kritika objavljena na XXZ
2017.
scenario
i režija: Michael Pearce
uloge:
Jessie Buckley, Johnny Flynn, Geraldine James, Shannon Tarbet,
Trystan Gravelle, Olwen Fouéré
Ponekad,
samo ponekad, dogodi se da neki film unese potpuni razdor u ličnost
gledaoca jer na pitanje je li dobar ili nije nema suvislog odgovora
pošto svakako nije osrednji. Gledalac je tako istovremeno i
fasciniran što pametnom rekontekstualizacijom filmskog nasleđa, što
potpuno originalnim idejama, ali i frustriran “dečijim bolestima”
(ah, to “mamuzanje” u sredini) i rešenjima koja nisu baš
najuspelija, poput nekoliko obrata previše koji vode prema potpuno
pogrešno koncipiranom kraju. Takvi filmovi obično bolje deluju sa
svakim narednim gledanjem ako im magnetizam za to proradi, što je
slučaj sa Beast, dugometražnim prvencem autora nagrađivanih
kratkih filmova Michaela Pearcea.
Utisci
o filmu su toliko difuzni da ih je možda najbolje opisati kroz
reference na druge naslove. Tako imamo osnovnu premisu negde između
“pulp” trilera 90-ih tipa Sleeping with the Enemy i
remek-dela Badlands, uvijenog u foliju britanskog
televizijskog procedurala sa horor-atmosferom ranog Polanskog i uz
pretnju da će se možda pretvoriti u ludački horor tipa Sightseers
što zbog razvoja glavnog ženskog lika, što zbog socijalnog
komentara u pozadini. Ali rekoh, Beast je dosta više od zbira
sastavnih delova i pokazatelj rediteljevog potencijala da postane
jedan od najznačajnijih filmskih autora u godinama pred nama.
U
uvodnoj i jedinoj naraciji naša protagonistkinja Moll (Buckley),
odevena u letnju žutu haljinu i gledajući se u ogledalu, saopštava
nam da je kao mala bila fascinirana kitovima ubicama jer izgledaju
kao da se smeju. Znamo da je nešto “off” sa njom i potvrdu
dobivamo na njenoj rođendanskoj zabavi kada joj sestra “ukrade
show” saopštenjem da je trudna (i to da nosi blizance), a stroga
majka Hilary (James) pošalje nesretnu Moll po šampanjac u podrum.
Ona, pak, napušta svoju zabavu i odlazi u lokalni klub (mesto radnje
je tesno povezana zajednica na otoku Jersey u Lamanšu), gde flertuje
sa jednim momkom. Kada dotični postane navalentan kasnije, na scenu
gotovo niotkuda stupa Pascal (Flynn) u svom starom Land Roveru,
naoružan sa lovačkom puškom, te u maniru kaubojčine otera
napasnika.
On
je, pak, priča za sebe, dosta više od utiska šarmantne barabe i
prestupnika (vozilo mu je puno ilegalno ulovljenih zečeva). Poreklom
iz potlačene francuske manjine, sa žigom seksualnog prestupnika pod
ne baš do kraja jasnim okolnostima, on je autsajder na svojoj
zemlji, a moguće i Mollin kit ubica iz naracije u kojeg se ona
zaljubljuje. Lokalnu zajednicu, međutim, potresa serija ubistava
tinejdžerki gde je Pascal prvi, prigodni i najverovatniji
osumnjičeni, a Moll mu pruža bezrezervnu podršku što je dovodi u
sukob sa svojom buržoaskom familijom i zapravo svima koje poznaje.
To, pak, nije ništa novo za nju: nipodaštavana je kod kuće i
zlostavljana u školi, što će njihovu vezu učiniti čvršćom čak
i uprkos sumnjama koje se porađaju u njenoj glavi. Ona zapravo samo
ne zna kako da se postavi sve i da je Pascal zaista ubica.
Misterija
odlično radi skoro do samog kraja kada Pearce pokaže da nije baš
najsigurniji pripovedač i da mu je cilj više da “izvoza”
gledaoca nego da ostane koherentan i dosledan standardu koji je sam
postavio. Međutim, kao reditelj je više nego potkovan jer mu je
svaka scena na granici savršenstva, a ima ih različitih i sa
pregršt motiva. Tako imamo i nežno-romantične i seksualno-napete
scene između dvoje ljubavnika, zagušujuću atmosferu doma i
formalnih druženja pod imperativom pristojnosti, policijska
ispitivanja, Molline sekvence snova, odnosno noćnih mora i sve to
izgleda savršeno. Za pohvalu je takođe fotografija Benjamina
Kračuna koja hvata zadivljujuću lepotu prirode bez imalo
koketiranja sa sladunjavošću primerenom za turističke brošure,
što inače ume biti boljka britanske filmske i televizijske
produkcije.
Glumačka
podela je možda i najimpresivniji deo filma. U Johnnyju Flynnu
vidimo tinjajući bes koji svakog trenutka može eksplodirati, pa
takav prolazi u obe varijante – i kao ubica sa psihopatskim
nagnjenjima, ali i kao nepravedno optuženi. Geraldine James je u
svojoj hladnoj rigidnosti apsolutno jeziva kao majka koja “samo”
pokušava da održi red u kući i zajednici. Glavna zvezda filma je,
međutim, Jessie Buckley, etablirana na irskoj mjuzikl sceni kojoj je
ovo prva ozbiljna filmska uloga nakon nekoliko televizijskih. Njena
pažljiva, inteligentna, ali i emotivno hrabra interpretacija Moll je
na granici savršenstva i služi kao kičma filma i jedan je od većih
razloga da mu se i u budućnosti vraćate.
No comments:
Post a Comment