2012.
scenario i režija: Tobias Lindholm
uloge: Pilou Asbaek, Soren Malling, Dar Salim, Roland
Moller, Gary Skjoldmose Porter, Abdihakin Asgar
A Hijacking je recentni danski triler koji se bavi gorućim
svetskim problemom: piraterijom. Ne mislimo tu na vesele Šveđane, nego na veoma
opasne, naoružane i odlučne somalijske pirate koji napadaju i otimaju trgovačke
brodove. Takvu sudbinu je doživeo danski tanker, i pirati i kompanija počinju
pregovore. Igraju sa zatvorenim kartama, ali se pravila igre znaju: ko prerano
podlegne pritisku, ostaće bez ičega. Ideja je da pirati misle da su dobili
najviše što su mogli, a da kompanija ne plati previsoku cenu. Životi posade i
sigurnost tovara su, nažalost, sekundarni.
Glavni lik je kuvar, što možemo razumeti kao posvetu kultnom
akcionom filmu Under Siege (1992), koji je smešten u klaustrofobičnu atmosferu
broda. Za razliku od Stevena Seagala, Pilou Asbaek nije akcioni heroj, nego je
samo kuvar, neophodan član posade, ali i idealan kao oruđe za pritisak i kanal
komunikacije. U ovom filmu nema akcije, junačenja, oduzimanja oružja, napada
tavom ili kuhinjskim noževima, sve mere se preduzimaju izuzetno oprezno. Sa
mrtvom posadom, pirati nemaju čime da ucene kompaniju za novac, a u posadi su
obični muškarci raznih godina i fizičkih stanja, od kojih niko nije vojni
specijalac.
Pregovori su priča za sebe i pre svega psihološka igra u
kojoj je cilj jednoj strani povećati pritisak na drugu i iznuriti je. Pregovori
liče na spoj psiholoških trikova i „mexican stand-off“-a i traju jako dugo.
Vode ih jedan od kompanijskih izvršnih direktora (Malling) i prevodilac
(Asgar), koji tvrdi da je profesionalni komunikator, a ne pirat. Direktoru
pomaže specijalista za pregovore (Skjoldmose Porter), ali i čitava paleta
kompanijskog osoblja predvođena mladim pomoćnikom (Salim). Osim sa piratima,
potrebno je razgovrati i sa familijama otetih, bordom direktora, osiguravajućim
kućama...
Iako nema konvencionalne akcije, film je izuzetno napet.
Fokus su promene psihičkih stanja svih upletenih u sukob. Pirati sve više tonu
u nervozu, jer što više vreme prolazi, manje su šanse da će izvući veliki
novac. Zato postaju nasilni, a njihovi postupci sve manje predvidljivi. U
sedištu kompanije centralne emocije su napetost i iscrpljenost. Autor filma
pomoću vešto upakovanih diskretnih detalja pokazuje iznurenost pregovarača:
jedan spava u kancelariji, drugi se odrekao odela i kravate... Kod posade na
brodu su vidljivi nestrpljivost, klaustrofobija, strah i na kraju trauma, jer
su oni ipak medij preko kojeg se vrši pritisak. Stanje kuvara Mikkela posebno
se pogoršava, jer on trpi najveći pritisak od strane pirata. Kapetan je od
početka bolestan, a mašinista se ili odvaja od situacije, ili pokušava da
zagovori i zabavi gusare. Pregovaračke metode su nemilosrdne, pritisak je
brutalan.
Ne pamtim kada je dolazeći faks prouzročio više napetosti,
kada je dozvola za pecanje značila više radosti, kada su jednostavni logistički
problemi imali toliko uticaja. A Hijacking je jedan od najaktuelnijih,
najtemeljitijih i najživotnijih filmova. Za to su odgovorni glumci, ali i
brojni drugi rediteljski i ini postupci. Prvo, scene na brodu su zaista
snimljene na tankeru u Indijskom Okeanu, ne u nekakvom studiju. Osvetljenje i
zvuk su čisto ambijentalni, što malo podseća na Dogmu 95, ali sumnjam da je to
autorima bio cilj. Ručna kamera je sasvim dovoljno sigurna da stil filma označi
kao „verite“, a ne „chaos cinema“. Somalijski turbo-folk koji se čuje iz
zauzetih kabina je iritantan taman koliko treba.
A Hijacking gledaoca smešta u centar zbivanja. On se može
poistovetiti sa likovima, koji su životni i višeslojni, može proživljavati
njihove dileme i brige. Ovo je jedan od najboljih trilera današnjice i svakako
jedan od retkih filmova koji tretira ovako globalno važnu temu.
No comments:
Post a Comment