2016.
režija:
Florian Gallenberger
scenario:
Florian Gallenberger, Torsten Wenzel
uloge:
Emma Watson, Daniel Bruhl, Michael Nyqvist, Richenda Carey, Vicky
Krieps
Državni
udar 1973. godine u Čileu i posledična Pinochetova vojna diktatura
jedno je od najmračnijih i najkrvavijih mesta američke
hladnoratovske politike, te je u tom kontekstu poslužio kao tema
brojnih filmova, američkih i ne-američkih. Prva asocijacija je
svakako ne baš najuspeliji Missing (1982) Coste Gavrasa,
jedan od onih filmova gde je stil preuzeo primat nad supstancom i
ugušio vrlo snažnu temu. U The House of Spirits (1993),
ekranizaciji istoimenog best-sellera Isabel Allende, inače rođake
ubijenog predsednika, puč je samo jedan od momenata melodramatične
i magično-realistične hronike jedne familije čiji su se članovi
neretko nalazili na suprotnim stranama političkog spektra. Konačno,
na mračnom dobu diktature karijeru je izgradio i čileanski autor
Pablo Larrain sa svojim filmovima emotivnog naboja i atmosfere guste
poput čileanskog vina.
Colonia
Floriana Gallenbergera ima za cilj da nam pokaže jedan od manje
poznatih aspekata diktature, Coloniu Dignidad, nemačku
religiozno-kultističku naseobinu na nedostupnom jugu zemlje, državu
u državi koja je sa vojnim režimom savršeno sarađivala, pravila
mu oružje i služila kao prostor za mučenje protivnika i
sahranjivanje istih daleko od očiju javnosti. Naseobinom je
upravljao bivši Paul Schafer nacista, posleratni upravnik sirotišta,
pedofil, samozvani prorok i sveštenik svoje pseudo-protestantske
sekte koja propoveda odricanje i mukotrpan rad kao put do spasenja i
Božje milosti.
Ono
što je tu zanimljivo, osim činjenice da je Schafer svoje aktivnosti
obavljao i nakon pada režima, te da je sve vreme uživao potporu
nemačke ambasade, je i samo uređenje kolonije u kojoj su muškarci,
žene i deca živeli odvojeno, u kojoj je “suvišan” razgovor bio
zabranjen i u kojoj je sve bilo pod kontrolom. Zanimljivo je za
primetiti da su slične ideje sa suprotnim političkim predznakom
(radikalnog komunizma nasuprot radikalnom anti-komunizmu) gajili i
Crveni Kmeri u svom propalom pokušaju stvaranja
agrarno-socijalističkog raja u Kambodži. Možemo zamisliti kako ta
društva u praksi izgledaju: razaraju se porodične veze, neupitni
autoriteti sprovode punu kontrolu, a glavne karakteristike su
mizoginija i mizantropija.
Problem
sa Gallenbergerovim filmom je što ne uspeva da bude ono što
pokušava: potresno svedočanstvo o sistematičnoj monstruoznosti i
monstruoznom sistemu, iako je zasnovan na istinitim i proverljivim
događajima. Ključni razlog za to je što Gallenberger tu priču
priča koristeći se raznim narativnim štakama od melodrame sa kojom
počinje i završava se do naivnih dramaturških rešenja, čestog
ponavljanja već poznatog i još naivnijih obrata za podizanje
napetosti pri kraju filma. Primera radi, ako čujete rečenicu koja
zvuči kao da se autor baš potrudio da je sroči na određeni način,
to nije slučajno – čućete je opet i tačno ćete znati na šta
se odnosi. Takav samodopadni ton je primeren za Hallmark filmove, što
je i krajnji domet ove evropske koprodukcije koja pokušava da zaliči
na američku.
Ako
ćemo pravo, barem su izabrani koliko-toliko poznati glumci koji su
već radili sa obe strane okeana. Emma Watson, još uvek u potrazi za
filmskom karijerom nakon što je prerasla dečije i tinejdžerske
uloge ovde igra stjuardesu koja tražeći svog uhapšenog dečka
dobrovoljno odlazi u naslovnu koloniju. Njenog dečka igra Daniel
Bruhl i ima vrlo nezahvalnu ulogu da glumi pametnog, strastvenog i
snalažljivog čoveka, političkog aktivistu, koji se u koloniji
snalazi tako što glumi da je od prebijanja, mučenja i elektrošokova
postao retardiran. Najbolju ulogu u filmu ima Michael Nyqvist kao
Paul Schafer koji uspeva da pogodi onu jezivu, istovremeno psihotičnu
i proračunatu notu u ličnosti vođe kulta.
Florian
Gallenberger u suštini ima sistem kada je reč o izboru tema. U ovom
i svom prethodnom filmu John Rabe (2009) on tematizira
događaje u kojima se nemačka istorija srela sa globalnom. Ali za
razliku od prethodnog filma koji za temu ima angažman naslovnog
biznismena i “dobrog naciste” koji je spasavao kineske civile za
vreme japanskog masakra u Nankingu, Colonia je jednostavno
slab film koji osim bazične informativne vrednosti ni na koji način
ne doprinosi svojoj itekako značajnoj i intrigantnoj temi.
No comments:
Post a Comment