2015.
režija:
Agnieszka Smoczynska
scenario:
Robert Bolestu
uloge:
Marta Mazurek, Michalina Olszanska, Jakub Gierszal, Kinga Preis,
Zygmunt Malanowicz
“Originalne”
sirene, mislim na one iz grčke mitologije, nisu ribe-devojke,
zapravo nisu uopšte morska, nego ostrvska bića zamamnih glasova
koje su nesrećne mornare mamile na obalu da bi ih tamo pojele. Ono
što mi smatramo sirenama (eng. “mermaid” zapravo su “morske
devojke”, Slovenci čak i koriste taj izraz zvanično, i suština
im je slična kao kod sirena, kanibalska, samo im je habitat vodeni.
Postoje i “morski ljudi” (čudo jedno, muškarac je uvek
odrasliji), eng. “merman”, ali oni se nekako nisu primili u
globalni folklor, mitologiju i pop-kulturu. Uostalom, nije li
strašnije kada monstrum na prvi pogled deluje kao nežna, krhka
žena? Različite evropske mitologije ih različito tumače, bilo kao
nemirne duhove ubijenih ili poginulih žena, bilo kao vesnike
katastrofe, ali suština pop-kulturnih sirena je zapravo uvek slična.
U njihovom biću je podvojenost na ljudsko i životinjsko (primalno)
i ovo potonje po pravilu odnosi pobedu, jer ljudskost zahteva
ultimativnu žrtvu.
Poljski
film The Lure, filmski prvenac Agnieszke Smoczynske ne
predstavlja nikakav naročiti doprinos mitologiji glede sirena, samo
kombinuje standardne mitološke elemente sa romantizacijom na liniji
Andersen – Disney, uz čak dosta nespretnu i iznuđenu
dramaturgiju, ali pleni vizuelnim stilom i količinom žanrova koje
gura u blender. Dramaturgija i motivacija likova je očito podređena
samo tome, gledaoci će se ponekad gubiti u filmu i sadržaju koji
teče kao na pokretnoj traci često bez nekog smisla, ali makar je
vožnja zabavna.
Priča
je to o sestrama sirenama, Srebrnoj (Mazurek) i Zlatnoj (Olszanska)
koje je na plaži pokupio gitarista Mietek (Gierszal) nakon što su
one namamile i utopile polovinu njegovog sastava. Između Mieteka i
Srebrne se polako krčka romansa za koju pretpostavljamo da neće
dobro završiti, a glavna u grupi, klavijaturistkinja i pevačica
Krysia (Preis) ima sasvim poslovnu ideju vezanu za njih. Primiti ih u
skupinu i od njih načiniti atrakciju na muzičkoj i noćno-klubaškoj
sleazy sceni. Gazda (Malanowicz) već trlja ruke jer predviđa
useravanje od love, ali zapravo ne kapira da ima posla sa
natprirodnim bićima koja ne može tek tako potčiniti. Osim što se
hrane ljudima, sestre komuniciraju telepatski, pa čak ni taktika
“zavadi pa vladaj” nije naročito primenjiva na njih. Jedino što
im može naškoditi su emocije...
Ono
što je najzanimljivije je miks žanrova i stil, te izbor vremena i
mesta radnje. U pitanju je bajkoviti (body) horor mjuzikl smešten u
(komunističku) Poljsku 80-ih godina. Vremenski “setting” je
iskorišten više za furku na pop-kulturu i stil nego za
društveno-politički komentar, mada i toga ima onako sa strane,
recimo scena u robnoj kući i komentar sestara da su jezik naučile
od turista na plaži u Bugarskoj. Možda je dekoracija previše
bogato-kičasta, a društvena klima odveć zapadnjački liberalna,
ali ne zaboravimo da je ovo fantazija, a ni činjenicu da se u
Poljskoj zapadnjačka muzika vrlo brzo primala. Zato ne se ne treba
čuditi šljokicama, disco-kuglama i punk rupčagama koje u principu
služe za atraktivnost i lagani bizarluk. Uostalom, uz poslovnično
dobru fotografiju (važi za sve novije poljske filmove koje sam
gledao), ta strana filma deluje i najsnažnije i najsigurnije u
izvedbi.
Ako
ćemo preći na neku simboličku ravan, tu nisam baš siguran govori
li ovaj film išta. Da se tu iščitati pokoja uopštena teza o
čoveku kao kvarljivoj robi, čoveku kao samoljubivom i verolomnom
biću koje zbog toga zaslužuje osudu i stradanje. Takođe, sirene
kao bića podvojenog identiteta se nalaze u procepu, premda Zlatna
prihvata svoju monstruoznost i u njoj uživa, a Srebrna želi
nemoguće, da postane ljudsko biće, pa je “body horror” priča
nekako njena.
Mlade
glumice su se pokazale kao odličan izbor, fizički dovoljno slične
da bi prošle kao sestre, a opet dovoljno distinktivne da ih nikad ne
pomešamo. One uspevaju da kanaliziraju široku paletu emocija i
stanja, od fingirane do iskrene naivnosti do raznorodne
monstruoznosti, pritom ostajući sve vreme izazovne i opasne. Ostatak
ekipe ih odlično prati, mada njihovi likovi nisu ni izbliza toliko
kompleksni i čini se da tako kartonski imaju po funkciju-dve u
filmu.
Iako
osebujan i uvrnut, te stoga pamtljiv, The Lure je očito
prvenac u kojem je neiskustvo autorice vidljivo na svakom koraku. Ona
čak ni ne načinje teme, pominje ih onako usput, o produbljivanju da
i ne govorimo, koristi ih od scene do scene i napušta u zgodnim
trenucima, pritom jako varirajući ritam filma tako da je celokupni
ugođaj nalik na turneju po izmaštanom svetu koji može, a ne mora
imati veze sa stvarnošću. Razloge za to treba tražiti i u
scenariju Roberta Bolestua koji dosta toga ostavlja u elipsama, što
je možda i njegov autorski potpis. Sličan štos mu je prošao u
filmu Hardkor Disco (2014), gde je bio ko-scenarista, ali u
pitanju je potpuno drugačija varijanta žanrovski i tematski, pa su
te elipse nekako imale smisla, čak su i dobro došle za ugođaj. The
Lure nije takav film, ali je ova bizarna i rastrzana zabava
svakako vredna gledanja, naročito ako ste horor fan ili ljubitelj
kiča 80-ih.
No comments:
Post a Comment