2012.
režija: Thomas Vinterberg
scenario: Tobias Lindholm, Thomas Vinterberg
uloge: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp,
Alexandra Rappaport
The Hunt je film o
kojem svi pričaju, apsolutni festivalski hit i (već) vodeći u utrci za Oscara
za strani film za narednu godinu. Njegov reditelj Thomas Vinterberg je video
brojne uspone i padove u svojoj karijeri, kako evropskoj, tako i hollywoodskoj.
Njegova karijera se ne može nikako nazvati konzistentnom, bio je jedan od
osnivača Dogme 95, da bi se kasnije toga odrekao, snimio festivalsku hitčinu The Celebration (1998), ali i
zanimljivi, ambiciozni, epični, uvrnuti cross-genre flop It's All About Love (2003), da bi se vratio u centar kritičkog
interesa sa izvrsnom socijalnom dramom Submarino
(2010), koja se bavi marginom u navodno uređenom skandinavskom društvu.
The Hunt ostaje na
terenu socijalne drame, ali se bavi drugim, veoma kompleksnim temama. Jedna od
tema kojima se film posvećuje je anatomija jedne panike, nastala usled lažnog
optuživanja vaspitača u vrtiću Lucasa (Mikkelsen) za seksualno zlostavljanje
jednog deteta (Wedderkopp). Bilo bi potpuno pogrešno igrati igru svaljivanja
krivice na jednu ili drugu osobu ili instancu. Lucas nije kriv, i to je jasno.
Paniku je u startu napravila direktorka vrtića, ali ona je samo vršila svoju
dužnost u zaštiti dečijih prava. Psiholog koji je pozvan za kontrolu štete je
detetu postavaljao sugestivna pitanja, iako je dete pokušalo da objasni da je
reklo glupost. Svi psihološki simptomi seksualnog zlostavljanja su relativno
općeniti, i mogu se povezati sa raznim stvarima. U ovom slučaju je
zanemarivanje od strane roditelja, oca alkoholičara (Larsen) i svadljive majke.
Međutim, kada se pokrene panika, koja je po pravilu neosnovana, razmere je
teško predvideti. Tako su i druga deca pod pritiskom sredine lažno optužila
vaspitača, a sredina se pripremila za linč. Sve je zasnovano na predrasudi da
deca ne lažu, što je u psihologiji dokazano kao pogrešno.
Tu dolazimo do drugog bitnog aspekta filma, onoga što bi
Radomir Konstantinović nazvao filosofijom palanke. Radnja filma se dešava u
malom gradiću sa jakim osećajem zajedništva. I percepcija toga je uglavnom
pozitivna: ljudi se moraju držati zajedno, pomagati, zabavljati, rešavati
probleme. Problem nastaje kada zajednica nekoga uzme na zub kao što je uzela
Lucasa, kome će skoro svi okrenuti leđa. Neće smeti da ulazi u jednu jedinu
radnju u gradu, ili u kafanu ili u socijalnu posetu. Da ne pominjemo da je
ostao bez posla i da je na udaru sve njegovo: od kuće do familije. Devojka će
mu okrenuti leđa, a pored njega će ostati samo jedan vispreni prijatelj i sin.
Još jedan aspekt filma je rasprava o savremenom odgoju dece i tome koliko su „liberalna“
društva, poput Danskog, spremna da donesu preuranjene zaključke kada je u
pitanju zaštita dece, potrebna ili nepotrebna. Nema sumnje da je pedofilija
grozna stvar i da je treba istraživati i kažnjavati, ali to ne znači da je linč
dozvoljen.
Negde na dve trećine filma Lucas je zvanično oslobođen
optužbi, posle provedene noći u zatvoru. Dokaza za zlostavljanje nije bilo,
optužbe su bile izmišljene. Međutim, to je rulji bio signal za to da se pedofil
Lucas izvukao iz nekog već razloga. Rulja pojačava pritisak, jer loš glas ne
može oprati ni sudska presuda.
I tu film pomalo pada, pre svega u scenariju. Motivacija
likova, strana u sporu, se gubi, postupci postaju arbitrarni, događaji se nižu
bez reda i smisla. Sa još jednom „rukom“ scenarija ili sa boljim režijskim
postupkom to bi bilo rešeno, i „shocker“ na kraju tu služi da malo popravi
stvari, ali utisak je da su autori gledali da priču završe, bez preteranog
objašnjenja. Režija je, inače, dobra i sigurna, obilje krupnih kadrova pruža
sjajnim glumcima priliku za sitnu gestikulaciju i mimiku, što oni obilato
koriste. Mikkelsenova mikro-gluma je apsolutno sjajna, Larsenova je skoro na
tom nivou i to smo od njih dvojice očekivali. Obojica su jako versatilni glumci
sa dugim i uspešnim karijerama. Annika Wedderkopp kao debitantkinja pokazuje
iskrenost, ležernost i veliki talenat.
Smuljana poslednja trećina nije najveći problem filma. Iako
su teme zahtevne i kompleksne, i obrađene jako dobro, problem je što smo taj
film u većoj ili manjoj meri već gledali. Snimljen je HBO-ov film prema
istinitom događaju Indictment: The
McMartin Trial (1995) koji se bavi moralnom panikom usled navodnog
zlostavljanja dece u jednom američkom vrtiću, osudom pre suđenja, tretmanom
zajednice i bolesnim ambicijama državnih instanci.
I pored toga The Hunt
je dobar film, i deo fame koja se diže oko njega opravdana. Onaj neopravdani
deo je posledica veoma sračunatog marketinga, pojavljivanja na brojnim
relevantnim festivalima i odlaganje bioskopske distribucije, ne bi li film ušao
u zvaničnu konkurenciju za Oscara. Videćemo koliko će taj marketinški trik
pomoći, do sada je u principu uspevao.
No comments:
Post a Comment