2012.
scenario i režija: Adam Leon
uloge: Ty Hickson, Tashiana Washington, Meeko, Zoe Lescaze
Mit je da postoji jedan Sveti Gral. Naime, svaka kultura ga
ima i svako mesto ga ima. Za graffiti umetnike u New Yorku je to Home Run
Apple, jabuka koja iskače kao jack from the box kada neko na stadionu New York
Metsa udari home run. Za neupućene, to je onaj udarac u bejzbolu posle koga
loptica ide preko zida, u publiku, udaraču i svim igračima njegovog tima na
bazama je dozvoljeno da se prošetaju oko igrališta do punog kruga. Tu jabuku
niko nije išarao, a ko prvi uspe steći će slavu među crtačkim bandama. Glupo,
je l'? Niti ne, kada se setite svojih klinačkih ciljeva i opsesija.
Glavni likovi filma, Malcom (Hickson) i Sofia (Washington)
su tinejdžeri iz notornog Bronxa, i čini se da njihov život ne ide kao po loju.
Grubost života ih, međutim, ne određuje. Džungla na asfaltu je opisana skoro
toplo, sa puno duha i takta, a stereotipne slike siromaštva vidimo minimalno i
tamo gde treba. Sofiu će kroz ceo film pratiti loša sreća sa novcem, ukrašće
joj ukradeni telefon i novac od prodaje sprejeva i patika. Ni Malcom nije bolje
sreće, negde na pola filma će izgubiti svoje patike i tabanati po New Yorku u
čarapama. Njihov cilj je 500 dolara, kako bi potkupili čuvara na stadionu Metsa
da ih dovede do čuvene jabuke koju će njih dvoje išarati. U njihovom svetu 500
dolara na gomili se čini kao naučna fantastika.
Ovde vidimo jedan drugi New York, antiglamurozan i
antiumetnički, ali svejedno daleko od geta. Videćemo radnjice čiji se prodavci
kriju iza stakla, betonske terene u parku gde padaju opasne partije basketa,
užurbane ulice i metro-stanice, ratove oko teritorije za grafitiranje,
švercovanje u metrou, podrum u kome dvojica starijih zgubidana prepakuju travu,
lažno mudrog sitnog lopova punog beskorisnih saveta... Kroz takav pejzaž se
kreću likovi filma.
Jasno, oni se moraju folirati da su čvršći nego što jesu.
Sve vreme se zajebavaju, prozivaju, izazivaju, a ispod toga stoji romansa u
nastajanju, privlačnost ili jednostavna naklonost jednog za drugo. Pokazivanje
emocija je za pičke i belce, takav je svet kad imaš 16 godina. Uzbudljivost
ovog filma leži upravo u glumcima, kako glavnim tako i sporednim, uglavnom
amaterima sa svetlom budućnošću. Dvoje glavnih glumaca tu dominiraju, što sami
za sebe, što kroz njihovu hemiju na ekranu i treba ih dodati na listu za
praćenje. Hickson ima retki talenat da ima prisustvo na ekranu čak i kad je
okrenut leđima ili na stranu, da se krajnje prirodno kreće kroz kadar. Za amatera
iz Haarlema, to je dobar početak, s obzirom da se i iskusni glumci često bore
da ostvare taj „presence“. Treba videti da li je Hickson one-trick ponnie kome
je legla uloga, ili taj svoj dar može upotrebiti i drugde. Tashiana Washington
pokazuje rutinerstvo atipično za statistu i epizodnu televizijsku glumicu, bez
kitnjastih detalja, ali na visini zadatka. Ni epizodisti nisu daleko ispod
standarda „zvezda“ ovog filma.
Malcom je sitni diler trave, potrčko koji sa tim džeparcem
finansira grafitiranje. Sofia ima razrađenije biznis-šeme, prodaje kradene
sprejeve i ostalu robu, štampa majice po porudžbini i ostalo. Ona „pošteno“
odrađuje svoj deo od onih 500 dolara. Malcom slučajno naleti na dostavu sa
pomalo blaziranom pričljivom bogatom belkinjom. Iako mu se cura sviđa, Malcom
joj pretura po stvarima i ugleda idealan plen: kutiju vrednog nakita. Malcom će
se vratiti sa starijim poznanikom kriminalcem da opelješe stan, ali...
Pravi plen ovog filma koji će gledaoci dobiti nije „the
loot“, on je ionako više fantazija i tema preseravanja likova, nalik na sve
druge predmete opsesije. Ne, to je ono „gimme“ iz naslova, taj stalni adrenalin
koji pumpa klince da nastavljaju dalje i dalje, smišljajući sve elaboriranije
sheme i prevare.
Treba imati na umu da je film prepun očekivanih i uhodanih
dramaturških rešenja i neke stereotipizacije likova. Nije to ni neka zamerka, jer
je film u krajnjem izdanju savršeno živahan i autentičan. Samim tim će nas
originalni detalji ili rešenja oduševiti. Recimo, namerno odabrana starija
muzika, poetična scena sa vodotornjem i brava koja je nerešiva zagonetka za
obijača velikog na rečima su vrhunski dosezi originalnosti. Adam Leon je
debitant i svakako nije rekao sve u svetu filma, pa treba biti strpljiv. Ali sa
mizernim budžetom, glumcima-amaterima i gotovo gerilskim načinom snimanja
napravio je iznenađujuće dobar (festivalski) film. Treba videti šta sledi iza
toga.
No comments:
Post a Comment