2016.
scenario
i režija: Rachel Lang
uloge:
Salome Richard, Claude Gensac, Lazare Gousseau, Swann Arlaud, Olivier
Chantreau, Kate Moran
Baden
Baden, jedan od pobednika ovogodišnjeg izdanja Crossing
Europe festivala u Linzu, debitantsko je dugometražno igrano
ostvarenje Rachel Lang, ali i dio neformalne trilogije zajedno sa dva
kratka filma, u Locarnu nagrađenim Pour toi je ferai bataille
(2010) i Les navetes blancs empechent de dormir (2011). Glavni
lik te trilogije je Ana koja prolazi kroz neobično-obične životne
situacije, igra je Salome Richard i u njoj se, čak i fizički može
prepoznati autorica Rachel Lang. Mlada filmašica i pripadnica
rezervnog sastava francuske vojske jedna je od neobičnijih pojava
savremenog evropskog filma i pleni iskrenošću i neposrednošću u
svom filmskom opusu kao i u nastupu.
Nakon
hvatanja prelomnih trenutaka u svom ili Aninom životu kao što su
odlazak u armiju i raskid sa dečkom, Rachel Lang se u svom
dugometražnom prvencu bavi klišeom “leta koje će promeniti sve”,
odnosno perioda u kojem će naša junakinja naučiti nešto sama o
sebi, doći do spoznaje i posložiti život koji je do tada stajao “u
leru”. Upoznajemo je na asistentskom, “entry-level” poslu na
filmskoj produkciji u Briselu kao ličnog vozača glavnoj zvezdi
filma (Moran) koja je jedina tretira kao ljudsko biće. Nakon grubog
iživljavanja nadređenih shvatamo da se iza maske muškobanjaste i
čvrste cure zapravo krije fragilna i nesnađena osoba. Ana zato
uzima luksuzni službeni auto i odlazi u svoj rodni grad Strasbourg
da preko leta razmisli šta bi sa sobom i sa svojim životom.
Od
tog trenutka, film se pretvara u manje ili više povezanu seriju
kratkih vinjetica iz njene svakodnevice kojim se propituju odnosi sa
prijateljima, bivšim/budućim dečkom, pretencioznim video-umetnikom
Borisom (Chantreau) sa kojim deli i nekoliko fantazijsko-snenih
sekvenci, familijom i naročito starom, iskrenom i simpatičnom bakom
(Gensac). Centralni narativni momenat je preuređenje kupatila nakon
što baka zbog pada završi u bolnici, što se čini kao suviše
banalna stvar da bi se oko toga gradio film o samospoznaji.
Langova
to vrlo vešto koristi kao metaforu za destrukciju i pokušaj
rekonstrukcije, renoviranje kupatila postaje preslagivanje života, a
usput u priču uvodi i preko potrebno osveženje u liku dobroćudnog,
ali ne baš sposobnog majstora (Gousseau) sa druge strane granice
koji možda neće mnogo toga zapravo popraviti, ali će uneti
pozitivu i popraviti makar raspoloženje. Njihova međusobna hemija i
deadpan humor iz temelja čine Baden Baden pozitivnim filmskim
iskustvom, a iskreni i naivni destruktivni pristup sa sve obijanjem
pločica od priče o kupatilu prave dominantni i najuspeliji segment
filma.
Ni
ostali segmenti nisu baš potpuno besmisleni, ali svakako ostaju u
senci ovog, što nam efektivno demonstrira da je preslagivanje
sopstvenog života dugotrajan i slojevit proces, a ne nešto što se
dešava instantno. Problem sa takvim pristupom je što je tih
vinjetica ipak previše, pa to što često ne vode nikamo počinje da
smeta i opterećuje film čiji bi tempo profitirao od skraćivanja za
10-15 minuta. Ali i ovako su neobična protagonistkinja i glumica
koja u dogovoru sa autoricom improvizira većinu materijala sasvim
dovoljan razlog da se film pogleda.
Ono
za šta ostajemo uskraćeni su konteksti lokacija. Brisel vidimo samo
na početku i to kao filmsku metropolu, što je smela tvrdnja iako
Belgija primenjuje proaktivne mere za domaće i strane filmske
produkcije. Što se Strasbourga tiče, videćemo nove blokove i
pogled iz njih na čuvenu katedralu, ali to je otprilike to. Film je
inače atraktivno i utilitaristički realistično uslikan, za šta je
odgovorna belgijska direktorka fotografije Fiona Braillon.
Rachel
Lang je u razgovoru nakon filma govorila o pograničnim i
multi-kulturnim gradovima kao o svom prirodnom okruženju, ali to na
filmu skoro da i ne vidimo. Možda se to nekako poentira u sceni u
kojoj Ana ide u Bauhaus preko granice u Nemačku i u tome što
majstor skoro savršeno govori francuski dok ona nemački tek natuca,
ali u kontekstu filma to je tek jedan manje važan detalj. Naslovno
pogranično lečilište svetskog glasa se pominje kao referenca i to
u kontekstu kupatila.
Baden
Baden je simpatičan film i otkriva veliki potencijal Rachel Lang
koja samo mora da poradi na selekciji onoga što će se naći u
konačnoj verziji filma i da se čvršće drži narativne linije za
koju se odlučila, pa ma kako se banalnom ona činila. Sa
renoviranjem kupatila joj je uspelo. Njen sledeći projekat će se
baviti specifičnostima života u vojnom naselju, pa još k tome na
Korzici. Moram priznati da sam zaintrigiran.
No comments:
Post a Comment