2014.
scenario
i režija: James Napier Robertson
uloge:
Cliff Curtis, James Rolleston, Kirk Torrance, Mariama McDowell, Wayne
Hapi, Barry Te Hira, James Napier Robertson
Filmova
o autsajderima odraslim bez privilegija u teškim uslovima i njihovim
trijumfima ima na lopate. Potpuno je nevažno je li polje uspeha
sport (što je i najčešće – najlakše je identifikovati se sa
tom vrstom uspeha), muzika (od crnačkih školskih horova do velškog
rudara koji peva operske arije), matematika, kviz (Slumdog
Millionare) ili, što da ne, šah. Neke stvari poput talenta,
rešenosti, upornosti, koncentracije, pa i zdrave pameti se ne dele
po rasnom i klasnom ključu. Pitanje je samo hoće li ih iskoristiti
oni koji ih imaju i kako.
Ono
što u takvim, inspirativnim, filmovima najčešće nedostaje je
detaljan kontekst. Zašto je nekima pobeda na lokalnom turniru u čemu
god uspeh o kojem njihovi roditelji i rođaci pričaju možda
nekoliko dana, a nekome podvig ravan ubistvu aždaje? Odgovor je
jasan: njihova startna pozicija i upravo tu startnu poziciju filmovi
predstavljaju samo okvirno (siromaštvo, težak život), oslanjajući
se na stereotipe (ti ljudi su često sirovi, pa i malo divlji) i
retko kad postavljaju preko potrebno pitanje zašto je tome tako.
Ni
The Dark Horse, film po istinitoj priči zasnovan na
biografiji novozelandskog prvaka u brzopoteznom šahu Genesisa
Potinija, čoveka dvostruko hendikepiranog svojim poreklom (maorskim,
što povlači i određene socijalne konotacije) i dijagnozom
(bipolarni poremećaj), na polju uzroka ne ide ne znam kako daleko.
Nije takav film, a odgovore i sami znamo, možda iz drugih filmova,
možda iz udžbenika ili iz života. Novi Zeland kao i ostatak
anglofonog Novog Sveta uspostavljen je i na tehnološkoj premoći i
na rasizmu koji se perpetuira kroz klasizam. Iako se nad Indijancima,
Maorima i Aboridžinima više ne vrše genocidi, čak se folklorno
slavi njihova kultura (recimo onaj ples novozelandske ragbi
reprezentacije), njih se drži u siromaštvu, na socijali i daleko od
poluga moći. Naravno, druga strana medalje je da pripadnici tih
manjina vrlo selektivno prihvataju sistem i da vrlo malo koriste
mogućnosti u okviru njega, a još manje ohrabruju nove generacije da
to učine.
U
tom smislu, The Dark Horse je izniman film, inteligentan,
pronicljiv i mračan, bez ulepšavanja ili povlađivanja “njihovoj”
autentičnosti ili “našoj” toleranciji. Genesis (izvrsni Cliff
Curtis, karakterni glumac zadužen za uloge raznih “manjina” u
Hollywoodu) je u okviru “svojih” takođe otpadnik i zbog
dijagnoze i zbog načina života. Ne napija se, nije nasilan, nije u
bandi i ne bavi se kriminalom. Njegov trenutak slave je bio u
mladosti kada je šah koristio kao terapiju i kada je postao državni
prvak. Od tog trenutka je veći deo života proveo po raznim
institucijama, bolnicama i zatvorima, a manji kao skitnica na ulici.
Tako
ga i upoznajemo, ogrnutog ćebetom na ulici, na kiši. Ulazi u
nekakav socijalni klub gde neki igraju šah, seda za sto, igra sam sa
sobom i naglas objašnjava. Dolaze nadležni i kupe ga. Možda i može
živeti van bolnice, ali ne bez lekova i ne bez nadzora. Tada na
scenu stupa njegov brat (Hapi), tipičan maorski krimos srednjeg
nivoa i isprva ga uzima pod svoj krov. Brat ima i sina po imenu Mana
(Rolleston) koji je već pomalo stasao da bude iniciran u bandu.
Dečaka to ne privlači, barem ne iskreno, ali kao da nema izbora.
Istovremeno,
Genesis se javlja svom starom prijatelju (Torrance) koji drži
šahovski klub za decu sa idejom da tu besperspektivnu omladinu
odvede na državno prvenstvo koje će se održati ubrzo. Zvuči kao
sulud plan, ali zašto ne pokušati. Na ta dva polja, nekad odvojena,
nekad spojena, Genesis će voditi svoje najteže bitke do sada, da
pokaže da je normalan i dobar čovek, bolji i normalniji od surove
okoline.
Malo
je reći da je Cliff Curtis briljantan kao Genesis. Glumac koji je
svetsku slavu stekao u još jednom filmu maorske i socijalne tematike
Once Were Warriors (1993) ovde zapravo ima ulogu života.
Njegov portret Genesisa je “spot on”, neapologetski i ljudski.
Njega savršeno prati mladi James Rolleston koji može ostvariti
solidnu karijeru u budućnosti, kao i plejada manje poznatih lokalnih
maorskih glumaca, te odlično odabrani naturščici kako u dečijim,
tako i u pojedinim odraslim ulogama, poput Waynea Hapija. Slika koju
oni daju je autentična i upečatljiva.
Upravo
takav portret sredine i tog konstantnog osećaja borbe protiv svih
šansi je možda i najjači adut filma. Ono što smeta je usporen
tempo koji odaje utisak razvlačenja radnje, ali ono što vidimo je
dovoljno da nas drži fiksiranima. Autor James Napier Robertson ne
nudi laka rešenja, limunadu i eskapizam, svestan je, kao i Genesis,
da je trud možda uzaludan, ali zašto ne pokušati. Uostalom, zašto
šah ne bi bio razbibriga ili možda čak i oruđe socijalne
mobilnosti. Ima negde u prvoj sezoni serije The Wire scena u
kojoj crni momci iz blokova igraju šah na livadi, verovatno radi
razvoja strateškog i taktičkog mišljenja. Kada bi samo to znanje
mogli drugačije upotrebiti osim za karijeru u kriminalu...
No comments:
Post a Comment