režija: Fisher Stevens
scenario: Noah Haidle
uloge: Al Pacino, Christopher Walken, Alan Arkin, Mark
Margolis, Julianna Marguiles, Lucy Punch, Addison Timlin
Ponekad, samo ponekad, film se može svesti samo na jednu
dimenziju, poput scenarija, režije, montaže, pa čak i specijalnih efekata. Kada
je jedna dimenzija filma dovedena do savršenstva, sve druge postaju manje
bitne. Kada je u pitanju Stand Up Guys, ta dimenzija su glumci, kako u glavnim,
tako i u sporednim ulogama. Ovaj balans eminentnih lidera i nadolazećih
epizodista čini ovaj film vrhunski zabavnim, usuđujem se reći čak i sjajnim
gledalačkim iskustvom.
Priča je ispričana već nekoliko puta, i to autori čak i ne
skrivaju, kombinujući stylish citate sa opštim mestima krimi-komedije. Režija
je rutinerska, vizuelni identitet pomalo retro, akcija i dijalog izbalansirani
u montaži. Ali kada ste videli Al Pacina i Christophera Walkena u istom filmu,
u istom kadru? Ne, ne računa se spot Alal vera od Beogradskog sindikata. (Iako
bi odgovor bio možda duhovit, ali bi ujedno imao auru džiberskog lifestyla,
spitfire jakni sa krznom, trenerki, kajli i airmaxica.)
Dozvolite mi malu digresiju. Kada se spajaju velike zvezde
po prvi put, očekivanja od filma su visoka. Ta visoka očekivanja su već
pokopala dve saradnje Al Pacina i Roberta De Nira. U drugom delu filma
Godfather, njih dvojica su bili razdvojeni vremenskim okvirom (De Niro je igrao
Pacinovog oca u mladosti), a istini za volju, obojica su tada bili relativno
mladi glumci, sa statusom zvezda, a ne legendi. Film Heat (1995) Michaela Manna
se reklamirao očekivanjem da ćemo videti dvojicu glumaca u istom kadru, i oko
te jedne centralne scene u dineru se čini da je izgrađen celi film, nabijen
akcijom i dijalogom, čija je jedina poenta pokazivanje umešnosti njegovog
autora. Da stvar bude najčudnija, ne mogu tačno da se setim da li su se njih
dvojica ZAISTA pojavili u istom kadru, makar to bio jedan beznačajni total za
uvod u scenu. Onda smo očekivali Righteous Kill (2008) koji nam je doveo dvojicu
glumaca u više od jedne zajedničke scene, i film je lepo počeo u scorseseovskom
stilu kafanske priče sa vrelih newyorških ulica, ali se utopio u moru
„neočekivanih“ obrta i opštih mesta pandurskih filmova. Pacino i Walken su
radili zajedno na filmu Gigli (2003), u velikoj meri zaboravljenom i lošem
filmu, i obojica su tu imali ne naročito značajne epizode. Stand Up Guys se
onda može računati kao njihova prva prava saradnja.
Pacino snima relativno malo filmova u poslednje vreme,
uglavnom u okviru krimi žanra, igrajući glavne i poneku epizodnu ulogu, a shema
njegove selekcije se ne može utvrditi. Walken je nešto aktivniji, njegovi
likovi su više ukalupljeni, često epizodni, koji oslikavaju umor i potrošenost
života. Istini za volju, Walken je izgledao umorno i kad je bio mlađi (setite
se samo filma The King of New York). Treći član bande ostarelih kriminalaca je
Alan Arkin, najvidljiviji među njima u poslednje vreme, nominovan za Oscara za
epizodnu ulogu u filmu Argo. Kao Stand Up Guys, ostarela pljačkaška banda, oni
imaju neponovljivu filmsku hemiju, dajući celom delu patinu sećanja na bolje
dane. Sa druge strane, epizodisti (epizodistkinje?) dodaju filmu svežinu novih
vremena, i možda svetlije budućnosti.
Da se samo malo osvrnemo na priču, Val (Pacino) izlazi iz
zatvora posle 28 godina robije. Robijao je zato što je bio ispravan momak i
nikoga nije otkucao nakon pljačke koja je pošla po zlu. Dočekuje ga Doc
(Walken), koji je od bivšeg gazde Claphandsa (kako samo nastaju mafijaški
nadimci, da mi je znati...), igra ga Margolis, dobio zadatak da svog najboljeg
prijatelja ubije prvog dana kada ovaj izađe na slobodu. Claphands drži Doca u
šaci, a Doc odlaže neminovno, što je duže moguće, trudeći se da prijatelju
pruži što častan odlazak na onaj svet, koliko je to moguće. Njih dvojica će
krenuti u poslednju avanturu, u klubove, na klopu, na kurve, pokupiće trećeg
člana tria fantasticus, Hirscha (Arkin), ukrašće auto, spasiće jednu devojku i
pomoći joj da se osveti kriminalcima koji su je silovali. Međutim, vreme će im
biti neprijatelj... Hirsch će u toku noći umreti nakon ispunjene zadnje želje,
a prijatelji će ga tajno sahraniti, i u tome će im pomoći njegova kćer. Hoće li
Doc ubiti Vala, ili će se njih dvojica uputiti u borbu bez šansi protiv
Claphandsa i njegove bande?
U toku avanture će se susresti sa kćerkom nekadašnje madamme
(Punch), simptičnom boničarkom, Hirschovom kćerkom (Marguiles, zanimljiva
reminiscencija na njenu najpoznatiju ulogu u seriji E.R), još simpatičnijom
konobaricom (Timlin) i još nekoliko žena. Setting avanture je neimenovani grad,
na nekom natpisu se vidi da je u pitanju St. Louis, ali film je snimljen u Los
Anglesu, u manje hollywoodskoj atmosferi nego većina filmova, u starijem delu
grada. Ulice su uglavnom prazne, atmosfera je skoro beznadna. Kao i u pričama
glavnih glumaca, vidi se da je grad, ali i svet, video bolja vremena.
I to bi bilo to, što se prikaza tiče. Moja preporuka je da
se film svakako pogleda, bez očekivanja spektakla. Kao što sam već rekao,
glumci drže film iznad vode, njihova hemija je toliko moćna da se može
zaboraviti na ostale, već viđene ili prosto nelogične aspekte filma. Za
ljubitelje krimića, ovo je nezaboravno iskustvo, za ostale više nego pristojno.
No comments:
Post a Comment