2016.
režija:
Stephen Hopkins
scenario:
Joe Shrapnel, Anna Waterhouse
uloge:
Stephan James, Jason Sudeikis, Eli Goree, Shanice Banton, Carice van
Houten, Jeremy Irons, William Hurt, Jonathan Higgins, David Kross,
Barnaby Metschurat
Kada
sam početkom ove godine video “trailer” za Race, pomislio
sam kako su producenti i distributeri opasno pogrešili u tempiranju
izlaska filma pred publiku. Ovakvi filmovi nisu za “groblje” na
početku sezone, nego za njen glamurozni kraj. Da se pojavio u pravo
vreme, Race bi se gotovo sigurno umešao u bitku za Oscare,
makar zbog same svoje teme: biografskog portreta crnog sprintera
Jesseja Owensa, njegovog istorijskog uspeha u Berlinu 1936. godine i
problema sa kojim se suočavao kod kuće, a koji nisu mnogo daleko od
onih sa kojima su se ne-belci (a i poneki belci) suočavali u
nacističkoj Nemačkoj. Ne tvrdim da bi zapravo pokupio neke kipiće,
sigurno ne bi bez oštre i skupe kampanje, ali poneka nominacija bi
svakako doprinela daljem uspehu na kino-blagajnama.
Posle
odgledanog filma, rekao bih čak da su producenti i distributeri
možda i bili u pravu. Jednostavno, nisu hteli da previše ulažu u
karte koje su imali, a one, izuzev po pitanju teme i atraktivnog
“settinga”, nisu bile baš jake. Nemojte me krivo shvatiti, Race
nije loš film, vrlo je pristojnog kvaliteta, dušu dao za
televizijski program i celu porodicu na okupu, ali nije ništa više
od toga, a sama tema to zahteva.
Film
prati Owensa (James) od upisa na fakultet do trijumfalnog povratka sa
Olimpijade na kojoj je osvojio čak 4 zlatne medalje i postavio isto
toliko svetskih rekorda, što je raspon od tri vrlo interesantne
godine. Za to vreme su se na geopolitičkoj sceni dogodile dve
stvari: nacisti su došli na vlast u Nemačkoj, a u Americi je
predsednik Rooseveldt pokrenuo New Deal, ali je istovremeno podržavao
eugeničke eksperimente i rasnu segregaciju. Owens je bez problema
izborio mesto u američkom olimpijskom timu (što je i ne baš
diskretna poenta filma da je u sportu bitno samo šta možeš, a ne
da li si crn ili beo), ali ne i nepodeljeno poštovanje svojih
sunarodnika, čak ni kao pobednik, na šta autori filma tek
sporadično stavljaju akcenat.
Jedan
od problema je i vrlo nestandardan izbor glumca za njegovog trenera
Larrija Snydera. Jason Sudeikis je i više nego sposoban komičar,
sposoban čak da menja ton prema dramskom, ali uz ograničenje da
isti ostane pretežno komičan. Nije on katastrofalan ovde, ali
raniji “typecast” i njegova specifična intonacija pri
izgovoranju replika nas navodi da u svakom trenutku očekujemo neki
štos. Konačno, hemija između njega i Stephana Jamesa je skoro
nikakva u tom smislu mentor-učenik, a ne pomažu ni izvorno
kartonski likovi sa minimumom karakterizacije. Konačni dojam u tom
segmentu je najobičnije otaljavanje.
Osim
tog glavnog zapleta oko Owensa i njegovog puta do titule, prisutna su
još dva pod-zapleta. Prvi se tiče debate koju vode budući
predsednik IOC-a Avery Brundage (Irons) i njegov oponent Jeremiah
Mahoney (Hurt) oko toga treba li Amerika učestvovati na Olimpijadi u
Berlinu i time prećutno podržati Hitlerov projekat ili je bolje
dati (političku) izjavu kroz bojkot. To je pitanje od milion dolara
i niko nema pravi odgovor. Prevagnuo je stav da učešće pruža
priliku američkim sportistima, među kojima ima i ne-Arijevaca, da
na terenu pokažu i dokažu da su bolji od Hitlerove mašinerije.
Uostalom, to bi bio i sportski način da se odgovori na političko
pitanje, a znamo vrlo dobro da politiku i sport generano ne treba
mešati.
Brundage
je pobedu za svoju školu mišljenja izlobirao u poseti Berlinu,
tražeći od organizacionog odbora određene garancije. Tu se otvara
i drugi pod-zaplet, verbalni sukob između organizacione klike
predvođene Goebbelsom (Metschurat) i Leni Riefenstahl (van Houten)
koja je zadužena da sve usnimi, što je i učinila i od materijala
složila dokumentarac u dva toma pod imenom Olympia (1938). U
tom sukobu Riefenstahlova brani umetnički i profesionalni integritet
da sve treba zabeležiti, dok Goebbels štiti svoje propagandne
floskule. Nevolja u takvom prikazu nije ni karikaturalni portret
Goebbelsa od strane Barnabija Metschurata, nacistički ministar
propagande je po svemu sudeći bio karikaturalni očajnik, nikogović
koji se dokopao moći, pa čak ni sasvim solidno izdanje Carice van
Houten. Problem je što nigde nije pocrtano da Leni Riefenstahl
zapravo nije očekivala trijumf crnog sprintera i da je zapravo
verovala u ono što su nacistički manijaci propisivali kao zvaničnu
verziju: fizičku superiornost belaca.
Sam
tok i ugođaj olimpijskih igara je prikazan verno, a uhvaćena je i
atmosfera i društvena klima, od rasističkog divljanja do opijenosti
snom o slavi i moći. Stephen Hopkins se potrudio da za potrebe filma
izvrši rekonstrukciju nekih od kadrova iz Olympije, što je i
vrlo efektno ubacio u film. Takođe, treba pohvaliti scenografiju
(kako onovremena sportska borilišta, tako i monumentalnu nacističku
arhitekturu) i kostimografiju koje su apsolutno u skladu sa periodom.
Međutim,
film pada na domaćem terenu i u portretu američkog rasizma i
segregacije kao zvanične politike. Nije da se to ne spominje ili da
se sklanja na rub filma, na tome se čak ponekad i insistira. Prvi
problem ima veze sa konvencionalnim biografskim filmom kao takvim:
radi pitkosti i prilagođavanja prosečnoj publici, autori često
pribegavaju pojednostavljenju vrlo kompleksnih društvenih situacija.
Drugi problem su oči kojim autori gledaju i jezik kojim govore. Oni
naprosto ne mogu da se odlepe od perspektive XXI veka. Film je
smešten u 30-te godine prošlog veka, a oni se, kao, čude i
zgražavaju nad rasizmom, kao da pre početka rada na scenariju i
snimanja filma nisu znali kakva su “Jim Crow” vremena zapravo
bila.
Zapravo,
osim dvosmislenog naslova Race kao ne provocira dovoljno i ne
postavlja prava pitanja, za šta svakako ima mesta. Ovo jedan od onih
gledljivih, ništa posebno filmova za laganu konzumaciju bez previše
mozganja. Nije to loše, ali je svakako moglo i bolje.
No comments:
Post a Comment