tekst objavljen na XXZ portalu
2018.
scenario
i režija: Vitalij Manski
U
poslednjih nekoliko godina dokumentarcima Pipeline (2013),
Under the Sun (2015) i Close Relations (2016),
rusko-ukrajinski sineast Vitalij Manski se pozicionirao kao
hroničar one istine koju ne možemo videti jer je skrivena od naših
očiju, bilo da je reč o stanovništvu u ruralnim zabitima oko
trans-sibirskog gasovoda, Severnoj Koreji ili dualnog nacionalnog i
građanskog identiteta u svetlu događaja na Majdanu. Sa svojim novim
filmom, Manski se, međutim, vraća u prošlost, u period na prelasku
milenijuma, između Putinovog preuzimanja mesta V.D. predsednika
države, preko odlučujućih izbora na kojima je potvrdio svoj
mandat, pa do prve godine njegove vladavine.
Putinovi
svedoci su film potpuno sačinjen od starih snimaka s lica mesta
jer je Manski, kao reditelj sa stalnim narudžbama od državne
televizije, Putinovu kampanju pratio izbliza. Dosnimljenog materijala
nema, kao što nema ni “govorećih glava”. Jedino novo u filmu je
naracija koju Manski izvodi sam, iskreno se prisećajući svojih
stajališta iz tog perioda, a opet sa naknadnom svešću i naknadnom
pameću glede istorijskog značaja tih događaja. Uostalom, on
kombinuje materijale iz dva televizijska dokumentarca koja je uporedo
snimao o ruskim (bivšim) predsednicima Gorbačovu i Jeljcinu sa
materijalom iz takođe naručenog dokumentarca o Putinu i njegovoj
kampanji, kao i sa kućnim snimcima koje je radio što za projekat,
što iz hobija.
Manski
svoj film počinje direktno i od početka priče. Datum je
31.12.1999. i ruski predsednik Jeljcin u svojoj “novogodišnjoj
poslanici” poručuje kako će odstupiti s položaja zbog slabog
zdravstvenog stanja i da će ga zameniti dotadašnji premijer
Vladimir Putin. U kući Manskih šok i neverica: supruga Natalija je
jako nepoverljiva prema novom vođi, naročito zbog njegove prošlosti
u KGB-u, Vitalij sa druge strane čeka da vidi kako će se stvari
odvijati, verujući u zdrav razum ruskog establishmenta i odanost
istog unapređenju demokratije. Uostalom, on ima posao koji mora da
obavi, a i, setimo se, Putin je u to doba i još nekoliko godina za
tim odavao utisak posvećenog demokrate i liberala.
Centralni
deo filma posvećen je Putinovoj predsedničkoj kampanji sa
povlaštenog mesta V.D.-a zasnovanoj na frazama o čvrstom,
racionalnom i stabilnom lideru, te o kontinuitetu. Putin je svakako
bio Jeljcinov projekat, bivši predsednik je barem nekoliko godina
tražio svog naslednika u sebi bliskim političkim krugovima, ali ga
je našao tek u Putinu koji je isprva bio dovoljno bezličan da bi se
uklopio u profil: govorio je u frazama, pozirao kako “sluša i
čuje” narod, imao je prošlost i sovjetsku i tranzicionu i na
njega je svako mogao projektirati svoje stavove i želje. Kampanju su
vodili Jeljcinova kći Tatjana i njen tadašnji verenik Valentin
Jumašev.
Prvi
signal da nešto nije kako treba je tipična ruska šifra, odnosno
Putinov postupak koji bi negde drugde prošao nezapaženo. Kada su
rezultati izbora objavljeni, Jeljcin je lično nazvao Putinov štab
da novom izabranom predsedniku čestita pobedu. Manski je za to vreme
snimao u Jeljcinovoj kući. Neko iz štaba se javio i odgovorio da će
novi predsednik nazvati nazad čim za to nađe vremena. Poziv nije
došao, ni te noći, ni kasnije.
Drugi
znak za uzbunu je, pored predsednikove nezgodne navade da se ubeđuje
sa sagovornicima dok isti ne priznaju kako je dotični u pravu, te
vrlo paušalnog tumačenja demokratije koje se svodi da je on za
pluralizam mišljenja, ali da je zdravije slagati se s njegovim, bila
puzajuća rehabilitacija simbola sovjetske totalitarne prošlosti.
Vojsci je ponovo uspostavljen kontinuitet s Crvenom Armijom (pod
egidom antifašizma, naravno), državna himna je kozmetički
promenjena tako da zvuči “crvenije” i sve u tom smislu. Danas
imamo neo-sovjetsku politiku Rusije ne samo na teritoriji bivših
sovjetskih repulika (gde je Gruzija za sada najgore prošla, a
Ukrajina svoju kalvariju još uvek prolazi), nego i u Siriji, na
Balkanu i na globalnom nivou kroz hakersko-špijunsko-propagandne
marifetluke.
Možda
ne bi bilo loše podsetiti se na druge Putinove svedoke koji su,
pored Manskog, učestvovali u kampanji i imali prilike tesno
sarađivati sa predsednikom. Medvedev je jedini koji je još uvek živ
i na položaju – možda zbog neograničene lojalnosti – on i
Putin po potrebi menjaju fotelje kako bi se ispoštovala procedura
fasadne demokratije. Ostali su, poput Čubajsa, Gleba Pavlovskog,
Kasjanova, bračnog para Jumaševih, Surkova, završili u opoziciji i
daleko od poslovno-političkih struktura, možda čak i u zatvoru na
neko vreme jednom kada su se s Putinom razišli, a Mihail Lesin i još
par njih su i ubijeni pod “nerazjašnjenim okolnostima”. Sloboda
medija iz 90-ih je sada sanak pusti, a postoje i indicije da se iza
dobrog dela terorističkih napada u zemlji kriju duge ruke državnih
struktura.
Manski
o tome govori sam, bez straha ili sa strahom da bi mogao završiti
dva metra ispod zemlje, govori hrabro i čisto. Možda je siguran da
će ga latvijska adresa na kojoj živi sačuvati od osvetoljubive
naravi bivšeg prijatelja. Možda veruje da se zbog filma glava (još
uvek) ne gubi. Uostalom, nema mu ko drugi u tome pomoći: sećanja se
sama po sebi distorziraju s vremenom i uklapaju u određeni narativ,
a svedoci, komentatori, analitičari koji su ostali u Rusiji su ili
mišljenje promenili ili su zastrašeni suviše da bi bili otvoreni.
Bilo kako bilo, Putinovi svedoci je jedno pošteno
napravljeno, napeto i implicitno potresno svedočanstvo jednog
vremena i karta za tumačenje posledica tih događaja u vremenu
sadašnjem.
No comments:
Post a Comment