kritika originalno objavljena na monitoru
2015.
autor:
Amy Berg
Nekako
se pogodilo da je prošla godina u dokumentarnom filmu bila obeležena
fenomenom “Kluba 27”, odnosno možda genijalnim muzičarima koji
su umrli u tim godinama. Amy Asifa Kapadie, nagrađen Oscarom, i
Cobain: Montage of Heck Bretta Morgena već su privukli pažnju
publike i kritike, raspravljalo se o njihovom stilu, stavu i fokusu.
Sada se klubu dokumentaraca o pripadnicima “Kluba 27” priključuje
i Janis: Little Girl Blue cenjene autorice uglavnom provokativnih i
istraživačkih dokumentarnih filmova Amy Berg.
Oko
života, dela i smrti Janis Joplin nema mnogo nepoznanica i tu
zapravo nema šta da se istražuje ili optužuje, što ne znači da
nam Amy Berg neće nabaciti makar, u nekoliko rečenica diskretno
pobacanih na različitim mestima po filmu, da je i Janis bila produkt
svog vremena i da se i tu, a ne samo u njenom sklopu ličnosti, mogu
naći uzroci njene smrti, ali i tuge, pa i muzičke relevantnosti.
Janis Joplin je verbalizirala razne traume, kako lične, tako i
socijalne, sa kojima je odrastala i kojima je bila svedok. Njenoj
zvezdanoj slavi su prethodile godine otpadništva, kako po pitanju
stavova (Janis je bila aktivistkinja za ljudska prava u sredini koja
je naginjala KKK-u), tako i po pitanju toga da se nije uklapala u
tada predominantnu viziju žene kao nežne i povučene, bez prave
vrednosti bez svog muškarca.
Nezgrapna,
muškobanjasta i ružnjikava devojčica, kasnije devojka bila je
tužna, iz toga je crpela snagu koja ju je i dovela do pozicije
zvezde, ali je i patila, čeznula da bude prihvaćena i voljena. Sa
slavom se nosila odlično: druga su to vremena bila, ali su se
trenuci slave završavali sa gašenjem reflektora, posle čega je
Janis ostajala tužna i usamljena. Nekako razmišljam, da su Janis
Joplin i Amy Winehouse živele u vremenu one druge, verovatno bi bile
srećnije i možda bi živele duže. Droga i alkohol koji su im došli
glave na jedan paradoksalan i nesrećan način možda ne bi bili
toliki faktor u njihovom životu.
John
Lennon se upitao u svom komentaru na smrt Janis Joplin zašto se
muzičari drogiraju. Nije moguće da baš svi inkliniraju tome zato
što su “loše seme”. Naravno, opijati su prisutni na sceni,
“loše društvo” zna potegnuti naivnu osobu, ali Lennon nije imao
to u mislima. Njega je zanimalo kakav je to svet u kojem kreativna
osoba automatski teži sopstvenoj destrukciji. Janis je, kako čujemo
od njenih savremenika, bila nesposobna da zanemaruje bol, svoj ili
tuđ. Ona je nosila svoje nesigurnosti, ali i traume svih potlačenih,
pa se drogom anestezirala. Navlačila se, skidala, razočaravala se,
menjala partnere, menjala sastave i na kraju uvek ostajala sama.
Iza
nje je ostala muzika. Njen glas pun emocija oblikovali su razni
muzički uticaji, od country muzike, preko bluesa i soula do
psihodeličnog rocka i taj glas i sada, 45 godina od njene smrti
zvuči nezemaljski, fantastično i neponovljivo. Njene improvizacije
sa vrištanjem i deranjem, kao i sa dugim monolozima usred peseme,
često su bile efektne, a uvek iskrene.
Poznatu
životnu i karijernu priču Janis Joplin Amy Ber pakuje u jedan vrlo
klasičan, čak staromodan dokumentarac, oslanjajući se na poznate
sastojke. Tako imamo i “talking heads” sagovornike, Janisine
savremenike sa scene, prijateljicu iz detinjstva, mlađeg brata i
sestru, arhivski materijal iz gostovanja na televiziji, sa nastupa i
turneja (što malo baca senku sumnje na teorije o današnjoj “selfie”
generaciji), pa čak i Janisina pisma roditeljima, prijateljima i
ljudima sa kojima je bila u vezi koja čita Cat Power, alias Chan
Marshall, takođe pevačica.
U
tome se vidi pažnja koju je Amy Berg posvetila svom materijalu.
“Pevački” glas Chan Marshall mnogo je nežniji i mekši od
Janisinog, dok je kod onog “govornog” ta razlika jedva primetna,
a Marshallova doprinosi tome savršeno skidajući pod-tonove
južnjačkog akcenta koji su bili karakteristični za Janisin govor.
Treba obratiti pažnju i na kadrove sa Festival Express turneje,
odnosno poziciju kamere na početku i na kraju filma. Ti filigranski
detalji oplemenjuju ceo film i zbog njih ne stičemo dojam da gledamo
poznatu i odavno završenu priču, već priču koja se pred našim
očima odvija ovde i sada.
Problem
sa dokumentarcima generalno je što nakon svojih festivalskih
turneja, uglavnom nisu dostupni publici dok se ne pojave na
televiziji. Dobra vest je da Janis: Little Girl Blue upravo počinje
svoj kino-život u Dokukinu KIC. Dakle, stari i mladi rockeri,
navalite! Ovakva prilika se ne propušta.
No comments:
Post a Comment