2013.
režija: Ronald Emmerich
scenario: James Vanderbilt
uloge: Channing Tatum, Jamie Foxx, Maggie Gyllenhaal, James
Woods, Jason Clarke, Richard Jenkins, Joey King, Nicholas Wright, Jimmi Simpson
Ronaldu Emmerichu treba odati priznanje za hrabrost. Jednom
je pogodio formulu za film katastrofe i čvrsto je se drži, manje-više se stalno
takmičeći sa samim sobom i pokušavajući da ostane relevantan. Pomalo podseća na
atletičara koji juri sopstveni rekord. Imali smo Independence Day kao svojevrsni standard za film katastrofe, koji
je usput postavio neke nove standarde za filmski marketing (lažni
dokumentarac), i koji je dalekosežno uticao na mnoge kasnije filmove, od silnih
klonova do veoma inovativnog južnoafričkog District
9. Emmerich je malo varirao formulu sa The
Day After Tomorrow i autoparodirao se u 2012,
što čini i u White House Down u više
od jednog trenutka. Druga strana njegove hrabrosti je možda slučajno loše
tempiranje filma, leđa na leđa sa direktnom konkurencijom Olympus Has Fallen, filmu sa sličnom premisom zauzimanja Bele Kuće
i sličnom Die Hard mehanikom.
Istini za volju, White
House Down je bolji, relevantniji, ispravniji, logičniji (ako je to moguće
sa nebuloznom pretpostavkom), bolje napisan i režiran, i sve u svemu
inteligentniji film od svog konkurenta. To nije naročito teško. Dakle ovako:
John Cale (Tatum) sa kćerkom (King) obilazi Belu Kuću nakon neuspešnog
intervjua za posao u tajnoj službi. Cale je policajac koji je preko vojničkih i
političkih veza dobio posao na čuvanju predsedavajućeg Kongresa (Jenkins), ali
želi više od toga. U trenutku obilaska, Belu Kuću napadaju teroristi, za koje
se ispostavi da su domaći, desničarskih uverenja i da im je cilj na ovaj ili
onaj način maknuti predsednika Obamu, ovaj, Sawyera (Django, ovaj, Jamie Foxx).
I onda kreće otkrivanje ko za koga radi, obrati, akcija i CGI.
Dakle, priča je veoma blago uvijena aluzija na terorističke
akcije koje preduzimaju pripadnici Tea Party pokreta u Kongresu, čiji je cilj
demontirati svaki dobar Obamin potez. U filmu se aludira na napore da se,
zajedničkim snagama sa Iranom, uspostavi mir na Bliskom Istoku. Imajući u vidu
da je film bio sniman pre sadašnje američko-iranske saradnje, može se čak
nazvati i lagano vizionarskim. Problem u tome je što desničari-negativci u
filmu generički, u solidnoj meri nespecifikovani. Obrati služe da priču malo
začine, bacajući senku sumnje čas na jedne, čas na druge političare koje
podržava lobi vojne industrije. I akcija je generička, danas čak ni Die Hard franšiza ne može da izvede do
kraja Die Hard priču, i ne deluje
uverljivo kada je izvodi plesač Tatum. Auto-jurnjava je kriminalno naivna,
ostatak se svodi na nemaštovito puškaranje i CGI. Uništavanje CGI inventara
Bele Kuće i Capitola je zanimljivo možda jednom, ali se brzo otrca. Otrcan je i
pokušaj humora koji izvodi većina epizodista, ali i glavni glumac.
Jamie Foxx je izvorno smešan kao Obamina karikatura, ali
štosevi su većinom predvidljivi. Joey King je slatko filmsko dete, idealno za
masu filmova i sposobna je obaviti jednostavne dečije glumačke zadatke.
Uostalom, filmska slatka deca su jedan od standardnih klišeja ne samo akcionih
filmova i filmova katastrofe. Od glumčine nivoa Jamesa Woodsa koji se proslavio
igrajući razne negativce nisam očekivao ovako jednodimenzionalnu ulogu. Istini
za volju, njegov lik je napisan kao crtićka varijanta zlikovca, ali Woods je
znao napraviti više i sa manje materijala. Maggie Gyllenhaal uglavnom pogađa
prave tonove osobe kojoj je stalo do posla i do ljudi i koja nije samo sivi
birokrata, ali i njen lik se prema kraju filma utapa u sivu masu ostalih
epizodnih likova. Negativci su karikature, svi do jednog. Najispostavljeniji
Jason Clarke igra lagani opozit od svoje uloge u Zero Dark Thirty, razočaranog veterana. Jimmi Simpson kao ludi
haker dokazuje da je još uvek pre za mali ekran nego za veliko platno.
Karikatura je i Donnie, vodič ture (Wright), ali će izmamiti pokoji smeh, tu i
tamo.
Sve u svemu, White
House Down je bolji film od Olympus
Has Fallen, ali je to slaba uteha, pošto na kraju krajeva je u najboljem
slučaju prosečan, generički napisan i režiran film sa ambicijama da bude
društvena kritika. Budući da nije dovoljno kritičan, ili barem dovoljno
artikuliran u kritici, taj aspekt će izbledeti. Budući da se bavi samo
američkim stvarima, film postaje nebitan za veći deo sveta. Preveliki budžet
spiskan na popularne glumce i specijalne efekte je samo do pola vraćen u
Americi, a film ostatku sveta može da ponudi samo generičku akciju, što mu ne
daje velike komercijalne šanse. Mislim da nam fali dobrih, originalnih i
razrađenih akcija, ako tako nešto još uvek postoji. Ako i postoji, veće su
šanse da ćemo to naći u Hong Kongu nego u Hollywoodu.
No comments:
Post a Comment