2014.
režija: Brad
Anderson
scenario: Joe
Gangemi (po kratkoj priči Edgara Allana Poea)
uloge: Kate
Beckinsale, Jim Sturgess, Ben Kingsley, David Thewlis, Brendan
Gleeson, Michael Caine, Sophie Kennedy Clark, Sinead Cusack
U pitanju je
kostimirana horor-misterija smeštena u usamljenu ludnicu iz prvog
naslova negde na prelazu iz XIX u XX stoleće. Izvornik je priča
Edgara Allana Poea, ali u pitanju je itekako originalno delo koje sa
originalnom pričom deli premisu, ali je razrađuje dalje i dalje.
Dodajmo na to reditelja sa reputacijom i prvu ligu britanskih
glumaca, pa očekivanja rastu. Na nečemu se, doduše, moralo
štedeti, pa Bugarska glumi Englesku, ali to suštinski ne menja
stvari. Prvo, treba stvoriti jezivu atmosferu, a Balkan je za to kao
naručen. I drugo, u mraku, po zimi, snegu i blatu zapravo nema neke
razlike između Bugarske i Engleske.
Drugi naslov je ime
jednog lika u filmu. Nije najzastupljeniji ni najvažniji, ali je
svojevrsni pokretač radnje. Elizu (Beckinsale) vidimo već u prvoj
sceni gde je profesor (Gleeson) pokazuje zainteresiranom auditorijumu
kolega lekara-psihijatara. Ta scena je znakovita i potpuno se uklapa
u repliku koja će se ponoviti u filmu: “Ne verujte u ono što
čujete i bar u polovinu onoga što vidite”. Tako je i Eliza, sa
jedne strane, histerična žena, a sa druge žrtva nasilja svog muža
i medicinskog sistema.
Sledeći put ćemo
je videti u naslovnom azilu, ludnici za bogate i moćne u kojoj
uticajne familije “odlažu svoj balast” daleko od očiju
javnosti. Zašto bi neki parlamentarac dozvolio da svet vidi njegovog
ludog ujaka, sina-pedera ili sestru malo slobodnijeg morala? Nju će
tamo upoznati sveže diplomirani doktor Edward Newgate (Sturgess)
koji se javlja na staž. Stonehearst je, međutim, institucija ispred
svog vremena, nema vezivanja, zatvaranja u kaveze i drugog nehumanog
tretmana, pacijenti jedu zajedno sa lekarima i imaju slobodne
aktivnosti. Čak im se ne razbijaju deluzije. Moderni upravnik doktor
Silas Lamb (Kingsley) ima devizu da je i za pacijente i za osoblje
bolje da, ako neko misli da je konj, onda neka mu se i pusti da bude
konj, jer je lakše izaći na kraj sa srećnim konjem nego sa
nesrećnim čovekom.
Ono što je
problematično u celoj priči je nešto što će Newgate otkriti
koliko prve noći: u podrumu je ipak zatvoreno odeljenje, a
utamničeni pacijenti tvrde da su oni zapravo “normalni”, da su
oni doktori i osoblje, a da je doktor Salt (Kaine) legitimni upravnik
institucije. Lamb je, istina, lekar, ali vojni hirurg za kojim se
vuče rep ratnih zločina i koji je u bonici bio samo pacijent.
Problem je što Newgate oseća pomalo opsesivnu naklonost prema
Elizi, pa mu nije tako jednostavno odlučiti šta mu je činiti:
otići do obližnje varoši i pozvati vlasti da razreše situaciju
ili prethodno izvući Elizu. Lamb je možda lud, ali nije glup i
počinje igra živaca, a vreme je ograničeno: od Newgateovog dolaska
oko Božića do kulminacije za Novu 1900. godinu.
Brad Anderson je
svojevrsni specijalista za ograničene prostore u kojima se formiraju
paralelne društvene strukture. Najpoznatiji je po filmu The
Machinist (2004) za koji se Christian Bale sveo na kost i kožu.
Ono što smo zaboravili o ovom filmu je činjenica da je protagonista
zatvoren u svom umu, na neki način. Anderson se već bavio ludnicom
u filmu Session 9 (2001), vozom koji putuje kroz puste i
hladne karajeve u Transsiberianu (2008), barom u Detroitu koji
postaje sklonište od apokalipse u Vanishing on the 7th
Street (2010) i dispečarskom službom u svom prethodnom filmu
The Call (2013). Usput je, kao pouzdan i vešt zanatlija,
radio na televiziji, a u ranijim fazama karijere se uglavnom bavio
komedijama. Neki od njegovih radova su izuzetno uspeli, neki su
pomalo nategnuti, ali mora mu se priznati tematska i stilska
doslednost.
U Stonehearst
Asylum Anderson svakako demonstrira ideju i određenu veštinu da
zapakuje misteriju i tempira obrate. Ispod površine jedne sasvim
obične viktorijanske misterije kriju se značajnija i zanimljivija
razmišljanja na teme tipične za početak prošlog stoleća:
utopija, ženska emancipacija, socijalizam, jednakost. U konačnici,
tema filma je i revolucija kao takva, sudar novog sveta i starog.
To je svakako
zanimljivo, ali iz nekog razloga ne dolazi do izražaja. Možda je
razlog za to što Anderson i još više scenarista Gangemi ne nude
nikakav stav o tim pitanjima. Možda je i zbog toga što je
dominantna žanrovka komponenta gothic misterije. Možda i zbog
glumaca koji su potpuni “typecast” za svoje tipske likove. Možda
se svi trude oko sakrivanja tragova zbog obrata na kraju, pa se u
tome vidi i ponešto “teške ruke” u pripremanju terena. Obrat na
kraju jeste neočekivan, ali ništa od filma se ne čini organskim.
Bilo kako bilo,
Stonehearst Asylum ne uspeva da ode dalje od veoma standardnog
filma. Zabavan za jedno gledanje, ali mogao je biti i bolji i zapravo
angažirati gledaoca. Konačno, ni misterija nije toliko stravična
kao što ni kontekst ne ide dovoljno duboko. U toj pola-pola podeli
se negde zagubio jedan izuzetan film i sveo se na prosečan.
No comments:
Post a Comment