kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Johannes Nyholm
uloge:
Leif Edlund, Ylva Gallon, Katarina Jakobson, Peter Belli, Morad Baloo
Khatchadorian, Brandy Litmanen
Iza
blesavog, detinjastog naslova izvučenog iz dečje pesmice o zaklanom
pevcu krije se jedan od uvrnutijih žanrovskih filmova ove sezone. I
u njemu nema ničeg dečijeg i nevinog, naprotiv: švedski reditelj
Johannes Nyholm se, kao što je to već demonstrirao u svojim
kratkim filmovima i prvencu The Giant, bavi realističnim,
važnim temama, u ovom slučaju žalovanja i disfunkcionalnosti
parova, na jedan nadrealan, košmaran, pa čak i sadistički način.
Film je imao premijeru na Sundance Festivalu, a nedavno je prikazan u
Karlovym Varyma.
Tročlana
familija maskirana u antropomorfne zečeve je na izletu u gostionici
gde proslavljaju rođendan kćeri Maje (Jakobson) uz hranu i
bizarni nastup komičarske trupe. Majka Elin (Gallon) se
otruje hranom i cela familija biva prebačena helikopterom u bolnicu
pre nego što proslava bude gotova. Sutradan, međutim, majka i otac
Tobias (Edlund) ne uspevaju da probude svoju kći - ona je
misteriozno preminula u snu.
Tri
godine kasnije, par nevoljno odlazi na godišnji odmor. Njihovo
žalovanje se pretvorilo u rutinu pasivne agresije i verbalnog
zlostavljanja i sva je prilika da odmor to popraviti neće. Elin se
duri oko pogrešnog sladoleda koji joj je Tobias kupio na benzinskoj
pumpi i definitivno nije oduševljena idejom o kampovanju u prirodi.
On, pak, baš na tome insistira tako da čak bez najave skreće u
šumu gde usred noći postavi šator.
Zujanje
komaraca je tu tek prvi znak nevolje, a Elinino uriniranje u prirodi
je uvod u pravu pravcatu nevolju. Kao grom iz vedra neba se na tom
mestu pojavljuje menažerija čudnih i pretećih likova,
starovremenski vašarski zabavljač (danski muzičar Peter Belli),
grmalj koji nosi mrtvo prase (Khatchadorian) i divljakuša
koja vodi opasnog psa (Litmanen). Oni svakako nemaju dobre
namere i dvojcu se ni u kojem slučaju ne piše dobro. Šta god
pokušali, izginuće brutalnom smrću, iznova i iznova u košmarnom
snu.
Motive
viđene u drugim filmovima ovde nije teško prepoznati. Tako imamo
von Trierov Antichrist u osnovi priče (par koji je
izgubio dete pa žaluje u izolaciji), Hanekeovo remek-delo
Funny Games (napad neznanaca na relativno komfornu
egzistenciju koja se može tumačiti kao misija šokiranja
buržoazije), mehaniku komičarskog klasika Groundhog Day u
kojoj likovi proživljavaju iste događaje iznova i iznova kao u
kakvoj uvrnutoj kompjuterskoj igrici i "nightmare logic"
tok koji je vrlo fluidan, ali bez nekakve čvrste konvencionalne
logike, pa čak i ubačene animirane sekvence poetičnog, ali pomalo
morbidnog karaktera.
Ono
što je iznenađujuće u celoj toj mešavini poznatih ideja je lakoća
sa kojom to kod Nyholma radi i ostavlja trajni utisak na gledaoca,
ali i originalnost koju na kraju krajeva autor postiže. Razlog tome
može biti duboka ukorenjenost u realnosti jer je dinamika para koju
Nyholm ovde prikazuje savršeno uverljiva, kao i osećaj koji i
Tobias i Elin imaju da je sve što urade - pogrešno, ali ne mogu
protiv sebe, pa moraju jedno protiv drugog. Takođe, veliko otkriće
ostavljeno tačno za kraj, premda nonšalantno nagovešteno na samom
početku, itekako ima efekta i logike, pa zbog toga otvara novi nivo
za tumačenje filma.
Nekim
gledaocima sadizam koji Nyholm demonstrira prema svojim likovima može
biti problematičan, ali recimo da se tu radi o cepidlačenju i
nepotrebnoj moralizaciji jer sam dizajn negativaca takav da nema i ne
može imati dodirnih tačaka sa realnim svetom. Dizajn filma inače,
što vizuelni, što zvučni, tako je izbalansiran između
realističnog i surealnog da se čini kako se Koko-di Koko-da vrlo
vešto prebacuje iz jednog "sveta" u drugi. Naravno, brojne
repeticije bez produbljavanja ispitivanja materije, odnosno površnost
nasuprot nastudiranom dizajnu, uzimaju svoj danak u ritmu filma od
sredine prema kraju, ali to je tek minoran problem kojem se može
suprotstaviti kontra-argument da se žalovanje i depresija kreću u
krugovima i da njihove žrtve zapravo tapkaju u mestu i ne izvlače
nove spoznaje tako lako. Na kraju, iako je bilo mogućnosti da film
bude remek-delo (nije, ali je svejedno dobar), možemo se zadovoljiti
njegovim konačnim dometom i činjenicom da nam neke sekvence do u
detalj neće tek tako izleteti iz memorije.
No comments:
Post a Comment