kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Alex Ross Perry
uloge:
Elisabeth Moss, Agyness Deyn, Gayle Rankin, Dan Stevens, Virginia
Madsen, Eric Stoltz, Cara Delevigne, Dylan Gelula, Ashley Benson,
Lindsay Burdge, Amber Heard
Najnoviji
film američkog indie autora Alexa Rossa Perryja Her Smell
bio bi savršen parnjak Corbetovom naslovu Vox Lux više
nego nekom drugom filmu iz Perryjeve filmografije. To, naravno, ne
znači da sa nekima od njih nema sličnosti, bilo na faktografskom
nivou (poput izbora saradnika ispred i iza kamere), bilo na nivou
tematskih preokupacija - u centru opet imamo psihu koja se ruši pod
pritiskom i egomaniju kao prvu, varljivu liniju odbrane koja zapravo
više odmaže nego što pomaže. Sa druge strane, kao i u Corbetovom
filmu opet imamo muziku i ženu koja se pod teretom slave ruši, te
dramsku strukturu nalik teatru oplemenjenom filmskom kinetičnošću
nalik na drugi čin Vox Luxa koji bi mogao figurirati kao
jedna od pet prolongiranih scena u Her Smell.
Međutim,
razlika između dva recentna filma je ona u percepciji istih, a to je
u velikoj meri uslovljeno muzikom koja im stoji u temeljima. U
slučaju Vox Lux to je bezlični, preproducirani pop za mase,
pa i ne čudi da junakinja ima poodmakli kompleks božanstva. Her
Smell se, pak, oslanja na punk-rock ikonografiju, odnosno na
"riot grrrl" pod-žanr koji je 70-ih i 80-ih egzistirao u
dubokom "undergroundu" da bi 90-ih nakratko iskočio, a
junakinja Becky Something u maestralnoj, rizičnoj izvedbi Elisabeth
Moss, kao da je modelirana po Courtney Love u periodu prve
turneje grupe Hole nakon samoubistva Kurta Cobaina.
Becky
upoznajemo na bini, na nastupu u naslovnom klubu i taj pasaž služi
kao prolog filma. Pred publikom je još u elementu, peva i praši na
gitari, premda njene improvizacije ne nailaze na oduševljenje njenih
koleginica iz sastava Something She, bubnjarke Ali (Rankin) i
basistkinje Marielle (Deyn). Međutim, već u prvoj od
prolongiranih scena u "backstage"-u odmah posle nastupa
jasno nam je da je Becky na dobrom putu da "otkači" i
pritom samelje sve pred sobom: svoje koleginice, menadžera-izdavača
Howarda (Stoltz), bivšeg muža (Stevens), pa čak i
svoju nekoliko meseci staru kćerku. Slava joj je udarila u glavu,
droga i alkohol joj nikako ne pomažu, a neuroze i verovatno
narcisoidni poremećaj ličnosti je polako preuzimaju. Pobogu, žena
se kreće okolo u pratnji jednog razodevenog šamana i jednog
odevenog muljatora opšte prakse i nije ugodno društvo.
Dalji
pad sledi u sledeće dve epizode od kojih se prva odvija u studiju za
snimanje. Sastav mora izbaciti album kako bi ostao na sceni, ali su
odnosi suviše zatrovani da bi Becky mogla da se sabere. Howardu će
se izlazna strategija sa mladim sastavom koji stvara pod uticajem
Something She, a koji čine bubnjarka Cassie (Delevigne) i dve
gitaristkinje Dottie (Gelula) i Roxie (Benson), obiti u
glavu kada ih Becky preuzme kao svoju novu grupu, što će
eksplodirati u trećem činu na njihovom prvom koncertu gde će ona
opako kasniti, posvađati se sa svima, napraviti haos i doživeti
nervni slom.
U
četvrtom delu je vidimo na dnu, u kući na osami, samu i u dugovima
kako pokušava da sskupi snage da nastavi sa svojim životom, a
trenutak sa sada već naraslom kćerkom predškolske dobi za klavirom
može biti presudan. Finale smešteno pred jubilarni koncert
izdavačke kuće je već konkretan korak prema oporavku, a epilog na
bini sa obe grupe je trijumf, makar njen lični. Između tih scena
snimljenih u kombinaciji dugih pokretnih i kratkih kadrova imamo
nešto kraće scene koje simuliraju kućne video-snimke koji svedoče
da su i Becky i Something She doživeli i bolje i radosnije dane ili
se to makar takvim činilo.
Radnja
filma, u suštini tipična za rock drame, nije od presudne važnosti,
čak ni zbog ženskog ugla gledanja jer Perry strukturom od pet
izdvojenih momenata u vremenu pokušava i uspeva da napravi film
stanja, i to stanja uma glavne junakinje. To bi se stanje moglo
nazvati košmarnim i svakako ne počinje prvo laganim, a onda
ubrzanim raspadom grupe, već se sa sigurnošću može tvrditi da je
grupa usled košmara odrastanja i nastala, da je Becky persona koju
je osoba iza nje kreirala kao masku na prvoj liniji odbrane od sveta.
Takav
dojam Perry pokušava i uspeva da ostvari uz pomoć svojih vernih
saradnika. Savršeno precizna montaža Roberta Greenea uspeva
da se ekscesno trajanje od preko dva sata uglavnom ne oseća, te da
pomalo rigidnoj strukturi uprkos ne bude prisutan osećaj
statičnosti. Muzika Keegana DeWitta se savršeno uklapa u
dizajn zvuka i nabija napetost na filmičan način iako nema naročito
veze sa muzikom kojom se filmski likovi bave. Posebnu pohvalu
zaslužuje direktor fotografije Sean Price Williams za
kreaciju vizuelne komponente košmara u mučno neprirodnim bojama. On
je, kao i Perry, do sada uglavnom radio analogno, snimajući na
filmskoj traci od 16mm, ali ovde se zbog poigravanja sa formatima i
aspektima slike digitalna fotografija pokazala kao bolji izbor.
Kada
smo kod stalnih saradnika, ne treba zaobići ni za uspeh filma
najzaslužniju Elisabeth Moss kojoj je ovo već treća saradnja sa
Perryjem nakon uloge ostavljene žene u Listen Up Philip i
glavne, noseće, u određenim aspektima slične uloge Catherine u
Queen of Earth sa kojim Her Smell deli neke zajedničke
tačke: fragilnost uma i sreće privilegovanog sloja ljudi. Međutim,
i inače hrabra glumica spremna da uroni u vrlo atipične uloge ovde
odlazi nekoliko koraka dalje i hvata se ukoštac direktno sa ludilom
stvarajući pritom sasvim organski lik.
Alex
Ross Perry se već pokazao i dokazao kao dobar učenik, gotovo
štreber i majstor za citate svojih uzora od Woodyja Allena i
Ingmara Bergmana preko De Palme i Polanskog do
Cassavettesa i "mumblecore" pokreta. Citati u Her
Smell su, međutim, posve druge prirode, oni filmski su pomereni
duboko u zadnji plan, dok pop-kulturni i literarni, odnosno dramski
lakše upadaju u oči. U svojim intervjuima je govorio da su na
njegove kreativne procese u jednakoj meri uticali i Shakespeare
i Axl Rose i indie sastav L7, što se i vidi. Paradoks je,
međutim, da je autor uspeo da na osnovu šablonizovane priče o ceni
slave napravi svoj ako ne najintimniji, a onda makar najoriginalniji
film.
No comments:
Post a Comment