2012.
scenario i režija: Juan Solanas
uloge: Jim Sturgess, Kirsten Dunst, Timothy Spall
Upside Down je
film koji je oštro razdelio kritiku i publiku. Neki ga nazivaju originalnim,
inovativnim i revolucionarnim, drugi smatraju da je film toliko preterano glup,
da je skoro negledljiv. U pitanju je skupa francusko-kanadska koprodukcija
(60-ak miliona dolara), od produkcijskih kuća koje su izbacile nekoliko
bitnijih evropskih naslova u poslednje vreme, od kojih je najzančajniji The Artist. Čini se da Evropljani
pokušavaju da osvoje tržište na koje su Amerikanci imali monopol:
naučno-fantastične mega-produkcijske spektakle nabijene efektima. Prošle godine
imali smo simpatičnu trashinu Iron Sky,
mega-blockcuster Cloud Atlas i
konačno Upside Down.
Sva tri naslova imaju svoje specifičnosti, Iron Sky je film koji je promenio odnos
do finansiranja i pokazao kako se sa mnogo malih donacija i ulaganja od strane
privatnih lica preko interneta može u dogledno vreme realizirati film. Budžet
je smešan za hollywoodske standarde (7.5 miliona), ali čini se kao neverovatna
cifra za skupiti sa donacijama od po nekoliko (desetina) eura. Cloud Atlas pokušava da revitalizira
reditelje pomalo ispale iz velikih filmskih priča i napravi oštru konkurenciju
Hollywoodu. Upside Down ostaje pomalo
nejasan i kao projekat i kao konačni film, nije imao široku američku
distribuciju, evropske i azijske brojke nisu nimalo obećavajuće, a spoj skoro
nepoznatog autora i „vrućih“ glumaca nije baš česta ni sigurna investicija.
Pre nego što pređemo na film, reč-dve o autoru. Juan Diego
Solanas je Argentinac u Parizu, što je najčešće obećavajuća kombinacija (Gasper
Noe što se tiče filma, Astor Piazzolla što se tiče muzike). Iza sebe ima jedan
kratki film, jedan dokumentarac o umetnosti glume i jedan jeftini nezavisni
film (Nordeste, 2005) koji je osvojio
nagradu Un Certain Regard u Cannesu, ali nije imao široku distribuciju. Otkud
producentima poverenje u njega da uzmu njegov u najmanju ruku čudnu priču,
zaduže ga za scenario i režiju?
Solanas nije Noe, njegove ideje nisu ni produbljene, još
manje revolucionarne. Upside Down
počinje sa uvredljivo glupim voice-overom koji pokušava da nam nametne nemoguća
i glupa pravila nove fizike koja važe u filmu. U pitanju su dve planete sa
istom, ali suprotno usmerenom gravitacijom i sa dve potpuno drugačija sistema.
Gornja planeta je bogata i prosperitetna, a njena velika zla korporacija
Transworld surovo ugnjetava stanovništvo donje planete. Jedina vrsta koja
podnosi gravitaciju obeju planeta je ružičasta pčela i njen prah je osnova za
„ispravljanje“ gravitacije. Ok, ovaj nacrt zvuči kao koncept za priču koji bi
Philip K. Dick u teškom pijanstvu napisao na salveti u baru i prodao ga nekom
mladom i nadobudnom piscu za turu pića, ali šta se iza tog koncepta krije?
Krije se ljubavna priča o mladiću i devojci iz suprotnih
svetova. Seriously? Još jednom Romeo i Julija? Nažalost, da... Ovaj mučeni
Shakespearov par su čerečili kroz sve moguće koncepte, od američke srednje
škole (ono iživljavanje Bazza Luhrmana sa mladim DiCapriom i Claire Danes),
preko svih novotarijskih young adult filmova sa vampirima i sličnim pizdarijama
(Twilight, Underworld) do
postapokaliptičnog zombielanda (Warm
Bodies, 2013, inače simpatična zezalica) i čak nekog opskurnog srpskog promo
filma zvanog Guča, gde je Romeo – Rom. Čini se da ovaj par ima funkciju da ga
svako secka i slaže kako mu se svidi.
Tu dolazimo do nevolje postmodernizma. U postmodernizmu je
sve moguće, čak i kockasti točak i drveni šporet. Problem sa kvadratnim točkom je
da se ne okreće, a sa drvenim šporetom da izgori prilikom prve upotrebe. Kada
se postmoderno izražavanje poveri pametnim, elokventnim i smislenim ljudima
poput braće Coen, oni će napraviti sjajnu parodiju (Big Lebowski, Burn After Reading, A Serious Man) ili će spojiti
nekoliko stvarnih slučajeva u fikcioni krimić (Fargo). Kada se poveri nekome manje sistematičnom, rezultat može
biti rizičan, kao što je to slučaj sa Tarantinom (Kill Bill vol. 1 je bezvezno preterivanje kojem samo vol. 2 daje kakav-takav značaj, Django Unchained previše meša bitno sa
nebitnim) i njegovim filmskim mix-tapeovima, gde ima savršeno uspešnih i
savršeno besmislenih filmova.
Upside Down kuca
na previše vrata. Malo pokušava da bude hardcore SF koji izmišlja novi svet,
malo bi da bude kritika jaza između bogatih i siromašnih u današnjem svetu,
malo bi da bude romantična komedija. Za hardcore SF ima suviše šuplju i
nerazvijenu priču i kosmologiju. Za društvenu kritiku nije dovoljno utemeljen
ni razrađen i jako promašuje poentu priče (siromašni delovi naše planete nisu
siromašni zato što su vredni i pošteni, a došli su im neki zli ljudi sa nekom
zlom tehnologijom i porobili ih, nego su siromašni jer im je sistem
razmišljanja i vrednosti zastareo i jer ih vode najkorumpiraniji i najgori među
njima), da bi bio prava romantična komedija treba da bude malo elastičniji u
variranju jedne-te-iste ispričane priče. Da bi bio klasičan hitić, potrebna mu
je čvršća priča, konkretni negativac i bolja gluma.
Pored trapavo napisanog scenarija kojeg režija ne može da
ispravi, nikako ne pomaže ni gluma koja nije na visini zadatka. Jim Sturgess je
toliko užasan i toliko me je nervirao i kao narator i kao glumac da sam poželeo
da ga tresnem. Kirsten Dunst je slatkasta i zavodljiva, ali sa nedovoljno razvijenim
likom ne može bolje od toga. Timothy Spall je sjajan kao veseli buržuj, topao i
duhovit. Ostali glumci nisu pokazali ne znam kakve sposobnosti, ali sumnjam da
je to samo njihova greška, sa tako slabim scenarijem. Režijom Solanas ispravlja
neke od scenarističkih grešaka, ali od ovakve konfuzije nije moguće sastaviti
dobar film.
Istini za volju, film izgleda sjajno. Ono što spada u CGI
sada izgleda sjajno, ali pitanje je koliko će to dobro izgledati za koju godinu
(ako se filma iko bude sećao). Standardni old school efekti urađeni analogno će
izgledati sjajno uvek, a u ovom filmu je to antologijska scena sa plesnim
podijumom na kome se igra tango, a prostorija je zajednička za oba sveta.
Ipak, cela ta vizuelna lepota dodaje na frustraciju, što je
priča toliko loša. Osećamo se opljačkani gledajući tako vizuelno dojmljiv, a
duboko besmislen film. Kao da je priča tu samo da pruži bilo kakav labavi okvir
za pokazivanje umešnosti u vizuelnim efektima. Ne treba se ni truditi. Kome je do vizuelnog dojma,
neka pusti film, ugasi ton, sluša Bowia i gleda sliku. Drugačije, film je 100
minuta konceptualnog užasa.
No comments:
Post a Comment