kritika objavljena na XXZ
2018
scenario
i režija: Brady Corbet
uloge:
Natalie Portman, Jude Law, Stacy Martin, Raffey Cassidy, Jennifer
Ehle, Christopher Abbott, Willem Dafoe (narator)
Brady
Corbet je izuzetno neobičan filmski autor. Relativno je mlad i
karijeru je počeo kao glumac tako da ireversibilnost njegovog
prelaska iza kamere pomalo i čudi. Takođe, on ne režira onako kako
to bivši glumci po pravilu čine, školski, sigurno, štancerski, uz
puno oslanjanja na asistente. Corbet pristupa kao kompletan autor,
pokušavajući da maksimalistički svoju ideju sa papira prenese na
traku (da, traku, ništa digitala) i pritom povremeno hrabro ulećući
u greške koje su toliko snažne da postaju deo filma i autorskog
potpisa. Njegovo pisanje je literarno razbarušeno, oslanjanje na
mehanizam sveznajućeg naratora vodi poreklo odatle, a i dosadašnjoj
osnovnoj tematskoj preokupaciji (uticaj neposredne sredine i
istorijskog "zeitgeista" u formiranju ličnosti) je u
principu mesto pre u vrhunskoj literaturi nego u (vrhunskoj)
kinematografiji.
Njegov
prethodni film The Childhood of a Leader možemo nazvati
impresivnim literarnim, dramskim i filmskim delom, greškama unatoč.
Čak i kad je jedna od njih toliko u osnovi filma da ruši njegovu
realističnost. Reč je o filmu koji kroz tri vremenski povezana
incidenta u zimu 1919. godine oko konferencije u Versaillesu pokušava
da povuče luk od čudnog deteta iz aristokratskih krugova do velikog
diktatora. Greška koju Corbet čini je to da diktatori "crnog"
usmerenja dolaze direktno iz mase i sa njom su sudbinski povezani
(ista masa im po pravilu i presudi), dok oni "crvenog" po
pravilu dolaze iz redova sitne do srednje buržoazije, masu
principijelno ne poznaju i žele joj držati lekcije, a ne iz redova
aristokratije. Međutim, ta greška je esencijalna za autorovu viziju
i on se odlučio da je sledi.
Sličan
slučaj se ponavlja u tematski sličnom, a opet nešto drugačije
koncipiranom Corbetovom drugom filmu Vox Lux. U pitanju je
diptih o muzičkoj zvezdi sa kompleksom (sekularnog) božanstva
podeljen na dva poglavlja ("Geneza" i "Re-geneza")
koja je prate u tinejdžerskim danima i na dan promocije njenog
povratničkog albuma u zreloj dobi. Prvi deo se jako naslanja na
prethodni film u svom istoricizmu (smešten je između pucnjave u
školi Columbine i napada na WTC) i može se opisati kao "detinjstvo
muzičke zvezde", da se poslužimo analogijom sa naslovom
prethodnika. Drugi i nešto manje uspeli, pak, podseća na jedan od
tri segmenta iz biografskog filma Steve Jobs, s tim da
dijalozi nisu baš "sorkinovski" sočni, a nestalni ritam
uglavnom dugih, pokretnih kadrova uzima danak u tempu što bi sve
bilo itekako smisleno da film poentira sa nekom velikom istinom, što
ne čini, osim ako se uzme u obzir poslednja naratorova replika.
Greška
u temelju je skoro istovetna onoj iz prethodnog filma: Corbet negira
činjenicu da je rok trajanja pop-zvezda kratak, u novom milenijumu
još i kraći nego u prethodnom veku, te da su šanse da neka od njih
održi karijeru i publiku u razmaku od 20-ak godina nerealno niske.
Međutim, ta greška je opet nužna za autorovu viziju nje kao idola
i temu formiranja jednog idola od materijala koji čine nešto
genetskog nasleđa, nešto uticaja neposredne okoline i nešto
globalnih uticaja. Možemo sa priličnom dozom sigurnosti reći da tu
nema ni govora o pukoj slučajnosti, već je to deo Corbetovog stila.
Priča
prati devojčicu divnog glasa i znakovitog imena Celeste (Raffey
Cassidy) i počinje sa školskim masakrom prilikom kojeg Corbet
citira Gusa Van Santa i njegov film Elephant. U svojoj
učionici ona je jedina preživela, teško povređena sa metkom
zaglavljenim u kičmi. Tokom rehabilitacije joj se starija sestra
Eleanor (Martin) i sama nadarena za muziku, zaklinje da je
nikada neće napustiti. Njihov spontani nastup u crkvi prilikom mise
za ubijene dolazi na televiziju, pesma na radio i postaje hit koji
privlači pažnju menadžera (Law) i publicistkinje (Ehle)
koji ih uzimaju pod svoje i grade im karijeru. U tom procesu sestre,
naročito mlađa Celeste, gube proverbijalnu, ali ne nužno samo
proverbijalnu, nevinost. U trenutku potencijalnog razlaza između
njih dve stiže vest o terorističkim napadima 11. septembra.
Valja
primetiti da tim prvim poglavljem dominira sveznajući, sveprisutni
narator (Dafoe) sa svojim ravnjivakim glasom kroz koji probija
ironijska, čak cinična nota. Pored toga, valja skrenuti pažnju na
nekoliko montažnih sekvenci i jednu "vontrierovsku"
digresiju o klasičarskim korenima pop-muzike u Švedskoj, čime
Corbet pokazuje širinu svog rediteljskog dijapazona, ali i podgreva
očekivanja u smeru dramaturške naplate.
Drugo
poglavlje jednako tako počinje pucnjavom, doduše drugačije
stiliziranom i nekako košmarno-snolikom. Mesto radnje je plaža na
Braču, u kasnijem flashbacku se čuje i muzička pozadina - Tajči.
Napadači, međutim, nose maske kakve su sestre nosile u svom prvom
spotu, ali nekih daljih poveznica nema, tako da je možda reč o
pukoj slučajnosti.
Vest
o tome dolazi baš na dan Celestine (Natalie Portman tu
preuzima kormilo) povratničke turneje i lansiranja novog albuma u
njenom rodnom gradiću na Staten Islandu nadomak New Yorka i pogađa
je na više nivoa. Ona je sa scene odsustvovala nekoliko godina, a
razlog tome može biti ekstenzivna konzumacija alkohola i skandali
koji su je pratili. Pored toga, Celeste sada ima kćerku tinejdžerske
dobi Albertine (Cassidy ulazi sada u tu ulogu) o kojoj se brine
Eleanor (Stacy Martin ostaje u svojoj ulozi) koja se i dalje oseća
kao dužnik svojoj sestri, iako je Celeste izrasla u prilično groznu
i neprijatnu osobu. Pripreme za koncert otkrivaju dalje pukotine u
Celestinoj ličnosti raspetoj između ljudske ranjivosti i deluzija o
božanskoj veličini, a atmosfera među likovima je toksična...
Narator
je sada povučen u pozadinu, ali isplivava u par ključnih trenutaka,
a Corbet se svojim dugim, pokretnim kadrovima fokusira na interakciju
među likovima. Za većinu kritičara ključna je bila ocena o ulozi
koju je Natalie Portman ostvarila kao odrasla, problematična,
sebična Celeste koja govori jakim newyorškim akcentom i skoro
nekontrolisano psuje. Možda je tu reč o laganom karikiranju
"celebrity" osoba i o do sada često puta oborenom klišeu
o njima kao nepodnošljivima, ali versatilna glumicu takvu ulogu
proždire kao retko koju u svojoj karijeri, pritom joj dodajući
dubinsku psihološku notu u skladu sa Corbetovom vizijom.
Opet,
mislim da njena uloga tu nije jedina bitna, ma kako dobra bila, jer
je reč o izuzetno slojevitom filmu. Mnogo je intrigantniji "casting"
izbor ostalih poput prešminkavanja Raffey Cassidy za drugu ulogu i
Stacy Martin za istu što ovde funkcioniše jer otvara brojne i
izuzetno snažne implikacije o vezama između likova čija suština
prevazilazi rodbinske okvire. Višeznačnost je dodatno podvučena i
izborom muzike - Celestine songove je napisala i izvela pop-zvezda
Sya, dok je originalnu filmsku muziku komponovao nedavno
preminuli Scott Walker u svom prepoznatljivom
eksperimentalno-klasičarskom stilu ne suviše različitom od onog
koji je koristio na prethodnom Corbetovom filmu. U paketu sa
fotografijom Lola Crawleya (koji je takođe radio i na The
Childhood of a Leader), apsolutno impresivnom posebno u kratkim
pasažima u kojima snima vanvremensku newyoršku arhitekturu, Vox
Lux je izuzetno impresivan film bez ijedne dosadne sekunde.
U
svakom slučaju, reč je o dostojnom nasledniku Corbetovog prethodnog
filma koji potvrđuje da bivši glumac ima itekako snažan autorski
glas. Ostaje, međutim, pitanje hoće li Corbet ostati veran tematici
koje se uhvatio, pa ćemo u budućnosti imati prilike da vidimo
nekakvu "Childhood" trilogiju ili serijal, ili će svoj
talenat upotrebiti da ispriča neku posve novu priču. Jedno je
sigurno: sledeći njegov film će se čekati s nestrpljenjem.
No comments:
Post a Comment