2012.
režija: Neil Jordan
scenario: Moira Buffini
uloge: Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Sam Riley, Daniel
Mays, Caleb Landry Jones
Neil Jordan je autor brojnih i različitih filmova, ponekad
autor sa snažnim potpisom, a ponekad majstor rediteljskog zanata. Njegov
najveći komercijalni uspeh je bio Interview
With a Vampire (1994), film koji je izvršio omanju revoluciju u žanru
vampirskih filmova i stvorio nove standarde za vampirsku priču: potvrđivanje
ili opovrgavanje vampirskih legendi, međusobni odnosi protagonista i politika
vampirskih klanova. Vampiri nisu više bili monstrumi iz kasno-romantičarske
gothic literature, dobili su ljudske težnje, strasti i slabosti. Revolucija je
išla dalje, preko akcionih filmova tipa Blade
i Underworld serijala, do Twilight serijala, teenage vampira
posutih sjajilom i opterećenih klinačkim ljubavima i do southern gothic
televizijske sapunice True Blood.
Byzantium pokušava da nas vrati na trag Jordanovog hita, ali previše vremena je
prošlo da bi u tome uspeo.
Kao i prethodnik, i Byzantium
priča dve paralelne priče, jednu o trenutnim nevoljama majke Clare (Arterton) i
kćeri Eleanor (Ronan), koje su pobegle iz prethodnog grada posle dva ubistva.
Obe su stare dvestotinjak godina, ne poznaju druge vampire, Clara je
prostitutka, a Eleanor je ostala u telu tinejdžerke. U novom okolišu se
smeštaju u zatvoreni pansion Byzantium, gde živi Noel (Mays) i gde Clara otvara
javnu kuću. Eleanor ide u školu i uspostavlja kontakt sa Frankom (Landry
Jones), momkom koji pati od leukemije. Ono što Clara zna, a ne otkriva, je da
im je za petama konzervativno (i ekskluzivno muško, naravno) vampirsko
bratstvo, od kojih jedino Darvell (Riley) gaji izvesne simpatije za jedine dve
vampirice. U seriji flashbackova, koji su kraći nego u Interview, ali zato brojniji, saznajemo ponešto o vampirima, o
Clarinim Eleanorinim nedaćama pre nego što su postale vampiri, a i posle toga.
Treba primetiti da je Twilight prejak
uticaj, i vampiri nisu više bića noći, nego samo i isključivo krvopije. Sa
druge strane, revitalizovana je hipoteza o vampirima kao tragičnim stvorenjima,
osuđenim na večnost usamljenosti.
Priča je već ispričana nekoliko puta, Neil Jordan sa
flashbackovima budi sećanja na Interview
With a Vampire, koristeći delom svoju snagu u pripovedanju kostimiranih
drama i istorijskih filmova. To što je fabula predvidljiva od Byzantiuma ne pravi besmisleno sranje,
naprotiv. Ovde je važna atmosfera i važni su likovi, kako dve glavne junakinje,
tako i epizodni. Važan je i intrigantan podtekst filma. Pa krenimo redom: film
izgleda prelepo, snimljen u rustičnim tamnim tonovima, začinjenih sa nešto
plavih u rasponu od ledenih do tirkiznih i blještavo belih tonova boje. Kamera
je čvrsta i sigurna, film ima svoj omer krupnih kadrova i dalekih totala,
pomalo podsećajući na Loacha i njegove socijalne drame. Chaos cinema je potpuno
izbačen iz ovog filma, nema ni nepodesnih igrarija sa digitalnim formatima, i
film vizuelno deluje otmeno, ali nikako zastarelo. CGI efekti su svedeni na
minimum (ptice i crvena reka), pa je film otporan na starenje. Nekoliko
nasilnih scena predstavljaju vampirski horor začin, ali nisu specijalno nove na
tom polju. Muzika podvlači ton filma i sjajno se uklapa u celokupnu atmosferu.
Odnos između dve junakinje zaista podseća na familijarnu
dinamiku, obe su oslikane detaljno (izvorni tekst vuče korene iz teatra, što
objašnjava akcentuaciju na likovima pre nego na fabuli). Clara je zavodljiva i
ima alternativno-droljasti šarm opasne devojke koja je u stanju da se brine za
sebe i svoje. Gemma Arterton je pravi dragulj na ekranu i svom liku daje lični
pečat. Eleanor je izrazito starmala i svojih 200 i nešto godina oseća kao teret
na nejakim plećima. Saoirse Ronan se čini kao pravi izbor za tu ulogu, dovoljno
je mlada i ima odgovarajuću moć transformacije. Njeni naslovi u poslednje vreme
nagoveštavaju hollywoodsku budućnost. Noel i Frank su čudne ptice, svaki na
svoj način. Noel je ostareli mamin dečko, ne naročito sposoban za samostalni
život i nostalgičan za boljim vremenima, a vidi se da je njegov pansion, ali i
celi gradić na obali, video i bolje dane. Van melodrame, nema puno likova kao
što je Frank, mladih i terminalno bolesnih, povučenih, otuđenih i beskrajno
tužnih. Frankova namena je da bude srodna duša sa Eleanor, a ne okidač za suze
gledalaca. Jedina klišeizirana klika su bratstvo vampira, više nalik morbidnom
tajnom društvu nego dekadentima iz romana Anne Rice.
Subtekst filma je izrazito feministički, što je prilično
inovativna kombinacija. Muško vampirsko tajno društvo koje prima samo
„pristojnu i časnu gospodu“ na rubu smrti je uspela metafora na
konzervativizam, bilo patrijarhalne sredine, starih bogataša ili generalno muških
klanova i ekipa, gde za žene nema mesta, i gde su one uvek uljezi koje treba
izbaciti ili su makar pod lupom i često primorane da se dokazuju muškarcima ili
da budu čak i oštrije od njih. Nisam siguran koliko to drži u današnjem svetu,
gde smo zamalo dobili amričku predsednicu, gde imamo nemačku kancelarku, gde
žene vode velike kompanije i imaju izbor i šanse za karijeru. Scenaristkinji
možemo verovati na reč, ili ne, to je naše pravo, ali njen stav i ugao gledanja
možemo razumeti, jer ga je izložila dovoljno jasno i argumentirano.
Sve u svemu, Byzantium
je osvežavajući film koji pokušava da makar malo vrati vampirske filmove
unazad, u vreme pre Twilighta. Druga
stvar je originalni kontekst koji ruši američku pop-kulturnu teoriju o
vampirima kao horor inačici liberala i stranaca u konzervativnom društvu.
Problem nastaje u tome što u pogledu samih vampira Byzantium ne donosi ništa novo, i što bi vampirska tematika možda
bila odbojna za odraslije i zahtevnije gledaoce, a tužna i ozbiljna atmosfera
mogu biti odbojni za gledaoce koji traže vampirsku zabavu, akcionog ili
sapunskog tipa. Byzantium je za mene
i moju generaciju osvežavajući retro film koji nas pomalo podseća na Lestata,
Louisa i ostale vampire naše mladosti. Problem je što je nas, ostarelih
darkera, ipak premalo među današnjom publikom.
No comments:
Post a Comment