2012.
režija: Pablo Larrain
scenario: Pedro Peirano po drami „Referendum“ Antonija
Skarmete
uloge: Gael Garcia Bernal, Alfredo Castro, Antonia Zegras
Čile, 1988. godina. Zapadni lideri naterali su diktatora
generala Augusta Pinocheta da raspiše referendum o tome da li narod želi da on
ostane na vlasti narednih 8 godina, i na taj način sebi pribavi demokratski
legitimitet, ako može. Za one koji nisu upoznati sa situacijom, postoji telop
na početku filma koji objašnjava setting, ali ne bi bilo loše da utvrdimo neke
činjenice. Prvo, Pinochet se popeo na vlast nakon krvavog državnog udara 1973.
godine, svrgnuvši izabranog predsednika Salvadora Allendea, inače komunistu.
Njegova diktatura obeležena je hiljadama nestalih i ubijenih u prvih nekoliko
meseci, a čileansko društvo je u narednih 15 godina bilo podeljeno skoro
ravnomerno na pristalice i protivnike. Druga, kompleksnija činjenica je da je
Čile imao kakvu-takvu demokratsku tradiciju pre hunte (neverovatno mali broj
državnih udara, vlast se smenjivala na legalnim izborima), ali složenu
socijalno-ekonomsku situaciju koju je Allendeov režim doveo do pucanja
(inflacija, štrajkovi, siromaštvo i društvo na putu u anarhiju), i da je
Pinochet koliko-toliko sredio ekonomske prilike. To bi značilo da je stopa
siromaštva pala na oko 40%, da postoji srednja klasa, da se uvozi i izvozi, da
se živi u kućama i stanovima, voze automobili zapadne proizvodnje, piju
coca-cole i ostale šećerne vodice, za razliku od drugih latinoameričkih zemalja
tog doba. To, naravno, ne znači da represije nema na svakom koraku.
Tu se završava naklapanje o istoriji, a počinje film No,
koji prati fikcionu likove kao kreatore kampanje protiv Pinochetovog ostanka na
vlasti. Pravila referenduma su jasna: obe opcije imaju po 15 minuta dnevno, u
kasnom večernjem terminu, da ubede glasače koji odgovor da zaokruže. Između
redova je jasna stvar da tim „da“ ima na raspolaganju celu mašineriju državne televizije
da i kroz ostatak dana vodi svoju kampanju. Postavlja se pitanje da li ekipa
„ne“ može uopšte da pobedi. Kreativni vođa ekipe „ne“ postaje Rene Saavedra
(Bernal), čovek izmučen poslom u relativno velikoj marketing agenciji, dodatno
opterećen ličnim bagažom, ali sa idejom koja zlata vredi. Rene je upoznat sa
američkim marketingom i pop-kulturom i zna da proda proizvod, a demokratija je
ovde proizvod, kao i coca-cola i sapunska opera. Njegova ideja je da vodi
pozitivnu kampanju okrenutu sreći i budućnosti, okrenutu nadi. Ta priča sama po
sebi pali, ko je pratio političke kampanje u našim krajevima (koalicija u
Hrvatskoj nakon Tuđmanove smrti, Kukuriku koalicija nedavno, Otporova kampanja
2000. godine u Srbiji), ali i po svetu (od Clintona preko Blaira do Obame,
Sarkozyja i Hollandea) izvlači jednostavan zaključak da se najviše isplati
prodaja sreće i optizma sa minimalnim, a neophodnim začinom ideologije. U Čileu
tog doba, to je bila novina, politika je bila smrtno ozbiljna i razapeta između
levog i desnog radikalizma i slikala se crno-belim kontrastima. Razlog za
inovativnu kampanju je još jedan: ekipa „ne“ je heterogena, čine je i levičari
svih profila, ali i desni demohrišćani, populisti, i zašto ne, građanski
liberali.
Utakmica počinje, autsajderi igraju protiv svih šansi, bore
samo pameću i kreativnošću. Protivnik ima ceo arsenal oružja, ali to je nekakva
nabrzinu sklepana matrica o redu, sigurnosti i napretku. Jasno je da, kako
kampanja odmiče, ona postaje sve prljavija, a vlast se služi svim prljavim
trikovima, od cenzure i difamacije, do ismevanja i direktnog plagiranja kroz
promenjeni kontekst. Dešava se, neretko, da su kreativci iz tima „ne“
podvrgnuti nasilju, pretnjama, policijskoj i kriminalnoj torturi. Utakmica se
završila sa nama (ljudima XXI veka) poznatim rezultatom, autsajderi su pobedili
i Čile je postao i ostao veoma pristojna zemlja.
Kako se to odrazilo na Renea i šarenu ekipu od građanski
opredeljenih profesora do ljutitih radikala, videćete na filmu. Treba imati u
vidu da Reneov šef Lucho (Castro) radi za protivnički tim, a Reneu, naviknutom
na buržoaski stil života (velika kuća u predgrađu, sportski auto, privatna
škola za sina) visi otkaz nad glavom. Rene izgleda kao salonski levičar, sa
raščupanom kosom i bradom, raspojasanom majicom ili košuljom, kao neodrasli
dečak kada se igra sa minijaturnom železnicom, i kao čovek naviknut na rizike i
inovativnost. Njegov bagaž je dvojak: u prvo vreme hunte je bio u izbeglištvu,
otac mu je bio komunista, nakon toga ima posao u firmi koja sarađuje sa
vlastima i suočen je sa dvostrukim nepoverenjem. Povrh toga, njegova bivša žena
Veronica (Zegras) je radikalna levičarka, a Rene je nije preboleo, želi da je
impresionira, spasi, zadivi, nadvisi, sve ono što parovi rade međusobno.
Film No je bio čileanski kandidat za poslednje Oscare, i
nije da nije imao nikakve šanse. Deo je labave trilogije o diktaturi u Čileu,
uz komediju Tony Mareno (2008), o
momku opsednutom Johnom Travoltom i filmom Saturday
Night Fever, i dramu Post Mortem
(2010), o radniku mrtvačnice uhvaćenom u životni kovitlac u doba neposredno
posle puča. Najinovativniji deo filma je korišćenje cinema veritea podignuto na
novi nivo. Iako je u pitanju fikcija, ceo film je snimljen sa ručnom kamerom, u
VHS stilu kućnih snimaka 80-ih, u formatu 4:3 i sa onim bojama koje se sve
stapaju u sivo-smeđu, kao na starim kasetama. Taj verite i chaos cinema sa
pratećim shaky-camom u većini slučajeva davi, ali ne i ovde, gde skoro na
dokumentaran način slika ipak fikcionu priču. Dokumentarnost je dodatno pojačana
veštim inkorporiranjem stvarnog dokumentarnog materijala, do nivoa da nam je
teško isprva prepoznati koji materijal je snimljen 1988, a koji 2012. godine.
Glumački, casting je dobar, a i glumci su se dobro potrudili
za svoje uloge. Gael Garcia Bernal donosi malo hollywoodskog glamura u film na
solidan način, i što je najvažnije, primereno za lik koji glumi. Ostatak
glumaca, Larrainov stalni saradnik Alfredo Casto, ali i ostali su na visokom
nivou. Priča je ispričana tekuće, film se lako prati, i što je najvažnije za
politički film: ne popuje, čak naprotiv, zauzima čvrst stav protiv popovanja
bilo koje vrste. Filmove ovakvog nivoa smo po pravilu dobijali iz Argentine i
donekle Brazila, a izgleda da im se sada priključuje i Čile. Budućnost
latinoameričkog filma se čini svetlom.
No comments:
Post a Comment