2015.
režija:
Ben Wheatley
scenario:
Amy Jump (po romanu J.G. Ballarda)
uloge:
Tom Hiddleston, Jeremy Irons, Sienna Miller, Luke Evans, Elizabeth
Moss, Keeley Hawes, James Purefoy, Peter Ferdinando, Dan Renton
Skinner, Stacy Martin, Sienna Guillory
Do
sada se Ben Wheatley, najčešće zajedno sa svojom ženom,
scenaristkinjom i montažerkom Amy Jump, hvatao crnohumornih trilera,
koketirao sa hororom i teško opisivih projekata kao što je road
movie stand up o pristojnosti i serijskim ubicama Sightseers i
psihodelični, rascepkani, začudni, tripozni i uglavnom
nekoherentni, ali svejedno zanimljivi kostimirani “midnight flick”
A Field in England. Osim autorske i intelektualne
pronicljivosti, te vrhunskog izbora ideja, ono što je
karakteriziralo njegove filmove su tesni budžeti i glumci uglavnom
pokupljeni direktno sa televizije ili lokalnih teatara. High-Rise
je prelazak u višu ligu, finansijski, a usled toga i stilski i Ben
Wheatley ne propušta takvu priliku da se “razmaše” pre
najavljenog transfera preko Atlantica sa Free Fire koji će
imati premijeru krajem godine.
High-Rise
je adaptacija romana J.G. Ballarda, i to poprilično verna, što nam
je jasno od samog početka, citata direktno iz knjige kroz voice-over
naratora. U pitanju je kultni roman u kojem naslovni neboder služi
kao metafora ušančenog klasnog sistema i rigidno shvaćenog
koncepta klasne borbe, što neumitno dovodi do socijal-darvinističke
borbe za opstanak i trijumfa najsnalažljivijih. Amy Jump se trudi da
integrira sve značajne delove i aspekte iz romana, što nije nimalo
lako, jer iako je reč o vrlo čitljivom i tekućem primerku
literature, a teme kojih se roman dotiče su kompleksne. Wheatley se
uglavnom bavi vizuelizacijom napisanog materijala, oslanjajući se na
legendarne autore i ponekad direktne citate njihovih filmova.
Pa
ipak, High-Rise nijednog trenutka nije samo “crtanje”
onoga što možemo pročitati u romanu, niti štreberska kopija
Kubricka ili Gilliama (na koje se najčešće oslanja), nego jedno
osebujno, zaokruženo i pametno stilizirano delo koje vezuje svu našu
pažnju i zove na ponavljanje gledanja. Wheatley već prvu odluku, da
radnju filma ostavi u 70-im godinama kada je roman napisan i gde
smešta radnju, donosi pametno i opravdano. Na taj način može da se
poigrava sa stilom u pravcu retro-futurizma (odnosno futurističkih
rešenja koja su bila moderna 70-ih godina), a na tekstualnom planu
izbegava zamke “naknadne pameti” i toga da se Ballardovi strahovi
nisu pokazali kao utemeljeni i da je roman kao takav pomalo datiran,
obeležen dominantnim shvatanjima svoga vremena. Tek film ga podiže
na nivo univerzalnog promišljanja o pitanjima hijerarhije, klase i
socijalne mobilnosti.
Naš
junak je dr Laing (Hiddleston), novi stanar modernog nebodera koji
propagira utopijsku samodostatnost: u sklopu zgrade su i škola,
vrtić, bazen, teretana i supermarket, tako da čovek može da obavi
sve na jednom mestu. Stanovi su opremljeni moderno, kao uostalom i
zgrada. Laing stanuje negde pri sredini i to, otkrićemo, nije nimalo
slučajno. Aristokratija i novobogataši žive pri vrhu, zaključno
sa, arhitektom Royalom (Irons) koji je dizajnirao zgradu i njegovom
ženom (Hawes), te njihovom “svitom” sačinjenom uglavnom od
“nouveau riche” klike. Niži spratovi su namenjeni nižim
slojevima, radničkoj klasi (koju uglavnom ne vidimo), posluzi,
familijama sa decom čije majke i očevi rade “obične” poslove.
Prvi
koje Laing upoznaje su Charlotte (Miller), samohrana majka sa sprata
iznad koja ubrzo postaje njegova ljubavnica i vodi ga kroz šumu
zamršenih hijerarhijskih odnosa u zgradi, te autor dokumentarnih
filmova komunističkih stavova Wilder (Evans), sklon da svima iz
viših slojeva deli etiketu fašista. Atmosfera u neboderu je tipična
za jednu takvu strukturu, ljudi se uglavnom slažu, ali trzavice su
neminovne. Laing se, pametno, drži podalje održavajući korisne i
uljudne odnose i sa onima iznad i sa onima ispod sebe. Međutim, kada
stvari eskaliraju, prvo sa nestancima struje na nižim spratovima, a
onda sa incidentima na zabavama i oko bazena, zgrada počinje da tone
u klasni rat. A rat prati i nestašica u supermarketu i otkazivanje
službi koje omogućavaju normalno funkcionisanje, poput one za
odnošenje otpada. Sve vrlo brzo skreće na put haosa i anarhije, a
svet izvan zgrade kao da ne postoji.
Imena
likova nisu nimalo slučajna i označavaju tačno ono što
pretpostavljamo. Royal se zaista drži kao ludi kralj koji fingira
dobrohotnost svog apsolutizma. Njegova žena Ann je hirovita
kraljica. Gosti na njegovim zabavama imaju aristokratska prezimena,
njegovi službenici i poslušnici običnija, oni su kao i islužena
filmska zvezda, novi bogataši, jednako agresivni i beskrupulozni kao
i pre nego što su to bogatstvo stekli. Charlotte (“The Harlot”)
predstavlja socijalnu mobilnost, odnosno guranje u višu klasu preko
ličnih kontakata i ne baš uvek zakamuflirane prostitucije. A Wilder
koji postaje “narodni tribun” takođe je vrlo interesantan lik za
analizu.
Wilder
je, dakle, slika i prilika komunjarskog đubreta, onog koje će
ostaviti ženu (Moss) sa dvoje dece i trećim u stomaku da bi vodio
svoje bitke koje maskira u principe. Ne, on nije proleter kakvim se
predstavlja, borac za prava slabih i nezaštićenih, njegovi motivi
za revoluciju, zapravo pobunu su lični i patološki, kao i kod svih
autoritarnih osoba. Tu je pre svega kompleks prema bogatijim i
uspešnijim i prilika da, u skladu sa svojim prezimenom, on
demonstrira nadmoć, makar po cenu da se ceo sistem sruši. A kada se
sistem ruši, posledice su nepredvidljive i onaj koji inicira novo
“mešanje karata” možda ne izvuče dobre u novom deljenju.
Kako
se u tome snalazi Laing, naš prozor u svet zgrade, predstavnik klase
profesionalaca i čovek koji izbegava klasnu jer su mu zanimljivija
stilska i identitetska pitanja, živi svoj život i sa kojim se
možemo identifikovati? Ostanite pozorni i videćete. Uostalom,
istorijske kauzalnosti nas ponešto o tome i uče.
Wheatley
po prvi put ima na raspolaganju glumce iz prve lige, makar što se
Velike Britanije tiče i to koristi. Nigde versatilnost Toma
Hiddlestona nije bila toliko upotrebljiva kao ovde, njegovi
kameleonski glumački kvaliteti ovde su spojeni sa kameleonskim
likom. Sienna Miller demonstrira svoju plitku slatkastost, a Luke
Evans sjajnu kontrolu svoje sirovosti. Jeremy Irons se nakon nekoliko
godina pauze vratio filmu i to je dobra vest, on je dobar kao i inače
i gledaćemo ga još. A Elizabeth Moss za sebe upisuje još jednu
vrlo dobru ulogu.
Ben
Wheatley ispravno čita materijal i slaže ga u vizuelno atraktivni i
psihološki efektni trip koji je pritom savršeno pratljiv.
Poigravanje sa stilom nije samo sebe radi i autor na temeljima drugih
gradi nešto svoje i posebno, i u tome ostaje dosledan i inovativan.
High-Rise je pregledna i racionalna slika anarhije i to je pun
pogodak.
Naravnan
na detalje, Wheatley nije zaboravio ni na muziku, takođe vernu
periodu, što napušta u dva trenutka i oba, slučajno ili ne sa
ABBA-inim hitom SOS. Prvi je na kostimiranoj žurci kod gospođe
Royal kada dolazi u sukob sa sirovim poslušnicima i postaje njihov
trn u oku, a gudači sviraju rearanžiranu verziju ove pesme. Drugi
je pred kraj i tad SOS čujemo u trip-hop izvedbi Portished, a muziku
prati montažna sekvenca koja bi bila sasvim validan video-spot. Ovo
poslednje ruši kontinuitet perioda, čak i bez dobrog razloga, ali
je svejedno zanimljivo za gledanje.
Kontinuitet
perioda Wheatley ruši i sa komentarom na kraju, puštajući
obraćanje Margaret Thatcher sa razglasa i u etar njenu teoriju o
tome da nema socijalizma i da je kapitalizam jedini sistem koji se
deli na privatni i društveni, pri čemu privatni simbolozira slobodu
i napredak, a društveni neslobodu i korupciju. Zna Wheatley, a znamo
i mi da se “Iron Lady” tu malo zeznula, ali iz perspektive
britanskih, laburističkih i prilično depresivnih 70-ih obeleženih
štrajkovima i državnim intervencijama, ona to nije nužno morala
znati. Ovako njene reči mogu poslužiti kao potvrda da distopija ne
dolazi sama i ne dolazi u jednom obliku. Nema tog sistema koji
ljudska glupost neće uništiti.
No comments:
Post a Comment