bi se, ugodnu starost kad imaju vremena i
snage za takve zezalice. Uostalom, pozitiva i odsustvo stresa
produžavaju život.
Međutim,
priču će u mračnijem pravcu povesti Max, terminalno bolestan od
raka, kome je dosta patnje, pa moli ženu Yanu (Rosen) i najboljeg
prijatelja Yehezkela da mu prekrate muke. Iako se Levana tome protivi
iz religijskih, etičkih i građanskih razloga, njen muž će
pokušati da se obrati jedinom doktoru u domu, Danielu (Dar) za kojeg
se ispostavlja da je veterinar i misli da je Max pas, pa pristaje, da
bi odustao kad shvati da se radi o čoveku. Kako je Daniel gay,
pritom to skriva od svoje majke i u vezi je sa oženjenim muškarcem,
bivšim policajcem Raffijem (Tavor), ekipica vrlo brzo dolazi do
spasonosnog rešenja: neka umirući da sam sebi fatalnu dozu sedativa
preko mašine koju će Yehezkel konstruisati i povezati na infuziju.
Mašina
će biti upotrebljena barem jednom i to će privući pažnju drugih
suseda u domu koji će takođe možda poželeti usluge stručnog
tima. Petoro ljudi se trudi da od svog posla ne naprave industriju
smrti i, važnije, da ne budu otkriveni. Kao što je Levana oštri
protivnik eutanazije, tako Yehezkel i Yana postaju pobornici.
Ali
se stvari menjaju kada Levanina demencija uznapreduje od toga da ne
zna koji je dan u nedelji i koliko je jaja stavila u kolač do toga
da praktički ne zna gde se nalazi. Koliko je ona uvereni protivnik
eutanazije kada je u situaciji da je poželi? Koliki je Yehezkel
pobornik kada je na mestu umirućeg neko njemu blizak?
Od
relaksirajućeg humora na početku do teških ličnih dilema na kraju
koje su snažnije od principijelnih etičkih stavova je dug put i
autorski dvojac se ne snalazi uvek dobro. Neke scene su čisto zlato,
osmišljene perfektno, pune topline i propraćene izvrsnim glumačkim
izvedbama, ali je svejedno primetan pad u tempu na sredini. Neka od
rešenja su čisti wtf momenti, poput onog ničim izazvanog muzičkog
intermeca ili čista kupovina vremena, kao što su to veštačke
unutar ekipe. Pa ipak, kada se radi o velikim temama ljubavi, smrti i
prijateljstva, Mita Tova je sasvim solidno izveden film.
Ako
mene pitate šta mislim o eutanaziji, reći ću samo da je podržavam
i da, ako budem neizlečivo bolestan, želim da mi se skrate muke.
Shvatam da je život borba, ali ta borba ponekad nema smisla. Samo
bih molio svoje najbliže da to razumeju kao moju svesnu odluku.
No comments:
Post a Comment