kritika je pročitana kao deo većeg teksta u emisiji Filmoskop na HR3
- prvi deo -
Višemjesečni protesti koji su spontano započeli
nakon pada nadstrešnice na željezničkom kolodvoru u Novom Sadu
stalno rastu, poprimaju nove forme i nedvojbeno imaju utjecaja na
događanja u Srbiji, i to prije na nekom svakodnevnom nego na nivou
visoke politike. Ni kulturni život nije izuzet od toga: kazališta
su u trenutku pisanja ovog teksta u štrajku, a nema ni podataka o
novom izdanju najveće beogradske filmske manifestacije, Festa.
Tradicionalno, Fest se održava nakon Berlinalea, krajem veljače i
početkom ožujka, ali o ovogodišnjem izdanju nema informacija, ni
programskih, ali niti terminskih. U zvaničnim objašnjenjima
protesti se, naravno, ne spominju, već se ističe kako je
programskom direktoru Jugoslavu Panteliću istekao mandat, kao i
većini članova upravnog odbora koji se, pak, od prošle godine nije
sastao kako bi popunio redove i izabrao novo rukovodstvo. Čuju se
glasine kako se Fest definitivno prebacuje u drugi termin, ali ni one
nisu unisone: negdje se nagađa sa svibanjskim terminom,
pred Cannes, ili, pak, s rujanskim nakon Venecije i Toronta, a
usporedo sa San Sebastianom. Izostanak Festa u tradicionalnom terminu
ove godine poslužio je potpisniku ovih redaka kao provokacija za
misaoni eksperiment da li bi za tri filma iz recentne srbijanske
produkcije teorijski bilo mjesta u nekoj varijanti te
manifestacije.
Sve počinje s iznenadnim napadom
disleksije. Vaš je kritičar, naime, krivo pročitao naziv filma
Poslednji krug momci kao Poslednji krug u Monci, krivo predviđajući
da se tu radi o „remake”-varijanti kultne gangsterske drame iz
1989. godine po scenariju muzičara Dušana Prelevića-Preleta i u
režiji Aleksandra Boškovića, s
Draganom Nikolićem u glavnoj ulozi. Povoda za pogrešku je bilo jer
još od 90-ih
godina se šuškalo o mogućem nastavku (relativno otvoreni kraj je
ostavljao tu mogućnost). Sa svoje strane, srbijanska kinematografija
je ušla u fazu nekakve reciklaže i prenamjene ideja iz kultnih
starih filmova, pa smo tako, primjerice, jesenas dobili film Prva
klasa – Pun gas Vladimira-Miće Popovića. On
kultnu Nacionalnu klasu Gorana Markovića iz 1979. godine preoblači
u ruho satkano od Južnog vetra i sportsko-trkačke drame američkog
stila.
Pogrešno čitanje naslova od strane potencijalne publike bilo je nešto na što je i računao autor Ilija Stojimirović. Naime, u meta-filmskim momentima vraća se na to: naslov komentiraju komičar Dragoljub Ljubičić Mićko i komičar i muzičar Prljavi inspektor Blaža, redajući zatim sprdnje na temu izmijenjenih naslova domaćih i stranih filmova. Radnja filma odvija se na tri nivoa. Kao narativni okvir služi intervju novinarke (glumi je Anđelka Prpić) vodi s ekipom „najuspješnijeg srpskog filma svih vremena” nakon rasprodane projekcije na festivalu u Pekingu koja dolazi pri kraju uspješne svjetske turneje. Druga dva nivoa se odvijaju paralelno u „flashbacku”: jedan od njih prati kontroverzne događaje oko beogradske premijere (kojoj, primjerice, prisustvuju i poznati glumci, recimo Goran Sultanović i Tanja Bošković, koji igraju fikcionalizirane verzije samih sebe), a drugi sam naslovni film. A on je od „trash”-akcijske sorte u kojoj se trojica tajnih agenata iz Amerike, Europe i Rusije bore protiv iskonske mistične prijetnje.
Domete filmova ovog tipa teško je procijeniti jer je teško znati što je autor zapravo htio postići osim rafalnog ispaljivanja humorističnih štoseva, spajanja nespojivog u farsu i ispaljivanja otrovnih satiričnih strelica prema različitim metama. Štosevi sami za sebe najčešće nisu naročito smiješni, improvizacije nisu tempirane i usuglašene glumački, a dosta humora je teško prevodivo jer je ili internog porijekla ili je njegovo razumijevanje uvjetovano poznavanjem prilika iz srbijanskog kulturno-zabavnog života. U konačnici, ovakav film teško da bi mogao zaigrati na smotri poput Festa čak, ali bi svoje „prirodno stanište” mogao naći na jednom festivalu u Hrvatskoj – Trash Film Festivalu u Varaždinu.
No comments:
Post a Comment