2015.
režija:
Ron Howard
scenario:
Charles Leavitt, Rick Jaffa, Amanda Silver (prema knjizi Nathaniela
Philbricka)
uloge:
Chris Hemsworth, Benjamin Walker, Cillian Murphy, Tom Holland,
Brendan Gleeson, Ben Whishaw
Mesecima
sam odlagao gledanje ovog filma. Mislim, hollywoodski kostimirani
spektakl nabijen efektima i kompjuterskim grafičkim intervencijama,
pa još na vodi (koja je posebno zajebana za CGI)... Jednostavno,
kome to može biti zanimljivo? Još ako uzmemo u obzir da se film
reklamira kao istinita priča koja je poslužila kao inspiracija za
kapitalno delo američke književnosti, Melvillov Moby Dick, a
znamo kako se u Hollywoodu te istinite priče začinjavaju i
distorziraju... Zapravo, jedinu slamku spasa je predstavljao reditelj
Ron Howard, vešt zanatlija i specijalista upravo za
“hollywoodizaciju” istinitih priča, čovek koji snima mnogo, uz
tempo od po jednog najčešće solidnog filma na dve godine.
Moram
odmah reći, In the Heart of the Sea nije loš film, bar ne u
klasičnom smislu te reči, ali je svakako neujednačen, sa mnogo
nabačenih ideja nejednake realizacije i ograničen dramaturškim
konvencijama pojedinih žanrova. Na planu vizuelnog spektakla nije
baš toliko spektakularan, ali nije ni katastrofalan, fotografija je
atraktivna, a kompjuterska grafika je dopunjena sa modelarstvom
starog kova gde god je to bilo moguće. Jača strana filma su svakako
glumci koje Howard, i sam glumac po profesiji, usmerava perfektno i
čije potencijale koristi do maksimuma.
Howard
je već na svom prošlom filmu, vizuelno impresivnom i dramski
nabijenom sportskom spektaklu Rush, svetu otkrio da Chris
Hemsworth nije samo frajerčić pogodan za slikanje, već je upravo
to frajersko u njemu iskoristio za veran prikaz šampiona Formule 1
Jamesa Hunta. Ovde igra na sigurno, dajući mu tipsku ulogu odvažnog
pomorca u kojoj je Hemsworth solidan. Zato je njegov partner u
sukobu, Benjamin Walker, iako iznuđeno (nekoliko glumaca višeg
profila je odbilo ulogu), prilično dobro rešenje, kanalizirajući
nesigurnost neiskusnog aristokrate koji mora da popuni “velike
cipele” svojih predaka. Cillian Murphy možda nema veliku minutažu,
ali je od svog drugog oficira izvukao maksimum i ostvario najbolju
epizodu u filmu. Takođe, Tom Holland, prvi put viđen u The
Impossible (2012) sasvim fino gradi karijeru mladog glumca.
Brendan Gleeson i Ben Whishaw imaju zahtevnu, podužu scenu međusobne
konverzacije i sasvim su solidni, Gleeson kao oličenje
istraumiranosti, a Whishaw naivne radoznalosti. Primetno je odsustvo
karakterizacije kod malobrojnih ženskih likova, ali In the Heart
of the Sea je pre svega muška priča.
Prvo
ograničenje je forma priče u priči. Sredinom 19-og stoleća pisac
Herman Melville (Whishaw) dolazi na otok Nantucket, nekada centar
industrije kitolova i prerade ulja, kako bi od starog pomorca
Nickersona (Gleeson) izvukao traumatičnu priču o katastrofi na
brodu Essex koju je načuo negde i koja će kasnije poslužiti kao
osnova za Moby Dick. Naravno, taj okvir je potpuno “bogus”
i to proverljivo: prvo, Melville je na Nantucket prvi put došao tek
nakon izdavanja knjige, a drugo, između dvojice muškaraca po logici
stvari nije bila tolika razlika u godinama, ali valjda se išlo na
efekat starenja usled traume.
Priča
u priči je ukleto putovanje dotičnog broda, prvo za tada momčića
Nickersona (Holland), koje je bilo problematično od početka.
Iskusni prvi oficir Owen Chase (Hemsworth) je ponovo bio “preskočen”
za unapređenje u kapetana, a za kapetana je izabran neiskusni George
Pollard (Walker) koji je imao odgovarajuće, aristokratsko poreklo i
to je dovelo do rivaliteta između njih dvojice od samog početka.
Koliko sam pročitao, i taj detalj je pogrešan, Pollard nije bio baš
toliko neiskusan i njih dvojica su plovili zajedno. Razlog za
distorziju, pojednostavljivanje i prenaglašavanje beži mojoj
logici, klasne razlike bi se jednako pokazale i da je Pollard samo
bio unapređen preko reda.
Bilo
kako bilo, nakon Pollardove pogrešne odluke i svađe između njega i
Chasea, njih dvojica sklapaju dogovor da već oštećeni brod brzo
napune, vrate se kući kao pobednici i odu svaki svojim putem.
Međutim, nakon početne sreće sa ulovom kapitalca, Essex nailazi na
“sušu”, toliko da im vest o velikom jatu daleko od obale kojim
vlada ogromna bela neman zvuči kao slamka spasa. Pretpostavljamo šta
sledi: sukob sa kitom, potapanje broda i priča o preživljavanju na
čamcima i pustim otocima, glad, žeđ, smrt, kanibalizam, sve do
očekivane, ali sasvim solidno izvedene “završne reči” protiv
kapitalističke logike kitolova na kraju.
Pored
očitih ograničenja priče o katastrofi i opstanku uprkos svim
šansama, drugi problem filma je previše tema kojih se dotiče. Tako
imamo i ustroj industrije, i klasne razlike, i spoznaju da kitovi
nisu “velike ribe”, nego kompleksnija, inteligentna bića, i
moralne nizine u koje čovek mora pasti da bi preživeo. Možda je to
preslika Melvillovog romana koji se ni izbliza ne sme svoditi samo na
psihologiju opsesije i koji se u pasažima dotiče svih navedenih
tema, ali pitanje je koliko je hollywoodski pristup svrsishodan, ma
koliko Howard bio vešt u tome i ma koliko In the Heart of the Sea
bio pratljiv i solidan film generalno, sa tek pojedinim momentima
koji se izdižu iznad te generalne solidnosti. Recimo da bi u rukama
autora sklonog filozofiji ovakva priča bila dublja, moćnija i
zaokruženija, ali onda studijske glavešine sigurno ne bi potrošile
100 miliona dolara. Opet, možda da glavešine nisu toliko uložile,
film ne bi bio toliki “flop” bez šansi da pokrije budžet, ali
to su druge i duge priče... I pored svega, shvatite ovaj tekst kao
laganu preporuku, iskreno nemate šta izgubiti.
No comments:
Post a Comment