2012.
režija: Joachim Ronning, Espen Sandberg
scenario: Petter Skavlan
uloge: Pal Sverre Valheim Hagen, Anders Baasmo Christiansen,
Tobias Santelmann, Gustaf Skarsgard, Odd Magnus Williamson, Jakob Oftebro,
Agnes Kittelsen
Čini se da je skandinavska kinematografija došla do faze
visoke razvijenosti, odavno više nije (samo) teritorija za location shooting,
niti se skandinavska produkcija završava sa produkcijski nezahtevnim umetničkim
filmovima. U Skandinaviji se danas snimaju i žanrovski filmovi, za trilere i
akcije znamo od ranije, a najnovija vest su istorijski spektakli. To i dalje ne
znači da je zaostavština Bergmana ili Von Triera gurnuta pod tepih, samo su
otvorene brojne druge opcije.
Kon-Tiki je jedan
takav novi istorijski spektakl, koji prati legendarnu norvešku ekspediciju na
plovidbi preko Pacifika na primitivnom splavu koji bi trebao dokazati teoriju
Thora Heyerdahla da su Polineziju naselili pred-inkanski stanovnici Perua, pre
nego doseljenici iz Azije. Postavlja se pitanje da li je nova ekranizacija (ili
dramatizacija?) bila potrebna, pošto je sama posada sa Kon-Tikija već snimila
dokumentarni film koji je 1951. nagrađen Oscarom. Verovatno da nije bilo
potrebno, pošto nova, igrana verzija ne odstupa od istinitih događaja, osim
sitne romantizacije celog poduhvata (koja nije neukusna i patetična). Film je
onakav kakav bi morao biti: ohrabrujući, prelepo snimljen, psihološki dobro
pozicioniran, epski i liričan istovremeno, i veći od života.
Ako danas preturamo po google-u i wikipediji, na pojam
„Thor“ će nam prvo izaći blockbuster novijeg datuma, pa strip po kojem je
snimljen, pa nordijsko božanstvo. Tek na dnu stranice ćemo imati Heyerdahlovu
biografiju, iako je ovaj neobični naučnik bio prava zvezda pre 50-ak godina.
Izuzetno hrabar, iako neplivač, uputio se na opasnu ekspediciju da bi dokazao
validnost svoje hrabre teorije, uprkos naučnim institucijama, časopisima,
državnim ustanovama i ambasadama koje su njegov poduhvat otpisali kao ludački.
To je jedan od bitnijih aspekata ovog filma: koliko je
daleko naučnik sposoban otići da bi dokazao svoju teoriju, i šta je sve spreman
žrtvovati. Heyerdahl je rizikovao svoj život ne jednom (u filmu ga vidimo kako
pre ekspedicije živi primitivnim životom među polinežanskim urođenicima), i
žrtvovao svoj brak sa nežnom i delikatnom Liv, koja je do određene tačke bila
puna razumevanja za njegovu posvećenost nauci. Mala digresija, za razliku od
egzaktnih nauka, gde je teže doći do teorije, ali je lakše eksperimentalno je
proveriti (uz nekoliko izuzetaka), u društvenim naukama poput etnologije,
antropologije, sociologije, istorije i arheologije, teoriju je relativno
„jeftino“ postaviti, ali je dokazivanje teško, često skupo i naučna zajednica i
privatni sektor ne vide mnogo interesa u tome. Heyerdahl je život posvetio
eksperimentalnoj proveri teško dokazivih hipoteza.
Drugi, centralni aspekt filma je psihologija ljudi, naoko
hrabrih avanturista na splavu koji je prvo van kursa, okružen raznim
opasnostima (od nevremena, preko ajkula do podvodnih grebena), od kojih je samo
jedan, Erik, navigator. Thor je snalažljiv i hrabar, ali ograničenih
sposobnosti na moru, Knut i Torstein su radio-tehničari zaduženi za
komunikaciju sa novinarima, Bengt je pre svega snimatelj, a Herman je inženjer
i konstruktor broda, ali se boji za pouzdanost primitivnih tehnologija. Na
kraju krajeva, osim Thora niko nije uveren u njegovu hipotezu, ali su spremni
preuzeti rizik i pomoći. Njihova psiha će tokom svih 100-i-nešto dana plovidbe
biti na iskušenju.
Taj centralni segment filma je najlepši za oko, ali
relativno pešački rešen i na momente se ponavlja i ruši tempo filma. Rešenja su
konvencionalna i oprobana, ali nisam siguran je li to prednost ili mana.
Naprosto, u samom putovanju nema previše materijala da bi na nas, kao gledaoce,
ostavilo utisak jači nego u dokumantarcu. Da, stalo nam je do likova, ali nakon
tri „okršaja“ sa ajkulama smo već malo umorni. Ni početak ne odtupa od
konvencionalne ekspozicije, vidimo Thora kako ga ismeva naučna zajednica i
odbijaju časopisi, vidimo ga kako skuplja ekipu voljnih.
I pored dobre glume koja nam približava unutrašnjost likova
i njihove motive, i dobre glume Kon-Tiki
je film sa previše poznatom pričom i jako konvencionalno realizovan. Što nije
loše, jer je teško zamisliti ga drugačijim. Ipak, kome je priča već poznata, ko
je o tome čitao, gledao dokumentarac ili kakvu emisiju na National Geographic
ili Discovery kanalu, film neće otkriti ništa novo. Ali na kraju, ovakva
ekspedicija je zaslužila i igrani film, a Kon-Tiki
nije nikako loš.
No comments:
Post a Comment