kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Dostupnost kanadske kinematografije u kino-ponudi
još je ograničenija od dostupnosti sada već notorno nedostajućih
američkih neovisnih filmova. Uglavnom ih možemo vidjeti na filmskim
festivalima i rijetkim revijama. Kanada, od Vancouvera do Montreala,
doduše, u posljednje vrijeme služi kao kulisa koja glumi Ameriku i
kao pružatelj
servisnih usluga Hollywoodu. Na hrvatskom kino-repertoaru uglavnom se
nađe pukim slučajem: prošle godine, bila je to prerada istoimenog
tajlandskog uratka Bad Genius u žanrovskom ključu tinejdžerskog
krimi-trilera po istinitim događajima, a ove smo dobili psihološki
triler Opasan zavoj koji je i predmet ovog teksta.
A
imala je Kanada,
i još uvijek ima, svoju snažnu autorsku scenu, bilo da je riječ o
„čudacima iz Winnipega” kao što su Guy Maddin i Matthew Rankin,
„kvebeškom valu” čiji su se najprominentniji izdanci Jean-Marc
Vallée i Denis Villeneuve premjestili južnije, u „Indiewood” i
Hollywood, ili, pak, o apsolutnim legendama filmskog stvaralaštva
kao što su David Cronenberg i Atom Egoyan. Kada smo kod posljednje
dvojice, vrijedi zamijetiti izvjesnu „silaznu putanju” kod prvog,
odnosno ne sasvim uspjele pokušaje oporavka od serije promašaja. U
slučaju Cronenberga, on se pokušao „reinventirati” i odmaknuti
od svojih ranijih tjelesnih horora i opsesija odnosom čovjeka i
tehnologije. Prvo
je to učinio
realističnim
studijama nasilja
u filmovima A History of Violence i Eastern Promises, zatim
biografskom
dramom A
Dangerous Method, pa
igranim esejima
o besmislu života u sterilnim okruženjima velikog biznisa (filmom
Cosmopolis) i Hollywooda (ostvarenjem
Maps to the Stars). Na kraju se vratio „na
staro”, ali ni izbliza svježe i uspješno: i Crimes of the Future
kojima je prekopirao naslov jednog, a radnju drugog svog filma, i
trenutno
posljednji film
The Shrouds patili su od manjka proračuna, ali i razrade ideje, pa i
energije u režiji. Na našu sreću, jedan drugi Cronenberg, Davidov
sin Brandon, kultnu ostavštinu svoga oca bolje prenosi u novo
vrijeme filmovima kao što su Antiviral, Possessor i Infinity Pool
koji je, usput, i hrvatska koprodukcija dobrim dijelom snimljena u
Hrvatskoj. Kod Atoma Egoyana stvari stoje drugačije: nakon što je
zaredao dva slabija
filma Devil's Knot i The Captive, pa se nije oporavio simbolički
potentnim, ali pomalo bizarno zapletenim Remember, kao ni razigranim,
ali u svojoj podigranoj bizarnosti gotovo autoparodičnim Guest of
Honour, to mu nije uspjelo ni s najnovijim uratkom Seven Veils koji
nekako nije „odjeknuo”.
Nisu dvojica spomenutih autora
bez razloga debatirani na duže od njihovih kvebeških i winnipeških
kolega u kontekstu filma Opasan zavoj prema
scenariju i u režiji Jasona Buxtona kojem
je ovo drugi dugometražni film. U prethodnom, naziva Blackbird
(2012), osjećali su se odjeci trilera i tematike Atoma Egoyana u
smislu toga kako postupak pojedinca (u ovom slučaju, „online”
prijetnja) utječu na zajednicu. I ovdje ih ima, u smislu da se
Buxton i autor priče prema kojoj je nastao
scenarij, Russell Wagnersky, bave
posljedicama tragedije na pojedinca i njegovo neposredno okruženje,
odnosno obitelj. Od Davida Cronenberga, pak, uzima se opsesija
automobilskim nesrećama, od strane autora detaljno obrađena u filmu
Crash. Naravno, nisu dvojica jedine reference na koje se Buxton i
Wagnersky pozivaju, tu je i „trop” kuće na osami, odnosno
ne-horor varijacija na temu uklete kuće, te protagonist kakav bismo
mogli zamisliti u nekom od filmova Paula Schradera iz 90-ih godina
prošlog stoljeća.
Tročlana obitelj useljava se u svježe
kupljenu prostranu i usamljenu kuću koja se nalazi na naslovnom
opasnom zavoju. Gledajući ih i saznajući njihovu pozadinu, jasno da
je ta kuća bila prilika koja se nije smela propustiti, te da je to
možda nekima od njih bio dugoročni san. Otac Josh (ugledni
američki glumac Ben Foster) relativno je
tih i nenametljiv uredski radnik koji je preskočen za unaprjeđenje,
ali se zbog toga ne buni puno. Majka Rachel (Cobie Smulders,
globalnoj publici najpoznatija po ulozi Robin u dugovječnom
TV-”sitkomu” Kako sam upoznao vašu majku) ambicioznija je od
njega, psihoterapeutkinja po zanimanju, a vlasnica privatne prakse po
zvanju, u kućnom okruženju dominantna i „glavna donositeljica
odluka”. Sin Max (William Kosovic),
pak, pomalo je anksiozan školarac koji traži puno pozornosti od
svojih roditelja. Kako je onda takva prosječna obitelj mogla
priuštiti takvu kuću i zašto je, očito pristupačnoj cijeni
unatoč ona pola godina stajala u oglasima? Odgovor se krije u
naslovu, a mi ćemo ga saznati na noć kada se obitelj
u nju useli. Naime, predigra i početak vođenja ljubavi od strane
bračnog para
bivaju naglo
prekinuti škripom
guma, sudarom automobila s drvetom i otkinutim kotačem koji kroz
prozor ulazi u dnevnu sobu. Dok je Rachelin fokus na Maxu kojeg je
udes probudio i traumi koju bi on od toga mogao imati, Joshov fokus
na sam udes i pogibiju vozača automobila postaje opsesija. Sa
sljedećim udesima upravo na tom zavoju, jednom sudaru i jednom
požaru na automobilu, Joshova opsesija prerasta u fantaziju o tomu
kako nekomu mora spasiti život i tako se dokazati kao heroj. Zbog
toga zabušava na poslu sve dok ne dobije otkaz, fokusirajući se
umjesto toga na satove
prve pomoći koje uzima kako bi se pripremio da djeluje kada mu se
sljedeći put ukaže prilika. Kako Max svjedoči smrti na svom kućnom
pragu, Rachel se boji da on ne razvije traumu, odnosno
post-traumatski stresni poremećaj. Zbog toga ona razvija fiksaciju
na nužnost sigurnog okruženja, što podrazumijeva prodaju kuće i
preseljenje, pa ako treba i nazad u grad. Odnos između supružnika
propada, a
Joshova psiha se još dalje raspada, naročito nakon razvoda kada mu
opsesivna želja da makar jednom bude heroj postane jedino što ga
održava u životu.
Opasan zavoj jedan je od onih filmova
koji se mogu, ali i ne moraju pogledati, film
koji se drži balansa onog dobrog i onog
slabog. S jedne strane, izvedbeno je vrlo dobar toliko da ne smeta da
mu je scenarij tanak, karakterizacija likova gotovo karikaturalna u
prenaglašavanju prigodno potrebnih crta osobnosti, a postavke
proizvoljne kako bi se dokazivala zanimljiva ideja o fragilnosti ega
modernog, podređenog muškarca. Glumački je također vrlo jak,
zahvaljujući prije svega posvećenosti Bena Fostera, glumca
dokazanog ulogama u filmovima kao što su Hell or High Water Davida
McKenzieja i Taylora Sheridana, i Leave No
Trace Debre Granik.
Ispočetka se
difuzni nemir Fosterova lika polako
artikulira u stav ili akciju, da nam ne smetaju pojedine redundance,
repeticije, podvlačenja očitog i gradacije koje ostaju na nivou
pokušaja. Buxtonova režija vrlo vješto inkorporira elemente
pregledne i efektne fotografije, uvijek dobro
pogođene glazbe i dotjeranog dizajna zvuka.
Opet,
nemoguće je zanijekati proizvoljnost, provizornost, pa i
artificijelnost koje nikako ne idu skupa s ambicijama ka nekakvom
psihološkom realizmu. Osim naslova koji u originalu, ali ne i u
hrvatskom prijevodu, ima elemente višesmislenosti, sve ostalo je
prilično pravolinijski, a pritom postavljeno na klimavom temelju
koji od nas zahtjeva priličnu suspenziju nevjerice. Naime, ta i
takva kuća na tom i takvom mjestu kao nepokretni pokretač radnje ne
bi bila moguća ni u dosta manje uređenim društvima nego što je to
kanadsko. Ako bi kuća bila sagrađena
prije ceste, ne bi takva cesta s tako oštrim, a de
facto neobilježenim zavojem prolazila tako
blizu nje. Ako bi cesta bila starija od kuće, tko bi izdao dozvolu
za gradnju kuće na tako opasnom mjestu i tko bi zaboravio postaviti
ogradu na zavojitom dijelu ceste?
Interesantno je baviti se odnosima između spolova i u braku u
moderno doba, gdje postoji trend dominantnih žena i submisivnih
muškaraca, te u tim uvjetima izabrati baš fantaziju o herojstvu kao
mehanizam muškog
nošenja sa ženskom prevlašću.
Ali nismo li elemente toga već vidjeli u elegantnijoj argumentaciji
u drugim filmovima? U konačnici, čini se da je Opasan zavoj tip
filma koji se prije konzumira na malim ekranima, na kabelskim
kanalima, u večernjim satima, nego u kinu. U punom fokusu vidi se
diskrepancija
između ambicija slikanja životnih istina i „laboratorijskih
uvjeta” u kojima se to pokušava raditi.
No comments:
Post a Comment