2013.
režija: Gore Verbinsky
scenario: Justin Haythe, Ted Elliot, Terry Rossio
uloge: Johnny Depp, Armie Hammer, William Fichtner, Tom
Wilkinson, Ruth Wilson, Helena Bonham Carter, James Badge Dale
Skupila se ekipa iz Pirates
of The Caribbean da napravi nešto slično što se bavi nečim što nisu ludi
pirati nego ludi Divlji Zapad. Producent Jerry Bruckheimer, Disney Studio,
reditelj Gore Verbinsky, scenaristički trio i Johnny Depp su tu da nam pruže
malo čistokrvne uvrnute zabave. Ne baš.
Budimo realni, i Pirates
su pomalo smorili. Prvi je zabavan i inovativan, ekranizacija tematske vožnje u
lunaparku je dosta neobičan koncept. Sa drugim su sačekali dovoljno vremena i
razmišljali šta bi i film je bio solidan i zabavan, ništa posebno. Treći je već
nalepljen, ali ljudi vole trilogije, Četvrti potpuno nepotreban za film, pre
svega zato što su makli većinu „pomoćnih“ likova, nadajući se da će započeti
novu trilogiju. Najavljen je i peti deo, opet sa novim rediteljem. Inovativnost
i filmski kvalitet nisu jedini uslovi za uspeh, i bolji i lošiji filmovi iz Pirates serijala zarađuju astronomske
cifre, publika se vezuje za likove, neki i odrastaju s njima, a Johnny Depp je
podigao blesavljenje i kreveljenje na novi nivo i privlačio pažnju na sebe.
I to je problem, jer se Johnny zatvorio u kavez u kome se
oseća sigurno, igrajući čudake i ludake po umetnički nezahtevnim
preproduciranim spektaklima, izbegavajući ozbiljne uloge u zahtevnim filmovima.
Što je najgore Johnny Depp je dobar glumac sa više od nekoliko dobrih uloga u
svojoj prošlosti. Nažalost, njegovi filmovi koji nisu u domenu fantazije ili
horor-komedije u poslednje vreme slabo prolaze kod publike i kritike, delom i
zbog toga što Johnny ne može da ih iznese na isti način kao pre 15 godina. Bilo
je pitanje dana kada će neki njegov tipičan film zveknuti na box office-u.
The Lone Ranger je
sinonim za promašaj. Dugo očekivan i odgađan, loše zamišljen od početka, sa
odstupanjem od originala tako da bi se približio idealu filma sa Johnnijem
Deppom, sa problemima oko pronalaženja reditelja, sa pogrešnim izborom glumaca,
sa obiljem jeftinih trikova i nervirajućih detalja, ovaj film je recept za
katastrofu. Kritika ga je dočekala na nož, autorski tim kaže da su se kritičari
„kladili protiv njih“, maliciozno pisali prikaze unapred itd. Da se odmah
ogradim od njih, nisam ni pratio vesti o ovom projektu, a prikaz pišem po
odgledanom filmu. I ako im ja budem kriv za neuspeh na ex-yu tržištu, onda
svaka im čast, zaslužili su.
U pitanju je papazjanija od raznih motiva iz raznih
westerna, sa formuličnom i nepamtljivom pričom punom generičkih rešenja, sa
obiljem manjih, rubnih zapleta, i nemaštovito režirana. Originalna legenda o
usamljenom rendžeru je priča o teksaškom rendžeru crncu, koji je preživeo
Građanski rat u Konfederaciji (što je bio priličan uspeh) i kasnije imao
uspešnu šerifsku i revolverašku karijeru. Već u originalnoj radio-verziji iz
tridesetih je ta priča distorzirana, usamljeni rendžer postaje veteran
južnjačke vojske koji oblači belu uniformu i sveti se banditima, izdajnicima i
neprijateljima Juga. Da li je neko video sličnost sa KKK? Filmske ekranizacije
iz 50-ih i TV serija su bile lake i nepamtljive limunade, ali su solidno
prolazile kod publike. Kasnije ekranizacije su redom bile slabe, kao da je The Lone Ranger bio uklet (ili samo loš)
koncept. Disney i Bruckheimer su rešili da iskoriste legendu za okosnicu svoje
verzije, usput ubacujući motive od Peckinpaha (dilema o progresu koji će
uništiti Divlji Zapad), preko spaghetti westerna (osvetnik koga niko ne
poznaje, mitraljezi, muzika koja pokušava da uhvati duh Enia Morriconea) do Dead Man (mudri Indijanac i šeprtljavi
belac) i Little Big Mana (užasno
našminkani Johnny Depp kao jako stari narator). Da li sam zaboravio pomenuti i Back To The Future III, Indianu Jonesa III,
Wild Wild West i Tarantinove i Rodriguezove over the top kolaže? Da, ima i
toga... Povrh toga, Lone Ranger postaje film o njegovom pomoćniku Tontu (Depp),
a sam rendžer (Hammer) biva degradiran u pomoćnika ograničenih sposobnosti i
inteligencije. Kada se tome dodaju klišeizirani likovi i njihovi nelogični
postupci, dobijamo nešto nalik na ekranizaciju kompjuterske igrice sa niskim
AI-em.
Vizuelni identitet filma je prenabudžen CGI-em, ali dobar
utisak ostavljaju ton i koreografija statista i kaskadera. Muzika je očajno
izabrana, što ne priliči Hansu Zimmeru i uglavnom se svodi na očekivani izbor
previše poznatih tema. Glumci su očajno izabrani, Hammer nema ni snage ni
harizme da parira Deppu, Fichtner je jednodimenzinalni negativac (u njegovu
odbranu, i lik je tako napisan), Tom Wilkinson u svojoj ulozi sofisticiranog
negativca pokazuje glumačkog znanja koliko i komad šperploče, Ruth Wilson svoju
dosadnu ulogu igra na dosadan način, a ni Helena Bonham Carter nije puno bolja
kao madamme sa pištoljem u nozi od slonovače (ne zajebavam se). John Badge Dale
gine negde na trećini, ali mi nije nedostajao. Da bi jad bio veći, imamo ne
jedno, nego dva iritantna derišta koji šmiraju, cmizdre i zapitkuju. U tom
kontekstu, Johnny Depp je dodatni kamen oko vrata za ovaj film, i u
finansijskom i u glumačkom smislu, jer blesavljenje nije isto što i gluma, a
ovde bi i gluma teško održala film iznad vode. Ni njegov lik nije maštovito
osmišljen, on je bazično uvrnuti indijanski šaman i možemo ga strpati u isti
koš sa stereotipima kao što su magični crnja i premudri kosooki učitelj.
Rasizam niskog profila na delu.
Ako baš tražimo dobre aspekte filma, naći ćemo nešto blesave
over the top akcije, mada se i ona ponavlja i, logično, obilje slapstick momenata.
Naći će se tu i pokoji duhoviti one-liner, čak i nagoveštaj humorističkog
ping-ponga, ali ni to ne deluje prirodno ili improvizovano. Uostalom, sve smo
to već videli u Pirates of The Caribbean,
a i u starijim naslovima. Negde na marginama priče naći ćemo i male nagoveštaje
društvene kritike (cena progresa, masakr nad Indijancima), ali to nije dovoljno
razrađeno. Sa druge strane nam iznad glave visi ideja o osvetništvu kao rešenju
kada je zakon nemoćan, što je vrhunska naivnost.
Sve u svemu, The Lone
Ranger je na kratke trenutke zabavan film, ali veći deo vremena umara
gledaoca. Određene formule se mogu samo toliko puta ponoviti. Određene formule
se teško variraju. Fokus grupe umeju biti nesiguran parametar i treba poslušati
zdrav razum i zaboraviti na snimanje ovakvih skupih promašaja. Nekoliko
implikacija ovog filma nisu u skladu sa „klinačkim“ PG13 rejtingom. Sa druge
strane, tretman teme je klinački. Sa treće strane, klinci više ne kuže western,
što ovakav film čini izlišnim. Ako se loš trend na blagajni nastavi, možda se
izvučemo i ne dobijemo nepotrebni, još manje smisleni nastavak.
No comments:
Post a Comment