kritika originalno objavljena na DOP-u
Kao
(relativno) svež otac, mogu reći da roditeljstvo nije ni lak posao,
niti je za svakoga, niti se u njemu može biti savršen ili makar
zadovoljan svojim učinkom. Greške i nervni slomovi se dešavaju,
ali to je manji problem od dnevne monotonije koju sačinjava
servisiranje deteta, servisiranje pokretne i nepokretne imovine (stan
se mora držati u redu, kao i auto koji može odjednom postati nužno
potreban), te servisiranje ili u krajnjoj liniji unapređivanje
karijere (jer u savremenoj ekonomiji ako stagniraš to zapravo znači
da propadaš). Umor, nespavanje, rasejanost i zaboravnost se
podrazumeva. Ovo pritom kažem kao otac jednog i samo jednog osrednje
zahtevnog deteta čije “mušice” nisu ni blizu zvanične
dijagnoze. Mogu samo da zamislim kako to izgleda iz pozicije majke
(fizički kondicionirano primarnog staratelja u najranijoj životnoj
dobi deteta) i sa više dece u priči i priznajem da ono što sam
zamislio podseća na horor-film strašniji nego Hereditary i A
Quiet Place zajedno.
Priliku
da to vidimo nude nam reditelj Jason Reitman i scenaristkinja
Diablo Cody i to iz vizure apsolutno sjajne Charlize
Theron u filmu Tully. Ona igra Marlo,
četrdesetogodišnju majku dvoje dece, kćeri po imenu Sarah (Lia
Frankland) koja ulazi u pret-pubertetsku samokritičnu fazu i
nešto mlađeg sina po imenu Jonah (Asher Miles Fallica) čija
ga nikad izrečena dijagnoza negde pri rubu na spektru autizma (u
filmu ćemo čuti termine kao “quirky”, “sa posebnim potrebama”
i “atipičan”) čini problemom već u predškolskom obrazovnom
sistemu. U trenutku kada Marlo po prvi put vidimo na ekranu ona je u
visokoj trudnoći, a prinova, curica Mia će biti od one zdrave, ali
vrištave sorte, što će se pokazati izuzetno napornim za ženu u
određenim godinama života. Njen muž Drew (idealno diskretni Ron
Livingston) je od pomoći koliko je u mogućnosti – sa starijom
decom uglavnom, ali ga je upravo krenulo na poslu što znači
službena putovanja u bližoj budućnosti, te noćnu rutinu igranja
video-igrica kao formu preko potrebne praznoglave zabave i
relaksacije u sadašnjosti.
Stvari
će se promeniti kada njen prilično bogati i lagano arogantni brat
Craig (Mark Duplass) karakteriziran hipsterskim stilom života,
statusnim simbolima, pomodarskom alternativnom prehranom i uparen sa
savršeno iritantnom ženom Elyse (Elaine Tan) otkrije koji je
poklon namenio svojoj sestri. Reč je o najmu noćne dadilje, devojke
ili žene koja će noću dežurati pored deteta, previjati ga i
nositi ga polu-uspavanoj majci na dojenje. Marlo je u početku
skeptična prema rešenju koje podrazumeva da joj se neko nepoznat
vrti po kući, ali na kraju preumorna, zapuštena (sa novorođenčetom
i osobna higijena postaje luksuz) i na rubu depresije predaje meč.
Na
scenu stupa naslovna junakinja (u interpretaciji Mackenzie Davis),
varijacija na temu “manic pixie dream girl” iz indie filmova i
Hollywooda i stvari se polako dovode u red: majka postaje odmornija
(“Ponovo mogu da vidim boje”, kaže), kuća sređenija, a deca
zadovoljnija. Kako vreme prolazi i kako se dve žene različitih
životnih dobi upoznaju uz čašu-dve sangrije, tako se i suštinski
povezuju tako da mogu da prepoznaju sebe u onoj drugoj. Marlo je pre
braka, dece, bezveznog posla i dosadnog života u predgrađu
studirala u New Yorku, bila otvorenog duha i puna nade, živela
boemski i filozofirala baš kao Tully. I obratno, za Tully je lagano
cinična Marlo nevesela budućnost koja joj sledi kada prođu radosne
20-te. Ali, uvek ima ono “ali”…
Kao
što ste verovatno primetili, vrag je u detaljima i Reitman nam ih
obilato i bespoštedno servira na način na koji to obično ne možemo
videti u filmovima, sa sve ispolivanom, prljavom odećom, igračkama
razbacanim po podu, dubinskim nerazumevanjem između supružnika jer
drugačije nije ni moguće kada se kreću različitim svetovima,
“trash” televizijskim programom za gledanje prazne glave, pa i
krupnim kadrom bradavice, nabrekle i desenzitizirane od sisanja i
pumpanja. U tu svrhu Reitman često koristi montažne sekvence
ponavljanja jednih te istih radnji u nedogled, od početka sa
previjanjem, dojenjem, ljuškanjem, uspavljivanjem, dremanjem na
preskok i bacanjem smeća, preko one koja ima namenu da pokaže kako
to izgleda kada je sve u redu, pa do jedne komične kada Tully i
Marlo idu u New York putem slušajući sve hitove Cindy Lauper.
Osećaj
za detalj izražen je i u sceni kada Marlo pokušava da se utrkuje sa
tinejdžerkom na stazi za jogging dok na koncu ne ostane bez daha, u
Drewovoj usporenoj distanciranosti (to mi očevi radimo), kao i u
pod-zapletu oko Jonaha i škole gde se tačno vidi šta se govori,
šta se ne sme izgovoriti i šta to između redova znači. Jer život
ne priznaje zasluge, a ispod maske socijalne osetljivosti i političke
korektnosti klasni sistem je ustrojen tako da se ljudima sa nižim
primanjima od ciljne grupe izlazi u susret “koliko se može”, ali
i da ih se na to stalno podseća.
Za
ulogu u takvom filmu potrebna je hrabra glumica koja se ne plaši
deglamurizacije, što Charlize Theron svakako jeste. Nije joj ovo
prvi put, setimo se samo Oscara za Monster, ali ovo takođe
nije klasično hollywoodsko poružnjavanje za ulogu. Ne, ona se ne
boji da se prikaže kao načeta životom, da bude nesređena,
rastrojena, pomalo otkačena, ali jednom kada se uredi lepa i sve u
svemu majka na rubu sredovečnosti kakve viđamo svugde oko nas.
Dakle, obična i normalna.
Ovakav
materijal takođe zahteva uhodan autorski par koji je pre svega
pošten i iskren u oslikavanju svog pogleda na svet. Ovo im je treći
zajednički film posle Juno (2007) i Young Adult (2011)
sa kojima deli “DNK”, kao što to deli i sa Reitmanovim odličnim
ostvarenjem Up in the Air (2009). Što se Diablo Cody tiče,
tu ima i autobiografskih elemenata, ona je scenario napisala nakon
dobivanja trećeg deteta inspirirana košmarima koji su pratili to
ponovno roditeljstvo. Jason Reitman je, pak, spreman da pokaže kako
život stvarno izgleda, sa malo smeha, ali bez ulepšavanja i
nepotrebne sentimentalnosti, te da kao i Diablo Cody preispituje
velike snove, planove i ambicije i ono što iza njih ostaje kada se
rasprše. Ovakav film mu je bio preko potreban nakon dva vezana
ozbiljna promašaja Labor Day (2013) i Men, Women and
Children (2014).
Reitman
takođe voli i da nam izmakne tlo pod nogama obratima, što je i ovde
slučaj. Ne, neću ga otkrivati, a on sam otkriva određene logičke
nedorečenosti u scenariju i u rukama nekog drugog bi poslužio
isključivo za objašnjenje i inače jasnih stvari. Ovde je stvar za
diskusiju, jer svakako nije bio neophodan filmu koji je dubinski i do
kraja sondirao stanje roditeljstva, pre svega majčinstva, daleko od
floskula iz filma, literature i bapskih priča. Opet, bilo je
potrebno nekako razbiti ritam i treći čin okrenuti na nešto novo i
van tipičnih matrica indie filmova Sundance tipa. Sporni, premda
fino izvedeni obrat ga udaljava od najviše ocene, ali ga makar
poslednji setno-topli kadar vraća jako blizu toga i pozicionira pri
vrhu filmske berbe u ovih pola godine. Ili su to samo meni još uvek
sveža sećanja?
No comments:
Post a Comment