kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Mirjana Karanović
scenario:
Mirjana Karanović, Darko Lungulov, Stevan Filipović
uloge:
Mirjana Karanović, Boris Isaković, Jasna Đuričić, Bojan Navojec,
Hristina Popović, Vlado Kerošević, Ksenija Marinković, Isidora
Simijonović, Jovan Belobrković, Ermin Bravo
Srednje-krupni
plan. Grudi i lice u ogledalu. Sredovečna žena, gola. Oblači
svečanu haljinu. Ide sa mužem na slavu kod prijatelja. Atmosfera
standardna, tu je i pop za sofrom. Žamor. Muškarci verovatno
pričaju o poslovima i bistre politiku. Žene razmenjuju recepte. Ona
učestvuje u tome. Ona je dobra žena. I majka. I domaćica. Ono nemo
prisustvo u kući koje se stara da sve uvek bude u redu. Čak i kad
ne može. Čak i kad ne treba. Čak i kad nije.
Ona
je Milena (Karanović) i otkriva da boluje od raka na dojci. Odlazi
da čisti kuću, dok još može. Pronalazi kasetu, neobeleženu.
Početak trake je klasični “home video”, sa njom i mužem joj
Vladom (Isaković). Rez i sneg. Vlada u uniformi i akciji. Znamo šta
u Srbiji znači kaseta. Znamo i šta znači ona prostačko-morbidna
pseudo-humorna replika. Znamo da se završava sa metkom u leđa
maloletnika.
Pitanje
koju Milenu muči je šta sa tim raditi. Sa jedne strane, to je
Vlada, njen Vlada, njen muž i zaštitnik, čovek koji joj je
omogućio udoban život u predgrađu. Sa druge strane, on je pobio
ljude. Kao ni rak, ni to se ne može više sakrivati. Starija kćerka
(Popović) se već odvojila od familije, aktivna je u NGO sektoru i
na ratnoj nozi sa ocem. Dvoje mlađe dece (Simijonović, Belobrković)
su u svom filmu, o ratnoj prošlosti svoga oca ili ne znaju ili prema
tome nemaju nikakav odnos. Slična stvar je i sa majčinom bolešću,
jednostavno nikad “nije prilika” da im kaže. Kao ni krugu
prijatelja, uglavnom Vladinih saboraca i njihovih žena, od kojih se
neki “lome” usled najnovije istrage pred domaćim i međunarodnim
sudstvom...
Sastojci
su, dakle, poznati, od ljudi koji su u različitim razvojnim fazama
radili na filmu, preko “castinga” regionalnih glumaca za
očekivane uloge koje im leže, do tema kojih se film dotiče. Te
teme su složene u upeglani, ali ipak pomalo “teškorukaški”
scenario u kojem nije teško naći poneki propust ili opšte mesto.
Oni su najčešće logičke prirode i tiču se motivacije likova, od
toga kako ona nalazi kasetu (jedina je u ladici u brižljivo čišćenoj
kući, a bilo bi bolje da ih je možda više i da sporni materijal
nije baš na prvoj), do toga da li je znala za Vladine ratne
aktivnosti (i ako nije, kako nije). Mislim, ona svog muža poznaje,
zna kako se “svađa s televizorom” (srpski nacionalni sport),
kako je šalje po pivo, kako njih dvoje vode ljubav (nimalo
erotično).
Ako
je znala, kako joj to nije smetalo? Kako racionalizacije tipa: “Pa
on je ipak dobar čovek”, “Pa on se ipak brine za mene”, “Pa
on je otac moje dece”, “Pa on je samo branio svoju zemlju / svoj
narod” u jednom trenutku jednostavno prestaju da drže? Lako za
poslednji korak preko ruba, motivacija za njega je čak i pomalo
blatantna, mene više zanima inicijalna kapisla otkazivanja
poslušnosti uhodanom sistemu vrednosti.
Mirjana
Karanović, Darko Lungulov i Stevan Filipović se tu relativno vešto
izvlače na bolest, Boga i istinu (odnosno mogući odlazak Bogu na
istinu) i to je ono što drži scenario na okupu. Pozitivno
iznenađenje je i odsustvo patetike u tretiranju raka. Međutim, ono
što Dobru ženu čini potrebnim i svežim filmom je nešto
sasvim drugo: ženska perspektiva na patrijarhalno društvo i zločine
koji mu stoje na savesti. O patrijarhatu se u Srbiji ne govori, on se
nekako podrazumeva i Mirjana Karanović ga u svom filmu ruši, ali od
toga ne pravi pamflet, već to predstavlja kao intimnu borbu
pojedinca, odnosno pojedinke.
Ona
je dobro poznata u Srbiji i regionu i kao glumica sposobna da porine
u dubine ljudskih emocija, ali i po svojim doslednim i javno
izrečenim stavovima. Dok je neki smatraju glasnogovornicom “Druge
Srbije”, one koja ne negira zločine nego insistira na suočavanju,
i stoga potencijalno neugodnom pojavom na javnoj sceni, drugi će u
njenim stavovima pronaći meru normalnosti i ljudskosti.
U
filmu je prisutna u oba ta pojavna oblika, kao glumica čak u svakoj
sceni, savršeno odmerena i za uslove srpskog filma atipično
utišana, a kao javna ličnost sa poznatim stavovima kao pisac, kroz
ideju i kroz scenario. Nažalost, na čisto filmski najzanimljivijem
planu, njene debitantske režije, nje, odnosno njenog ličnog pečata
nema toliko. Prvo, teško je režirati samog sebe iz scene u scenu,
naročito debitantu bez prethodnih pretenzija da ima kompletnu
autorsku kontrolu. Drugo, njena znanja i ideje o režiji su
limitirane, kao i ambicije da se time dalje bavi. Mirjana Karanović
zato ispravno delegira autoritet na svoje ko-scenariste i pomoćnike,
obojicu reditelje sa iskustvom i to u konačnici nije loše, ali
nije ni sjajno. Dobra žena je školski solidno režiran film,
ali se oseća da ne pripada onima koji su obavili gro operativnog
posla, niti se oseća elan njegove autorice da i na tom polju pokaže
nešto novo.
Iako
nije impozantan i maestralan, Dobra žena je sasvim solidan
film čija društvena vrednost prevazilazi čisto filmsku. Namećući
i obrađujući teme o kojima se nije govorilo, ili se makar nije
govorilo na taj način, film je zapravo pametan, potreban, uz malo
sreće može biti i lekovit, mada oni kojima treba lečenje u
principu ne gledaju filmove. Zato se jedino možemo fokusirati na
poslednju scenu, na operacioni sto, blještava svetla, anesteziju...
Laku noć i srećno. Možda posle operacije bude bolje.
No comments:
Post a Comment