kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Corneliu Porumboiu
Fudbalsko
je vreme, u toku je Svetsko Prvenstvo, a fudbalskih filmova
konstantno manjka. Teško ih je nabrojati 11 valjanih. Nema puno ni
dokumentaraca vrednih pažnje, a čak dva ih potpisuje rumunski
novovalac Corneliu Porumboiu što mu je bilo dovoljno da
zavredi status najvećeg fudbalskog filmskog stvaraoca. Nakon u
svojoj jednostavnosti briljantnog filma The Second Game u
kojem sve vreme gledamo ponovljenu domaću utakmicu iz 80-ih sa
komentarima samog autora i njegovog oca iz off-a i u kojoj se
Poromboiu poigrava sa formatima trajanja (utakmica = celovečernji
film), red je došao na u izrazu konvencionalniji dokumentarac
Infinite Football.
U
stvari, samo nam se čini da Infinite Football govori o
globalno najpopularnijoj sportskoj igri jer nam naslov to sugerira, a
protagonista Laurentiu Ginghina tu tek počinje svoju priču.
Naime, njemu je povreda na lokalnoj beton-ligaškoj utakmici okončala
karijeru, ne samo sportsku i fudbalsku, nego i onu za koju se
pripremao. Jer povreda je došla u najosetljivijoj životnoj dobi –
oko upisa fakulteta, pa Laurentiu nije mogao upisati šumarstvo za
šta se intenzivno pripremao, nego je, kada se oporavio, počeo da
radi u lokalnoj fabrici gde mu se opet dogodila nesreća na radu, i
to pretpraznične večeri, pa je sa slomljenom nogom satima pešačio
do svog doma.
Rešen
da se obračuna sa problemom u korenu, inteligentan, načitan,
otvoren da stekne nova iskustva i primeni ih u drugim situacijama,
Laurentiu je rešio da fudbal promeni na bolje. Cilj je bio sačuvati
taktičku raznolikost i dinamiku igre, a istovremeno povećati njenu
bezbednost. Kako je njegova povreda nastala prilikom njegovog
zatvaranja od strane grupe protivničkih igrača uza zid, prvo što
je Laurentiu promenio bio je oblik igrališta – umesto
pravougaonika, dobili smo nepravilni osmougaonik sa tupim uglovima i
znatno više manevarskog prostora za napadača. Sledile su
radikalnije zamisli – ograničenje odbrambenih igrača na odbranu,
a napadača na napad, recimo. Laurentiuova nova igra je dobivala nove
i nove verzije, Porumboiu čak dokumentira jednu test-utakmicu, ali,
kako mu i sportski sagovornici govore, to više nije fudbal već
nešto sasvim drugo.
Porumboiu
nam neka iznenađenja i neke ključeve servira odmah na početku,
smeštajući radnju u svoj rodni grad Vaslui, što implicira da se on
i Laurentiu poznaju od ranije. Zapravo su dugogodišnji prijatelji,
što ćemo kasnije otkriti. Nadalje, sa svojim opsesijama o
bezbednosti o fudbalu, Laurentiu deluje kao svakako emotivan, ali u
glavi ne baš “sav svoj” tip, kliše benigne provincijalne lude.
O tome govori i njegov posao, službenički u ekvivalentu
ministarstva za istraživanje rude i gubljenje vremena, naročito u
onoj rumunski potpisnoj kadar-sceni u kojoj se starica u pratnji
staratelja hvata ukoštac sa notornom rumunskom birokratijom. Ta
scena nam, međutim, otkriva i neverovatnu količinu empatije,
strpljenja i emocionalne inteligencije koju Laurentiu poseduje.
Kako
film odmiče, reditelj Porumboiu je sve bliži svom protagonisti i
neretko se i sam uključuje u razgovor i teoretiziranje, a priča
onda odlazi i do Laurentiuovog doma i njegovog oca i anegdota iz
detinjstva ne bi li se, nakon iskrene ljudske drame začinjene sa
nešto komedije apsurda, upustila u čistu egzistencijalnu
filozofiju. I tu onda dobivamo ogledalo i priliku da prepoznamo svoj
snobizam, bilo prema tim “šašavim” provincijalnim tipovima,
bilo prema fudbalu kao zabavi za plebs, što je u svojoj
isključivosti očita pogreška. Jer fudbal nije samo sport za momke
bez akademskih ambicija, niti je samo biznis u kojem se vrte
astronomske količine novca, iako je i to. Fudbal je igra u kojoj su
uživali i Crnjanski i Andrić i Camus. Sada
možemo reći da su u njoj uživali i Corneliu Porumboiu i Laurentiu
Ginghina.
No comments:
Post a Comment