2012.
scenario
i režija: Larry Clark
uloge:
ensemble cast
Nisam
naveo glumce. Šta će vam to? Ovo je film Larrija Clarka, glumci su
u najboljem slučaju polu-profesionalci sa ponešto kredita statista
sa zadatkom. A, da, uglavnom su maloletni. Kvalitet i talenat Clarku
nije bitan, koliko dobra volja tih nesrećnika koje je dobio da
paradiraju goli, pričaju nebuloze i izvedu poneku gadost za koju bi
ga profesionalac oterao u materinu. Jer Clark nije “auteur” nego
provokator koji je više dosadio i bogu i narodu i koji više ne može
pošteno ni da isprovocira. To su, izgleda, shvatili i distributeri,
a i dobar deo publike, pa se Clarka klone. Primera radi, Marfa
Girl je film koji je nepune tri godine skupljao prašinu.
Clark
je svoje provokacije počeo kao fotograf 70-ih. Prikazivao je,
pogađate, besciljno i nihilističko ponašanje omladine kroz seks i
drogu. Godine 1995. je prešao na medij filma i snimio Kids,
daleko od savršenog filma, ali uspelu provokaciju koja se nekako
uklopila u ekstremnu indie paradigmu 90-ih. Bilo je tad i većih
njuški, Van Sant i Araki na primer, pa se Clark nekako podvukao pod
taj krov. Bully (1999) sam propustio, ali po pisanju kritike
osećam da je to bio jedini film u kojem je Clarkova potreba da nas
šokira i sklonost ka estetici odvratnog poslužila svojoj svrsi i
uklopila se u dobar i relevantan film. Zato sam pogledao Ken Park
(2002). Ne znam koliko je to mučenje trajalo, meni su se ti sati
praznine činili kao eoni, začinjeni bizarnim i nimalo erotičnim
scenama seksa i masturbacije u čemu su učestvovali tinejdžeri.
Wassup Rockers (2005) mi je uleteo slučajno na televiziji i
bio mi je manje neprijatan nego Ken Park, mogao se prepričati
u jednostavnoj rečenici, ali je svejedno bio prazan i nategnut, iako
manje nihilistički i sa više simpatije za svoje likove. Film
jednostavno nije išao nikuda, dok je sudio i osuđivao površno.
Sva
je prilika da je Harmony Korine, sa kojim je radio Kids, a
koji je kasnije napravio Gummo i Spring Breakers,
kreativniji deo kreativnog dua, da u svojem ludilu i haosu ponekad
dolazi do momenata genijalnosti. Ipak, Korinu se provukao scenario za
Ken Park, pa ni tu više nisam siguran. Jasno je da sa
obojicom imam “love-hate relationship”, ali Clark je lično i
personalno filmski autor kojeg volim da mrzim.
Bilo
kako bilo, sad imamo Marfa Girl, snimljen gotovo amaterski,
gde se aljkavost ponekad uklapa u poeziju. Film je, rekoh, imao
probleme sa distribucijom i to nije dobar znak. Opet imamo omladinu
koja vozi skejt, duva i jebe se međusobno, gomilu čudnih likova
koji pričaju o seksu, new-age šamanizmu i rehabilitaciji papagaja,
ničim izazvanu muziku, gole mlade muškarce i žene i nekoliko veoma
čudnih momenata. Imamo i natruhe neke socijalne priče, pominju se
tu kultura i rasa/nacionalnost, a sve je smešteno u gradić Marfa,
Texas od neke dve hiljade duša, direktno na meksičkoj granici.
“Marfa
Girl” je, o, ironije, jed(i)na “dođoškinja” u priči,
bezimena umetnica koja samo ide okolo i jebe se s kim stigne, a
preferira Latinose. Ona je, kao i nekoliki umetnici, u Marfu stigla
na osnovu stipendije poznatog rezidentnog umetnika Donalda Judda i
njegove fondacije Chinati. Da ironija bude veća, ona nije centralni
lik u priči.
To
mesto pripada Adamu, šesnaestogodišnjaku iz mešanog braka koji
dane provodi besciljno vozeći skejt, duvajući travu i snifajući
muf. “Marfa Girl” će imati inspirativni razgovor o seksu i
dvostrukim standardima s njim (jedna od boljih scena koja zaista
dostiže poetičnost) i obećati mu karanje za pamćenje za godinu
dana ako ovaj uspe da savlada umetnost lizanja.
Tu
još imamo Adamovu majku koja spasava papagaje, njegove komšije koji
vise u kući, duvaju u prisustvu dece i imaju nekakav
polu-elektronski muzički sastav, a sa kojima Adam visi. Imamo i
njegovu devojku Inez i jednu drugu, malo stariju devojku čiji je
regularni dečko u zatvoru, a Adam dođe kao zamena. Imamo i
profesoricu u školi koja Adama “spanka” po dupetu jer je zaspao
na njenom času, iako je devet meseci trudna. Larry Clark, šta da se
radi.
Sad,
kako je priča smeštena na granicu, moramo da imamo i graničnu
patrolu. Tu su dva Latinosa i jedan belac. Dvojica Latinosa
predstavljaju različite koncepcije u pogledu na rasu i integraciju,
a belac Tom je psihopata i ludak koji proganja Adama i njegovu majku,
kao i otprilike sve žensko na šta spusti oči. On je nešto kao
glavni negativac.
U
teoriji, Marfa Girl je portret jednog zabitog pograničnog
gradića i galerije likova koji ga naseljavaju. Ne znam koliko su
ovakvi filmovi potrebni čak i kad su dobro izvedeni. Naprosto, priča
je već milion puta ispričana i provučena kroz razne žanrove i
jedini način da ostane sveža je da poseduje iskrenost, osećaj
neposrednosti ili mudrost. Clark za to nije sposoban, on je čovek
šoka koji se potrošio i koji je verovatno već dosadio i sam sebi.
Po
delovima, Marfa Girl možda nije užasan film, ima tu
materijala za nešto bolje. Recimo, fotografija eksterijera perfektno
pogađa raspoloženje. Problem je u tome što je tipično
“clarkovski” nepovezan i nekoherentan i pretvoren u prazan hod sa
ishalapelim šok-momentima. Nevolja je u tome što ovo ni u kom
slučaju nije poslednji Clarkov film. Njegovo sledeće delo se opet
bavi (iznenađenje) skejterima tinejdžerima, ovog puta u Parizu,
zove se The Smell of Us i upravo je otpočelo svoj festivalski
ciklus. Možda ga vidimo do kraja godine, možda neke sledeće. Možda
i najzagriženiji fanovi do tada dignu ruke od Clarka, ali sve mi se
nešto čini da nismo mi te sreće.
No comments:
Post a Comment