2014.
režija:
Kevin MacDonald
scenario:
Dennis Kelly
uloge:
Jude Law, Scoot McNairy, Michael Smiley, Ben Mendelsohn, Bobby
Schofield, Grigoriy Dobrygin, David Threlfall, Jodie Whittaker
Avanturistički
filmovi su zeznuti, posebno ako od starta zahtevaju određene
tehničke uslove. Neko poput Rogera Cormana se može igrati sa
minimumu sredstava i sa “dve stolice i ostatkom starog seta
napraviti spektakl o Starom Rimu”, između ostalog, zbog toga je i
majstor. Međutim, ako ti priča zahteva brodove ili u ovom slučaju
podmornice, pa ako pritom još ima i “heist” momente, to znači
da treba biti podržana odgovarajućim sredstvima i nemalom količinom
zanatskog znanja. U principu, takve filmove smo dobijali od
Hollywooda.
Da
vidimo kako Britanci stoje po tom pitanju. Tamo postoji tradicija
avanturističkih romana o mornarima, piratima i zakopanom blagu, ali
to ne mora da znači ništa. Za pisanje romana je potrebna
inspiracija, ideja, papir i olovka (ili kompjuter u modernim
vremenima). Dobra vest je da je podmorničarski spektakl o lovu na
potopljeno zlato pod imenom Black Sea sa tehničke strane
besprekoran, vešto režiran i montiran, te da su efekti kvalitetni.
Nije se štedelo ni na glumcima, imamo internacionalnu ekipu
relativno poznatih imena, za šta možemo zahvaliti koprodukcionoj
shemi koja uključuje Britance, Amerikance i Ruse. Loša vest je da
je priča muljava, da se oslanja na neke od najstandardnijih i
najotrcanijih klišea što se tiče tačaka zapleta i obrata i da u
velikoj meri pila po jednoj te istoj tako modernoj
anti-kapitalističkoj i anti-korporativnoj ideji.
Prvi
kadrovi, arhivske fotografije vezane za Drugi svetski rat i solidna
animacija nas navode na krivi trag da je u pitanju ratni film. Black
Sea je, međutim, smešten u sadašnje doba i radnja zapravo
počinje sa otkazom koji podmornički kapetan Robinson (Law) dobije u
privatnoj firmi uz bednu otpremninu od nešto preko 8.000 funti za 11
godina službe. A prethodno je bio u mornarici i za svoj poziv je
žrtvovao sve, izgubio familiju i kontakt sa sinom i sve na tu foru.
Od jednog takođe otpuštenog kolege će saznati za nemačku
podmornicu iz Drugog svetskog rata koja je prevozila rusko zlato
netom pre početka Hitlerove invazije na SSSR i koja leži na
određenom mestu u Crnom Moru. Sumnjivi privatni investitori će
Robinsonu ponuditi da skupi ekipu, pola Britanaca i pola Rusa, i da
pokuša da izvuče to zlato na površinu. Investitor će uzeti svoj
deo, a ostalo je na volju posadi modernih plaćenika. Tipična priča
za onaj proverbijalni “one last job”.
Tu
već nastaju problemi. Jedan od ljudi na koje je Robinson računao se
ubio, pa na njegovo mesto uzima klinca bez iskustva Tobina
(Schofield) što u Rusima budi sujeverje. Podmornica je, blago
rečeno, krntija. Kako posada ne radi za platu, nego za deo kolača,
logično je pretpostaviti da će svaki dobiti više ako se deli na
manje delova. Minimum za upravljanje podmornicom je 9 ljudi, sve
preko toga je višak. Investitorov predstavnik Daniels (McNairy) će
se naći mešu putnicima iako pati od klaustrofobije. Ronilac Fraser
(Mendelsohn) je psihopata na kojeg se ne može računati. Robinsonu
sijaju dolari u očima i lud je što od pohlepe, što od želje da se
osveti korporativnim govnarima koji su mu dali nogu u dupe. Pritom,
odnosi između Britanaca i Rusa u posadi nisu prijateljski, često
nisu ni profesionalni i svako malo dolazi do varnica. Kada na kršu
od podmornice dođe do nesreće, postavlja se ona večita dilema:
“pare ili život”, a ni to da je nemačka podmornica potonula
sama od sebe, tj. da nije potopljena u ratu, nije nikako dobar znak.
Rekoh
već, sa tehničke strane, Black Sea je vrlo dobar film.
Režija Kevina MacDonalda (The Last King of Scotland, How I
Live Now) je sigurna i profesionalna. Atmosfera je
klaustrofobična, prava podmorničarska, kamera i efekti vrhunski.
Film je snimljen na pravoj, funkcionalnoj sovjetskoj podmornici iz
privatne kolekcije, i zaista je bila postavljena na dno, doduše reke
u Velikoj Britaniji. Pretpostavljam da su glumci i ekipa imali
relativno nezahvalan i težak posao. Napetost je dozirana znalački,
na podmornici i van nje na morskom dnu, iako je cela ta komponenta
nepoverenja i neprijateljstva između Britanaca i Rusa pomalo
otrcani, hladnoratovski štos. Tehnički žargon vezan za podmornicu
je dovoljno pitak. Na te neke fore Black Sea uspeva da nas
dobije da ga pomno pratimo.
Problemi
nastaju u apsolutno kriminalnom scenariju. Karakterizacija likova ne
ide dalje od uobičajene tipologije. Korporativni Daniels je ljiga i
gad, a zbog svoje paranoje i klaustrofobije služi kao idejni
pokretač sranja. Izvršilac tih sranja je, očekivano, psihopata
Fraser. Klinac bez iskustva je teret i nije mu mesto na podmornici.
Ispostavlja se da je, tipa, ronio u klubu što je scenaristi Dennisu
Kelliju (serije Utopia i Pulling) sasvim dovoljno
objašnjenje da ga pošalje na ronilačku dužnost. Ostatak Britanaca
su “heroji radničke klase”. Rusi su, međutim, klasični
polu-divlji, polu-pijani agresivni ili melanholični bradati tipovi i
razlikujemo ih samo prema formacijskim pozicijama. Kapetan Robinson
jedini ima kakvu-takvu pozadinsku priču, ali ona je standardna da
standardnija ne može biti i data je kroz flashback momente “dinog
dana na plaži sa ženom i sinom”. Ti momenti su ujedno i izgovor
da se u filmu pojavi jedini ženski lik, njegova bivša žena koju
bez ijedne replike igra Jodie Whittaker.
Čak
je i sam Jude Law pogrešan izbor za ulogu. Njegov škotski akcenat
je na momente prenaglašen, a njegov “badass” stav nekako
neuverljiv. Ta grubost mu je nekako prošla kao Domu Hemmingwayu u
istoimenom filmu, ali to je bio neozbiljan, maničan i u velikoj meri
parodičan film. Black Sea ipak ima pretenzije da bude ozbiljan film
i Jude Law, pored želje da svoju karijeru usmeri ka određenom tipu
uloge, nema nekih argumenata da se u takvoj ulozi nađe. Lik
Robinsona zahteva drugačijeg glumca, ne nužno boljeg ili
versatilnijeg, samo grubljeg i više usmerenog na akcijske i vojničke
uloge. Ostatak glumačke postave je onoliko dobar koliko im scenario
i tanki likovi to dozvoljavaju.
Konačni
utisak je polovičan. Black Sea se može pratiti i odgledati i
zaboraviti. Nezgodno je to što su autori hteli ipak malo više, o
čemu govori i pretenciozni socijalno-politički pod-tekst. Legitimno
je boriti se protiv kapitalizma ili čega već, ali problem je kada
se u toj borbi ne ide dalje od u narodu popularnog stava i zapravo
ostaje na površini. Naročito ako je u pitanju film o podmornici.
No comments:
Post a Comment