2015.
scenario i režija:
Paul Gross
uloge: Rossif
Sutherland, Paul Gross, Christine Horne, Clark Johnson, Niamatullah
Arghandabi, Nabil Elouahabi, Fazal Hakimi
Talibanski režim u
Afganistanu je morao pasti iz civilizacijskih razloga, sa zapadnom
intervencijom ili bez nje. Takve nehumane tvorevine nastaju u krvi,
obično ne traju dugo i u krvi i skončaju, što mu dođe kao
istorijska i dramaturška neminovnost. Opet, jednako je neminovna i
anarhija koja je usledila: Afganistan je višenacionalna država gde
je primitivna plemenska svest jaka, gde se od praistorije vode ratovi
i gde se svađe rešavaju lančanom krvnom osvetom. Amerikanci i
ostali su samo posmatrači ili minorni akteri u sukobima ljudi kojima
je Islam samo dodatak na plemenske kodekse. Uostalom, Afganistan je
do sada preživeo i nadživeo barem tri globalne imperije: carstvo
Aleksandra Velikog, kolonijalnu Britaniju i Sovjetski Savez. Za
poslednju vojsku ćemo tek videti, rat je formalno gotov tek od 2014.
godine.
Na neke od tih
stvari će nas podsetiti sveznajući narator i jedan od
najzanimljivijih likova u filmu, iskusni obaveštajac Pete Mitchell
kojeg igra sam autor Gross. Pominjaće on i Aleksandra i
neprijateljski nastrojenu prašinu i plemenski kodeks ponašanja
Pashtunwali i slabe šanse za pobedu dok se ne shvati suština
Afganistana kao zemlje i države i ciljevi se ne formuliraju
pravilno, jer Afganistancima nije stalo do zapadnog načina života,
demokratije, pa čak ni pornografije i jedino što žele je nešto
novca i stabilnosti. Sam zaplet filma je ipak nešto
konvencionalniji, kao i za ratni film neizbežne moralne dileme, ali
ipak hvata priličnu širinu i ostaje kompleksan u objašnjavanju
onoga što narator navodi.
Sam naslov se odnosi
na cestu koju grade kanadske trupe pod komandom generala Rilmana
(Johnson) stacionirane u Kandaharu. Cesta vijuga kroz neprijateljsku
teritoriju i naprosto mami Talibane da na njoj prave zasede. Film nas
od početka stavlja u centar akcije sa snajperistom Ryanom Sandersom
(Sutherland) i njegovim timom. Ubijanjem jednog bombaša i
detoniranjem još jedne mine, oni upadaju u okršaj sa Talibanima i
pokušavaju da se sakriju u obližnjem selu gde ih u zaštitu uzima
misteriozni domaćin (Arghandabi) sa očima različite boje.
Iz Sandersovog opisa
svojoj zapovednici i ljubavnici Jennifer Bowman (Horne), prvo preko
radio-veze, a onda i uživo, obaveštajac Mitchell zaključuje da bi
misteriozni starac mogao biti legendarni mudžahedin pod nadimkom Duh
kojem ni Rusi nisu mogli doći glave i koji je posle građanskog rata
glatko odjebao Talibane i oni ga, začudo, nisu dirali. Kako su
kanadske trupe trenutno zaglavljene sa lošim i neiskrenim saveznikom
(Hakimi), lokalnim moćnikom i narko-dilerom u talu sa Talibanima
kojeg štiti CIA, a Duh sa njim ima nerazrešene račune u prošlosti,
Mitchell dobija ideju da zameni saveznika sa kojim bi izgradnja puta
išla lakše. Zato on, Sanders, sposobni doušnik (Elouahabi) i
prevodilac kreću na misiju prvo da ga pronađu i onda privole na
saradnju. Ta akcija će pokrenuti različite moralne dileme kod
Sandersa, a koncepcije dvojice muškaraca i vojnika će se povremeno
naći i u sukobu, premda im je cilj makar nominalno isti.
Sa kompleksnim
zapletom, izbalansiranim pogledom i barem dvojicom zanimljivih
likova, Mitchellom i Duhom, film je na pravom tragu i pruža jedan
svež pogled na pakao rata u Afganistanu bez moralizacije, patetike,
mlitave osude ili udaranja u patriotske gusle. Utisak dodatno
pojačava Grossova sigurna glumačka interpretacija (ne bi me čudilo
da je lik pisao samo i isključivo za sebe), kao i sjajni
afganistanski naturščici od kojih barem Arghandabi i sam ima neka
iskustva iz rata.
Scene bitke su
režirane efektno i odlično snimljene kamerom Karima Hussaina i
napisane izuzetno detaljno tako da se pazilo i na formaciju kretanja
i naročito na “lingo” kojim se služi kanadska vojska. Gross
kojem je ovo druga režija (i prvenac je bio ratni film
Passcheandaele, smešten u Prvi svetski rat, ali zapravo
preopterećen kanadskim vojničkim mitom i u konačnici dosta slab
film) očito ima oko za detalj kad su vojne priče u pitanju i nema
frku da to pokaže. Hyena Road je dosta improvizovan film,
Gross je krenuo da snima bez opterećenja moralnih implikacija i bez
jasne ideje kuda će ga priča na kraju odvesti. Njegova veština se
posebno ogleda u ubacivanju raznih surelano-humorističkih vinjetiva
i anegdota iz vojničkog života, koje su možda tonalno disonantne,
ali čine čuda za ritam filma i olakšano praćenje zapleta koji
postaje detaljan i stoga zahtevan, kao i za relaksaciju i ironizaciju
mračne i ponekad nihilističko-beznadežne atmosfere koja je
dominantna u filmu.
Hyena Road
ima i pregršt svojih problema. Sveprisutnost i sveznajući karakter
naratora, kao i njegovo često nepotrebno ponavljanje poznatog još
je i najmanji problem i danak rediteljskom neiskustvu. Mnogo veći je
konvencionalni kraj koji u misli priziva klasičnu hollywoodsku
patetiku. Najslabiji deo je ipak ljubavna priča između Sandersa i
Bowmanove koja je čisti višak i pritom pati od apsolutno nula
hemije između dvoje loše spojenih glumaca. Na tom mestu postaje
bolno jasno da Rossif Sutherland ima dosta manje talenta od oca mu
Donalda, pa i od polu-brata Kiefera. Možda ga možemo “kupiti”
kao vojničinu, ali kao ljubavnika – teško.
Ali i pored ovih
primetnih nedostataka, Hyena Road je film vredan gledanja.
Inteligentan je, pronicljiv i pruža dovoljno široku sliku rata u
Afganistanu. Najvažnije od svega, velikim delom je hrabar i pošten,
ne donosi jednoznačan sud i ne svrstava se na strane u debati. U
poređenju sa skupljim i zvučnijim naslovima novijih ratnih filmova,
Hyena Road je osvežavajuće skroman i iskren film.
No comments:
Post a Comment