2016.
režija: Dejan Zečević
scenario: Barry Keating, Milan Konjević
uloge: Ken Foree, Katarina Čas, Monte Markham,
Dragan Mićanović, Denis Murić
Iako njegovo ime nije navedeno u mojoj “credits”
listi, ključni čovek ovog projekta, producent Milan Todorović
retka je i nasušno potrebna zverka u močvari srpskog filma. The
Rift, naime, dolazi iz iste kuhinje kao
i Zone of the Dead
i Mamula i
fura žanrovski horor na engleskom jeziku namenjen globalnom tržištu,
pre svega njegovom video-segmentu.
To je nešto, dragi moji, što možemo nazvati
industrijom: barem jedan film godišnje, nešto stranih i prilično
poznatih glumaca (barem fanovima žanra), sve ozbiljnija produkcija i
uhodani kanali distribucije. U zemlji Srbiji gde se filmska
industrija svodi na iznajmljivanje lokacija i studija Europacorpu, a
televizijska podseća na automobilsku iz perioda Zastave (proizvodi
se nešto, ali je zastarelo, nekvalitetno i namenjeno osiromašenom i
otupljenom domaćem tržištu), žanrovski pristup koji fura
Todorović sa saradnicima je osveženje.
Ako ćemo pravo, kvalitet tu nije od presudne
važnosti. Ti filmovi ostaju u okvirima B produkcije i možda čak
trasha, recikliraju matrice američkog filma i u najboljem slučaju
služe za jednokratnu i lako zaboravljivu zabavu u trajanju od sat i
po. Uostalom, sa budžetima skromnim čak i za srpske prilike, u
potpuno privatnoj produkciji i bez “umetničkih” i “dođeš mi
- dođem ti” kombinacija, nije uputno očekivati više. Za takav
“ako prođe - prođe” pristup je ipak potrebna određena količina
hrabrosti.
Nemojmo, dakle, očekivati čudo: The
Rift je film sa svojim nedostacima (ima
ih onoliko) i u rangu nečega što se vrti na opskurnim kablovskim
kanalima. Ono što je primetno na prvi pogled je produkcijski
napredak: film izgleda dosta upeglanije od Mamule,
o drmusavoj i haotičnoj Zoni
da i ne govorimo, sa nekoliko vrlo atraktivnih “drone” kadrova,
upotrebom CGI-ja (ništa posebno, ali retko viđano u Srbiji) i čak
ekskurzijom u svemir (žanrovska odrednica filma je SF-horor), te sa
elaboriranom rekvizitom oko koje je, po rečima reditelja Dejana
Zečevića (T.T. sindrom,
Četvrti čovek,
Neprijatelj),
cela priča i nastala.
Prema Zečevićevoj ideji Dimitrije Vojnov je
napisao dva “treatmenta” sa različitim lokacijama u planu, ali
oni su napušteni, a Todorovićevi stalni saradnici Milan Konjević i
Barry Keating su uneli i neke novine. Veoma ugrubo, u konačnoj
verziji radi se o CIA-inoj misiji sastavljenoj od agenta-spavača u
Beogradu (Čas), usamljenog specijaliste pred penzijom (Foree),
naučnika na umoru (Markham) i domaće podrške (Mićanović) sa
ciljem da, navodno, pokupe ostatke špijunskog satelita koji se
srušio u retko naseljeno močvarno područje u Vojvodini. Naravno,
stvari nisu kakve se čine, pa se tu ne radi o satelitu koliko o
seriji fenomena koji uključuju vremensko-prostornu crvotočinu
između NASA-ine misije na Mesec
iz 70-ih godina i sadašnje Srbije, astronautu u odelu koji nepomično
leži na stolu i kojeg domaći štuju kao božanstvo, sablasnom
detetu koje ne govori (Murić) i, na kraju, suspenziji smrti.
Zanimljivo, ovo je već drugi domaći naslov na Festu koji igra na tu
kartu.
Sad, kako je to izvedeno? Pa... Recimo da deluje
skoro slučajno, motivi se uvode i napuštaju bez nekog naročitog
reda i smisla. Zbog toga film izgleda kao ekskurzija kroz žanrove,
od relativno trilerastog zapleta na početku, preko SF-horora do
zombie-slashera i “cliffhangera” na kraju kao mamca za nastavak.
The Rift
bi profitirao od još jedne “ruke” scenarija, ali nikako od još
jedne autorske ruke, koliko od toga da se svi ti motivi logički
povežu u jednu koherentnu celinu. Ovako, The
Rift više deluje kao portfolio nego
kao film.
Na glumačkom planu, ono što očekujemo, to ćemo
i dobiti: Ken Foree i Monte Markham su pouzdani u svojim ulogama
nalik na one na kojima su izgradili karijeru. Njih dvojica su B
glumci oko kojih se stvorio nekakav kult i oni ga opravdavaju. Dragan
Mićanović sa svojim dobrim engleskim jezikom se sve češće
pojavljuje u stranim produkcijama u Srbiji i onim domaćim koje liče
na strane i u njima igra tipske uloge koje su možda ispod njegovog
glumačkog nivoa, ali to čini sigurno i rutinirano. Blago
razočaranje je Denis Murić u nedovoljno razvijenoj i napisanoj
ulozi koji lagano mesečari i ni on, a ni reditelj Zečević ne
uspevaju da toj ulozi učitaju nekakav smisao. Pozitivno iznenađenje
je Katarina Čas koja se do sada u stranim filmovima pojavljivala
više kao telo nego kao osoba. Ovde vidimo neke naznake karaktera i
korak u pravom smeru, ali budimo svesni da su njeni glumački dometi
ipak ograničeni i da joj je ovo za sada maksimum. U nekom drugom
svetu, onom anglofonom, ona bi na osnovu izgleda i malo talenta
napravila ozbiljnu karijeru, ali ni Slovenija, kao ni Srbija, nije
pogodna teritorija za B filmove.
Što se reditelja Dejana Zečevića tiče, moram
reći da sam skeptičan. T.T. sindromom
nisam oduševljen nimalo, ranijim radovima još manje, a
televizijskim tezgama ponajmanje. Jednako tako, Četvrti
čovek mi je delovao kao nespretni
krpež motiva iz stranih filmova. Neprijatelja
sam propustio, došao mi je u nezgodno vreme, iako sa relevantnih
mesta čujem reči hvale. Pitanje je koliko je on pravi čovek za
projekat poput The Rift,
koliko ima autoriteta, šta je tačno bio njegov zadatak i koje su
odluke bile njegove u celom filmu. U režiji se od kadra do kadra
može osetiti i poznavanje zanata, ali i amaterizam. Muzika je,
recimo, preglasna na nelogičnim mestima, većina filmskog nasilja se
odvija van pogleda kamere, a kamera se ljulja levo-desno-gore-dole
kroz ceo film. Mislim, imamo svemir, ali nemamo svemirske brodove, a
ni oni se ne ljuljaju kao turistički jedrenjaci na Jadranu.
Ono što mogu pohvaliti su “production values”
i The Rift
kao projekat koji je sklopio vrlo neobičnu koprodukciju partnera iz
Srbije, Slovenije i Južne Koreje. To je značajno za filmsku
industriju barem Srbije i Slovenije i za nadati se je da će se
slični aranžmani ponavljati kada je u pitanju žanrovski film.
Inače, The Rift
kao film nije
potpuno gubljenje vremena, ali nije ni obavezna lektira. Možete s
njim zadovoljiti svoju radoznalost, ali to je otprilike to.
No comments:
Post a Comment