kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Veronika Franz, Severin Fiala
scenario:
Veronika Franz, Severin Fiala, Sergio Casci
uloge:
Riley Keough, Richard Armitage, Alicia Silverstone, Jaeden Lieberher,
Lia McHugh
Pre
četiri godine Veronika Franz i Severin Fiala su
pošteno uzdrmali horor-scenu sa svojim dugometražnim prvencem
Goodnight Mommy koji se kroz izraz sporovoznog, atmosferičnog,
misterioznog horora zapravo bavio porodičnim odnosima, tugovanjem i
različitim reakcijama na isto. Film nas je počastio sa nekoliko
strašnih, dojmljivih scena koje se urezuju u pamćenje i izuzetnim
osećajem za prostor. Dvojac je od tada stekao u neku ruku kultni
status i osigurao sredstva za svoj prvenac na engleskom jeziku. The
Lodge je imao premijeru na Sundance Festivalu uz uglavnom jako
pozitivne kritike, a svoju internacionalnu i evropsku premijeru
upravo u noćnom programu u Karlovym Varyma.
The
Lodge u prvom planu opet ima porodicu i porodične odnose, ovog
puta dodatno oneobičene činjenicom da nije u pitanju biološka, već
stečena porodica, dok je dodatni adut za jezivu atmosferu opet
izolacija, ovog puta zavejana kuća za odmor u kojoj se ionako
neskladni odnosi dodatno ruše. Iz ovog opisa prve asocijacije su
svakako njihov prethodni film, prošlogodišnja horor-senzacija
Hereditary i, naravno, The Shining, ali je The Lodge
sve pre nego derivativni filmski uradak.
Richard
(Armitage) i Laura (Silverstone) prolaze kroz prilično
buran razvod koji nju gura u duboku depresiju. Njegovo insistiranje
da proces ubrza i finalizira da bi se oženio svojom novom devojkom
Grace (Keough) Lauru, pak, gurne preko ivice, u jedno od
najšokantnijih filmskih samoubistava koje smo imali prilike da
vidimo. U centru razvoda, kako to obično biva, kao žrtve stoje
njihova deca, Aidan (Lieberher) koji je na pragu puberteta i
nešto mlađa Mia (McHugh). Bez potrebe za posebnim
objašnjavanjem, oni nisu baš skloni Grace i krive je za samoubistvo
njihove majke, a očevi pokušaji da ustroji novu porodicu s
pripadajućom dinamikom daleko su od plodonosnih.
On
zato dolazi na ideju da njih četvoro skupa provede zimu u relativnoj
izolaciji, u iznajmljenoj kući za odmor ne bi li se saživeli
međusobno, što je problem imajuči u vidu tvrdi stav dece, naročito
Aidana, ali i Graceine nesigurnosti, anksioze, čudnu, gotovo
sablasnu vibru koju odašilje, a naročito njenu misterioznu i
prilično nekonvencionalnu prošlost koju pokušava da sakrije i
potisne, a koja ima veze sa tim da je ona jedina preživela članica
samoubilačkog kulta). Kada Richard ode na neodložni službeni put
pred Božić, a kuću zatim pogodi mećava, njihova sposobnost da
prežive zajedno će se naći na teškom iskušenju, naročito zbog
toga što se u i oko kuće dešavaju vrlo čudne, čak neobjašnjive
i verovatno natprirodne stvai: hrana i predmeti nestaju, kućni
ljubimac se muva u i oko kuće što inače ne radi, a klinci i Grace
prebacuju krivicu sa jednih na druge.
Prva
stvar koju Franz i Fiala ruše je zabluda da su deca po definiciji
nevina i nesposobna za mržnju ili hladni prezir jer već njihovi
nehajni nestašluci mogu da budu surovi. Nije to novo u žanru,
jezivo dete kao antipod magičnom je provereni horor-standard i mnogi
horori kapitaliziraju na toj inverziji. Međutim, autorski dvojac
ovde u kreativnom smislu odlazi nekoliko koraka dalje i izvan
uvreženih klišea. Ono što strašno kod Aidana i Mie nije to što
su monstruozne mašine za mučenje i ubijanje, nego upravo to koliko
su normalni (kao sva ostala deca), ali jednako tako sposobni za
složene psihološke igrice u kojima zapravo ne žele da joj
permanentno naude, nego je zezaju bez mere, pritom neznajući da su
njene anksioze i nesigurnosti tempirana bomba.
Jednom
kada se uloge promene i kada Grace ode preko ruba pameti, njeno
ponašanje postaje nepredvidljivo, efikasno opasno za sve oko nje,
ali jezivo dosledno idealima koje propoveda. Ma koliko se ludačkim
njeni postupci činili, oni su ipak itekako motivisani i ukorenjeni u
njenom karakteru, odrastanju, naučenom iskustvu...
Ova
u suštini komorna priča ograničena na troje do petoro likova dosta
zavisi od glumaca. Franz i Fiala tu imaju i sreću da su uspeli da
izaberu glumce koje su hteli, a koji spadaju u red najboljih i
najinteresantnijih u svojoj generaciji (Jaeden Lieberher, Lia McHugh
i Riley Keough se tu posebno iskazuju, a dinamika među njima je
izuzetna), ali pokazuju i zavidan nivo znanja u smislu vođenja njih
kroz uloge, naročito po pitanju finog podešavanja emotivnog
registra koji se od njih zahteva od scene do scene. Film je,
zahvaljujući tome, ali i savršeno preciznoj montaži ritmičan i
glatko teče sve vreme sa šokovima na tačno određenim mestima koji
nisu banalni kao što su to u pravilu takvi momenti u "mainstream"
hororu.
Tehnički,
film je takođe izvanredan, što zahvaljujući impresivnoj
fotografiji Lanthimosovog direktora fotografije Thimiosa
Bakatakisa, što neoklasičnom "soundtracku" Dannyja
Bensija i Saundera Jurriaansa koji se savršeno uklapaju u
viziju koju su Veronika Franz i Severin Fiala imali i proveli kada je
The Lodge u pitanju. Reč je o filmu koji već sada značajno
doprinosi modernom, lagano artsy hororu i kojem se smeši status
klasika i to ne čak ni u nekoj dalekoj budućnosti.
No comments:
Post a Comment