2015.
režija:
Hou Hsiao-Hsien
scenario:
Hou Hsiao-Hsien, Cheng Ah, Chu T'ien-wen, Hsieh Hai-Meng (prema
kratkoj priči Xing Peija)
uloge:
Qi Shu, Chen Chang, Yun Zhou, Ni Dahong, Zhen Yu Lei, Sheu Feng-yi,
Ethan Juan, Satoshi Tsumabuki
The
Assassin, povratnički film prominentnog tajvanskog autora Hou
Hsiao-Hsiena, imao je premijeru na prošlogodišnjem Cannesu i
dočekan je sa apsolutnim oduševljenjem kritike, a ispraćen sa
nagradom za režiju. Oduševljenje se nije smanjivalo, pa se The
Assassin našao na brojnim godišnjim top-listama uglednih
časopisa. Svetska kritika je unisono hvalila njegovu originalnost,
meditativnost, hrabrost i doslednost u redefiniciji žanra (u pitanju
je film snimljen po “wuxia”, borilačkoj priči) i požurila da
mu zalepi etikeru “čistog filma”, što je samo po sebi
problematičan, snobovski termin.
Ako
ste iz opisa i žanrovske odrednice kostimiranog borilačkog filma
očekivali živu radnju i koreografirane borbe jednu za drugom, na
potpuno ste krivom mestu. Istina, koreografiranih borbi, odnosno
akcionih scena će biti tu i tamo, retko, kratko i ne baš potpuno
motivirano. Ostatak vremena ćemo gledati dramu, intrige, spletke,
moralne dileme i meditacije o prirodi. Radnje ima, ali je usporena i
razlomljena na toliko pod-zapleta da je zapravo nepratljiva, naročito
u paru sa retkim i izuzetno kriptičnim dijalozima.
Naravno,
ima The Assassin svojih momenata inspiracije, kubrickovske
precznosti i bressonovske jednostavnosti, naročito na početku
obojenom u crno-belo u kojem se upoznajemo sa našom junakinjom Nie
Yinniang (Qi Shu) i njenim položajem atentatora korumpiranih
velikaša za račun princeze-sveštenice (Sheu Feng-yi), ali i sa
njenim ljudskim karakterom koji joj stoji na putu da svoju smrtonosnu
veštinu upotrebi kad god se to od nje zahteva. Zato je njena
gospodarica šalje na zadatak u rodni grad da ubije svog rođaka i
nekadašnjeg verenika Tian Ji'ana (Chen Chang), a sada zapovednika
odmetnutog vojnog grada na granici. I eto moralne dileme za nju.
Međutim,
kada pomislimo da priča vodi u određenom pravcu, Hou usporava do
nepodnošljivosti i meandrira, uvodeći previše likova i površinski
slikajući strukturu odnosa mešu njima. Gledaocima, pogotovo
ne-Kinezima biće izuzetno teško da isprate tu džunglu socijalnih
odnosa, pa i da upamte ko je ko. Razlikujemo muškarce i žene
(muškarci nose brade, a žene elaborirane frizure), stare i mlade,
građane i seljake (po odeći), ali to je otprilike to. Pojma nemamo
ko su likovi i zašto čine to što čine.
U
tom meandriranju, Hou će vagati o moralnoj dilemi, slikati upadljivu
lepotu kineskih planina i sve začinjavati muzikom. On je nesumnjivo
majstor zanata i to pokazuje, čak vrlo nenametljivo, ali apsolutno
samouvereno. The Assassin izgleda, povremeno i zvuči
predivno. Svaka scena je namerno postavljena baš tako, svaki kadar
ima neku poeziju u sebi, ali problem je što Hou ubija svaku priču,
svaki zaplet, pa samim tim i želju za gledanje svima koji nisu
zagriženi filmofili koji se furaju na “čiste forme”.
Jednostavno, beži nam.
Neće
nam pomoći ni uvodne kartice koji nam daju “setting” opadanja
moći dinastije Tang (IX vek) i vojnih pobuna u autonomnim
pograničnim gradovima koje se spremaju. Neće nam pomoći ni
wikipedijsko poznavanje kineske istorije i njenih dinastija. Neće
nam pomoći ni sama priča koja datira baš iz tog vremena. Hou nam
jednostavno ne da radnju. Neki će reći da standardna radnja nije ni
potrebna, te da je The Assassin film stanja kojem se moramo
prepustiti, pa ga tek onda možda osetimo. Međutim, osim što je
rifidan, film je i frigidan: naprosto ne možemo da uronimo u njega,
saživimo se sa likovima, čak ni da osetimo išta prema njima.
Iako
ne sumnjam u Houovo majstorstvo i čvrstu nameru koja stoji iza
filma, moram reći da se nisam osećao prijatno gledajući ga.
Obuzimala me je konfuzija toliko da sam se pitao čemu je i zašto
ovakav film snimljen. Nije tu reč o redefiniciji “wuxia” žanra,
Wong Kar Wai je to radio još sa Ashes of Time (1994) i
jednako tako napravio zbunjujući, usporeni “čisti film”. Kažu
iskusniji od mene da je na drugo gledanje bolji nego na prvo. Problem
je samo u tome što nemam ni najmanju želju da gledanje ponovim.
No comments:
Post a Comment