kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Clint Eastwood
scenario:
Dorothy Blyskal (prema knjizi Anthonyja Sadlera, Aleka Skarlatosa,
Spencera Stonea i Jeffreya E. Sterna)
uloge: Anthony Sadler, Alek Skarlatos, Spencer Stone, Christopher
Norman, Ray Corasani, Judy Greer, Jenna Fischer
Iznimno
poštujem starog Clinta i volim većinu njegovog opusa. Sigurno zbog
toga što je jedan od retkih filmskih stvaralaca sposobnih da se kao
reditelj odvoji od sebe kao glumca, pa da sam sebe režira poštujući
i svoju personu na sceni i svoja umetnička načela. Definitivno zato
što zna ispričati priče o neobičnim podvizima običnih ljudi. A
najviše zbog toga što je uspostavio odnos familijarnosti sa
publikom širom sveta najrazličitijih kulturnih pozadina pre svega
kroz univerzalnost i humanističku potku njegovih priča. Jer ispod
celog tog konzervativnog heroizma Eastwood pripoveda (ponekad i
propoveda) o osnovnoj ljudskoj pristojnosti.
Naravno,
godine su ga stigle, pa se odao lupetanju na privatnom planu (mada je
njegov performans sa Obamom kao praznom stolicom umetnički
intrigantan, da ne govorimo koliko je primenjiv na predominantnu
većinu političara). Na filmskom planu smo u poslednje vreme imali
“mešano meso” inovativnih, ali ne nužno artikuliranih uradaka
kao što su Hereafter i J. Edgar, sigurnih i
sladunjavih filmova poput Invictusa i Jersey Boys, te
manipulacije u pokušaju American Sniper. Mislili smo da se
Sully vratio na pravi put radivši ono što najbolje zna. A
onda se dogodio The 15:17 to Paris…
U
teoriji, to zvuči baš kao “eastwoodovska” priča: trojica
mladih američkih vojnika na odmoru u Evropi uspevaju sprečiti
teroristički napad automatskom puškom na putnički vlak. Čak se i
ideja da Anthony Sadler, Alek Skarlatos i Spencer Stone igraju sami
sebe može učiniti hrabrom, iako ne nužno originalnom – neki
reditelji rado koriste naturščike, a italijanskim neorealistima je
to bio potpisni štos. Sasvim druga stvar je kada to rade glumci ili
makar javne ličnosti kojima je javni nastup u opisu posla. Ovde štos
negde između ta dva pristupa nije uspelo: Sadler, Skarlatos i Stone
su, može se slobodno reći, užasni glumci.
To
je tek deo problema usko povezan sa činjenicom da njih trojica nisu
čak ni naročito koloritne ličnosti niti su takvima učinjeni kao
likovi u lošem scenariju neiskusne Dorothy Blyskal čiji je jedini
spisateljski “credit” pored ovoga odbijena pilot-epizoda za jednu
televizijsku seriju. Potencijala da ih se razvije u nešto zanimljivo
je možda bilo na početku filma kada ih upoznajemo kao problematične
klince u školi koje često pozivaju na razgovor kod direktora, ali
kad već dođemo do njihovih ratnih igara u šumi i razdvajanja, pa
ponovnog spajanja u odraslim godinama, taj kontinuitet je prekinut.
Nadalje imamo priču o vojnoj obuci gde se Stone profilira kao glavni
lik, tipsku i dosadnu, malo tipičnog “Bog i Domovina”
patriotskog guslanja i njihovo u suštini neinspirativno putovanje
evropskim metropolama koje je prethodilo događaju iz naslova.
Ne
samo da se incident događa negde na 2/3 filma i zauzima oko 20%
istog, nego dotle gledamo isključivo njihovu perspektivu, a napadač
kojeg igra Ray Corasani ne dobiva čak ni bazičnu motivaciju za svoj
čin. Stvar, doduše, minimalno popravljaju profesionalne glumice
Judy Greer i Jenna Fischer kao majke dvojice od trojice junaka
(premda su efekti šminke nedostatni za toliki vremenski raspon), ali
to ni izbliza nije dovoljno.
Osim
promašene strukture i problema sa scenariom filma, teško da možemo
hvaliti Eastwoodovu režiju. Istini za volju, sama akciona sekvenca
je sigurno režirana, a distanca sa koje se snima u svakom trenutku
znalački odmerena (pohvale direktoru fotografije Tomu Sternu), ali
sve ostalo je prosečno do loše, počevši od koloracije koja
simulira nekakav realizam, a zapravo deluje bledunjavo, pa do
putovanja i upotrebe atraktivnih lokacija koja se retko kad uzdiže
iznad nivoa amaterskog kućnog videa.
Sreća
u nesreći je da će Eastwood priliku za popravni ispit imati uskoro
sa interesantnom “stranger than fiction” istinitom pričom The
Mule o ratnom veteranu koji se pod stare dane bavi švercom droge
gde će Eastwood igrati i naslovnu ulogu. Možda će tom prilikom
profitirati od smanjenja očekivanja nakon ovog zaista slabog filma.
No comments:
Post a Comment