2015.
režija:
Stéphane Brizé
scenario:
Stéphane Brizé, Olivier Gorce
uloge:
Vincent Lindon, Karine de Mirbeck, Mathieu Schaller, Yves Ory,
Catherine Saint-Bonnet
Na
prvi pogled, La loi du marché Stéphana Brizéa je varijacija
na temu Deux jours, une nuit braće Dardenne. Sve površinske
sličnosti su tu, od mesta za premijeru (glavni program Cannesa), pa
do kasnije recepcije kod kritike. Međutim, budite uvereni da ovo
nije tek kopija.
Na
nivou teksta, imamo običnog radnog čoveka koji se bori da očuva
dostojanstvo suočen sa aždajama korporativnog kapitalizma. I
okruženje je isto – provincijalni gradić. Čak je i logika
“castinga” ista, imamo jednog relativno poznatog, profesionalnog
glumca (doduše, bez statusa zvezde kao što je to bio slučaj sa
Marianne Cotillard) okruženog sa naturščicima koji manje ili više
igraju verzije sebe iz privatnog života. Isti je čak i princip
snimanja, verité stil i pogled kamera koji je uglavnom fiksiran na
našeg junaka, gotovo dokumentarni kvalitet beleženja za šta možemo
zahvaliti direktoru fotografije Ericu Dumontu koji po prvi put radi
na igranom filmu.
Naš
junak je Thierry Taugourdeau (Lindon), radnik koji je već neko vreme
bez posla, otkako je otpušten iz fabrike u kojoj je proveo skoro
celi radni vek. Iako je vlasnik svog stana (što nije mala stvar u
Francuskoj) i ima nešto ušteđevine, ne bih mu bio u koži.
Saznaćemo kasnije da ima ženu (de Mirbeck) i sina tinejdžerske
dobi (Schaller) koji je hendikepiran. Iako se Thierry trudi da bude
odgovoran i koristan i da istovremeno uživa u svakom radosnom
trenutku sa svojim najbližima, situacija u kojoj se našao ga
deprimira.
Nije
tu toliko stvar ni u ušteđevini koja se topi koliko u osećaju
bespomoćnosti, gubljenja vremena i tapkanja u mestu. Primera radi,
mi ga upoznajemo na razgovoru na birou rada u apsurdnoj situaciji. On
je završio obuku za upravljanje kranom, ali nijedna građevinska
firma ga neće zaposliti jer nema iskustva u građevini. Po logici
stvari, za njega, kao i za većinu kolega, takav kurs je bio
nepotreban i bačeno vreme, ma koliko oni novca dobijali kao potporu
za nezaposlene, a čoveku u njegovom položaju neka druga veština bi
bolje došla. Situacija je apsurdna, Thierry to zna, njegov savetnik
sa biroa to zna, ali je birokratska logika takvih institucija
neumoljiva ma koliko bila iskrižana sa onom zdravorazumskom.
Uostalom, šta mu još biro može ponuditi? Radionice pisanja CV-a i
budženja intervjua, gde će od kolega i voditelja kursa dobijati
oprečne kritike glede svog stava i prezentacije? Ma dajte molim
vas...
Thierry,
međutim, ne odustaje ni tada, a ni posle idiotskog skype intervjua u
kojem ga ispitivač isprva ohrabruje, zatim mu deli savete za CV, da
bi na kraju rekao da su mu šanse minimalne jer je prestar i nema
iskustva sa partikularnom verzijom partikularne mašine, iako je na
prethodnoj verziji iste mašine već radi. Iako je očajan da pronađe
bilo kakav posao, što na kraju i dobija, makar kao čuvar u
super-marketu, Thierry se pre svega bori da očuva ljudsko
dostojanstvo, što nije uvek (zapravo, nije nikad) lak posao.
Jasno
je da nas taj famozni sistem laže i maže, da nam baca prašinu u
oči, kosku da glođemo i igrarije da se zanimamo, dok nadležni niti
imaju pojma šta pošlo po zlu ni kako to srediti. Pitanje je samo
kako ostati normalan i pribran, kako ne poludeti i postati
destruktivan ili jednostavno ne odustati. Thierriju to polazi za
rukom u sceni u kojoj on i žena prodaju kamp-kućicu na moru koju su
kupili u srećnijim danima i za koju ih vežu lepe uspomene. Par koji
kupuje u tome vidi njihovu slabost i pokušava da preko svake mere
spusti cenu. Očaj je najgora moguća opcija i ne treba mu se
predavati. Ma koliko Thierriju očajnički trebao novac, ono malo
ljudskog ponosa i dostojanstva ipak nema cenu. U tom jednom momentu
se vidi sva snaga scenarija koji je reditelj Brizé, i inače poznat
po “slice of life” filmovima napisao zajedno sa Olivierom
Gorceom.
Druga
situacija kada se Thierrijevo dostojanstvo nađe u procepu je ona u
kojoj on već ima nešto, taj posao čuvara, i polako se oporavlja od
perioda nezaposlenosti i narušenog samopouzdanja. Zapravo, naše
dostojanstvo je na udaru mnogo više kad imamo to nešto čega se
držimo kao slamke spasa nego kad osim dostojanstva i principa nemamo
ništa. Posao čuvara podrazumeva to da Thierry sa kolegama gleda u
kamere i hvata potencijalne lopove. To ne predstavlja moralni problem
kad sa druge strane ima bezobraznu barabu koja je nešto drpila iz
obesti. Ali šta kad se sa druge strane nađe siromašni penzioner
koji je možda čak i mahinalno uzeo komad mesa koji ne može da
plati? Ili kada se tu nađu kolege koje su krale kupone za popuste
ili nešto toliko imaginarno kao što su bodovi na kartici? To su
ljudi sa kojima se taj naš obični čovek Thierry može povezati
više nego sa korporativnim glavešinama koji traže od njega da bude
pouzdani šraf u mašineriji i koji su opsednuti efikasnošću i
uštedama u svom sistemu pohlepe.
Ceo
film na svojim plećima nosi Vincent Lindon, jedan od onih glumaca
koje smo sigurno gledali negde, ali teško da smo ga zapamtili.
Njegova tajna je običnost, bez ikakvog glamura. On je slika i
prilika običnog čoveka i kao takav se sjajno uklapa u okolinu i
ostatak postave sačinjene od običnih ljudi koji čak nisu ni
glumci. Tome je prilagođen i njegov glumački stil, utišan,
oslonjen na mimiku i diskretnu gestikulaciju, a njegova uloga
Thierrija je školski primer mikro-glume.
Jedini
problem koji La loi du marché ima je detalj koji otvara
pitanje dostojanstva o kojem film govori. Osetljivo je i graniči sa
patetikom da Thierry ima sina sa hendikepom. Taj detalj, ako je
dovoljno diskretno izveden (što je ovde slučaj, u suštini se ne
bavimo sinom), dodaje na težinu situacije, ali otvara set problema i
dilema oko realizacije. Naime, kome dati ulogu? Ako za ulogu uzmemo
glumca, svako njegovo iskliznuće će ispasti neukusno. Ako, pak,
izaberemo stvarnu osobu sa hendikepom (fizički je tu manji problem
od eventualnog mentalnog), otvara se moralno pitanje eksploatacije.
Ne kažem da neka pitanja ne treba otvarati na filmu samo zato što
ih nismo u stanju obraditi, nego da sa tim treba biti jako pažljiv.
U La loi du marché je tako nešto moglo biti elegantno
izbegnuto i svejedno se ne potencira, ali pitanje eksploatacije ipak
stoji.
No comments:
Post a Comment