kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Kim Nguyen
uloge:
Jesse Eisenberg, Alexander Skarsgard, Salma Hayek, Michael Mando
Većini
nas brzina interneta, jednom kada dostigne tu tačku da možemo
neometano da otvaramo stranice, slušamo muziku, gledamo filmove i
serije u "streamu" ili razmerno brzo skinemo nešto,
prestaje da bude bitna, odnosno postaje predmet rasprave i
nadgornjavanja među kompjuterašima i ložačima opšte prakse. Sve
te mikrosekunde pinga, širina protoka i ostale trice i kučine
postaju savršeno nebitne jer njihove posledice u principu ne
osećamo. Ako nismo profesionalno ili drugačije vezani za to jer
određene operacije zahtevaju više protoka i brži odaziv. Recimo
cela hi-tech grana industrije, ili, recimo, trgovanje na berzi koja
se odvija preko programa i gde onaj koji u najkraćem roku može dati
najbolju ponudu privlači najviše korisnika i stvara najviše
profita svojim vlasnicima.
Možda
potonje zvuči kao suviše blentavo i trivijalno da bi se o tome
snimio film, ali bivalo je i filmova koji su se bavili blentavijim i
trivijalnijim temama od toga, a da ne pričamo kolikim smo
blentavijim nadmetanjima svedočili u poslednjih 30-ak godina.
Uostalom, nisu li svi sportovi, svi sukobi i svi ratovi u stvari samo
puko nadmetanje, što nadmetanje kao takvo čini izuzetno
interesantnim za one koji ga imaju priliku pratiti. Tom generalnom
idejom se vodi kanadski reditelj Kim Nguyen čiji je film War
Witch privukao puno pažnje kritike i publike, te osigurao
nominaciju za Oscara, u svom američkom debiju The Hummingbird
Project.
Rođaci
Vincent (Jesse Eisenberg) i Anton Zaleski (neprepoznatljivi
Alexander Skarsgard) uz pomoć eksperta za bušenje Marka Vege
(Mando) žele da polože optički kabl između tehnološke
berze u Kansasu i Wall Streeta koji će brzinu odziva smanjiti na 16
milisekundi, odnosno jedan klepet kolibrijevih krila (pogledati
naslov), što bi njihovom bogatom investitoru i njegovom programu za
trgovinu deonicama osiguralo vrtoglavi profit. Obojica rođaka su
ruskog porekla i za sve u životu su se morali grčevito boriti, s
tim da je Vincent slatkorečivi poslovnjak, a Anton skoro pa
autistični kompjuteraški genije. Obojica, pak, gaje izvestan prezir
prema korporativnom svetu i manje ili više ga žele pobediti
njegovim oružjem.
Njihov
poslovni plan ne seda dobro njihovoj bivšoj poslodavki Evi Torres
(sasvim deglamurizirana Salma Hayek) čija kompanija pokušava
da i sama pronađe sistem za rekordno brzu komunikaciju među
berzama, ali koristeći drugačiji tip prenosa. Ona deluje kao neko
koga ne treba izazivati i spremna je na osvetu, a Antonova izdaja je
posebno pogađa. Hoće li rođaci uspeti u svom naumu da prokopaju
potpuno ravni kanal za optički kabl kroz privatne posede, rečna
korita, tvrde stene u nacionalnom parku na Apalačkim Planinama i
zemlju prema tehnologiji poslovično skeptičnih Amiša pre nego što
ih Eva, u jednakim proporcijama "Bond-zlikovac" i Cruella
De Vil, pretekne ili im stane na put?
Korporativni
triler je ovde ime igre i tu jedan drugi naslov, onaj koji je
proslavio Jesseja Eisenberga, Fincherov The Social Network,
predstavlja zlatni standard kojem se The Hummingbird Project
približava, ali ga ne dostiže. Reč je o solidnom i solidno napetom
filmu koji pokreću izvrsne uloge inače prepoznatljivih, versatilnih
i verziranih glumaca. Eisenberg je tu pouzdan i u svom tipu, ali će
više pažnje privući svakako Skarsgard koji igra apsolutno kontra
svog tipa lepih, samouverenih i hladnih frajera. Nije tu stvar ni
fizičke transformacije uz pomoć šminke i protetike, već je reč o
pravoj glumi - stavom, pokretom, držanjem i tonom glasa. Skarsgardov
Anton jedan je od temeljitijih filmskih čudaka u poslednje vreme.
Michael Mando je pouzdan kako samo verzirani epizodista zna biti, a
Salma Hayek se očito dobro zabavila karikirajući Evu preko svake
mere, uz oslonac na meksički akcenat koji je toliko jak da para uši
i nesvakidašnji fizički izgled sa sedom kosom i zatamnjenim
naočarima.
Nguyen
insistira na mnoštvu lokacija koje se čine autentičnima i čestoj
upotrebi širokih kadrova snimljenih iz drona koje, pak, vešto
kombinuje sa kratkim krupnim kadrovima u scenama verbalnog ping-ponga
koje predstavljaju osnovu filma, što je sasvim dovoljno da vreme od
bezmalo dva sata, koliko The Hummingbird Project traje,
naprosto proleti, nekolicini očitih nedostataka uprkos. Najočitiji
je svakako česta promena tona, od ozbiljnog do parodičnog do
trilerski napetog, koja nije uvek baš glatka i logična, ali
generalni okvir da se imitira mehanika filmova po istinitim
događajima uz često isticanje preciznih vremenskih i prostornih
koordinata titl-karticama taj nedostatak u solidnoj meri "pegla".
Donekle
su upitni i motivacijski i moralni aspekt filma, odnosno zašto bismo
gledali nadmetanje očito dobrostojećih ili nepristojno bogatih
ljudi, kao i to da je činjenica da naše junake vodi prilično
jednostavna pohlepa, ma koliko se oni trudili da je zamaskiraju iza
velikih reči o tome kako žele pokazati srednji prst sistemu od
kojeg itekako profitiraju. Ali to se sve da lako otkloniti sa
sportskim analogijama: kao što su neki ljudi plaćeni da udaraju
lopticu reketom, šutiraju loptu, trče u ravnoj liniji ili skaču u
vis i u dalj, tako se naši junaci i zlikovci takmiče ko će
osigurati brži protok podataka internetom. A takmičenja su, po
prirodi stvari, zabavna za gledanje slično kao i za učestvovanje u
njima.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete